Hej,
Vårt bastuaggregat måste betecknas slut och skall bytas. Jag vill montera bort det gamla aggregatet själv.

Problemet jag har är hur får jag bort skorstensröret så jag kan få ut det gamla aggregatet?

Röret sitter fast, verkar set som, och kan ha rostat fast men det kanske även sitter fast i taket. Funderat på att såga av det men vet inte om det är den bästa idén.

Kan någon råda hur jag skall få bort det gamla aggregatet?

Tack på förhand

Rostig avloppsröranslutning till en brunn med synlig skada och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedeldad bastuugn med rör som går genom väggen, placerad i ett hörn nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satellitdisk och rostigt tegeltak med skorsten omgiven av gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skånerost
  • Laddar…
Du måste lyfta av röret uppåt om det ska tas isär som det monterades. Om du vill såga, så försök såga i aggregatet så att röret är oskadat. Det blir väl iof en litet klurigare övning när du väl ska in med nya aggregatet, så du kan vara tvungen att offra nedre del.
 
N Nikorasu skrev:
Du måste lyfta av röret uppåt om det ska tas isär som det monterades. Om du vill såga, så försök såga i aggregatet så att röret är oskadat. Det blir väl iof en litet klurigare övning när du väl ska in med nya aggregatet, så du kan vara tvungen att offra nedre del.
Tack.

Tror du att röret sitter fast i taket? Inser att det rostat fast i bastun men det kan jag nog få loss.
 
A Ajaxx skrev:
Tack.

Tror du att röret sitter fast i taket? Inser att det rostat fast i bastun men det kan jag nog få loss.
Det brukar sitta löst med en fixering som kan skruvas upp, förutom den yttre huven på taket som brukar vara tätad mot röret med silikon.
 
Så du tror att om jag skruvar upp fixeringen kan jag lyfta röret?
 
A Ajaxx skrev:
Så du tror att om jag skruvar upp fixeringen kan jag lyfta röret?
Jag om du tar bort huven och sedan lossar ev. fixering mot taket, så vilar allt bara på ugnen och du ska kunna lyfta röret.
 
  • Gilla
Ajaxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.