Hejsan. Jag har märkt att där är lite sprickor och skavanker i fogen på mitt gamla tegelhus har gamla papper på att det byggdes i början av 1900-talet. Har googlat mig till vansinne och vet inte vad för typ av murbruk som ska användas på mitt hus. Har ingen info på vad som har använts tidigare eller om man har renoverat fogarna. Enda jag kan visa är lite bilder. Någon med ett kunnigt öga som kan avgöra om det är KC-bruk som ska användas eller om det är kalkbruk?
 
  • Närbild på en murad tegelvägg med varierande färger på tegelstenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en smutsig tegelvägg med mörka fogar och ojämna tegelstenar med synliga sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av slitet tegelväggsparti med synliga fogar och missfärgningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Fogarna ser renoverade ut med något cementinnehållande. Jag tänker på denna del av bilden:

Närbild på renoverade fogar med grått cementmaterial mellan stenblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg faktiskt skillnaden där idag, eftersom där har blivit lite sprickor och hål i fogen skulle man fräsa ut och lägga i kalkbruk från början? Kan det bakom renoveringen vara grovkornig kalkbruk?
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Absolut kan det vara gammalt kalkbruk. Jag står i begrepp att foga om delar av fasaden och kommer använda hydrauliskt kalkbruk, dvs att det fungerar på samma sätt som cementbaserat bruk men är mer följsamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.