Jag har en FOCUS VVB som blev insatt när vår gamla beredare fick jordfel pga läckage 2009.
Nu tycker jag att varmvattnet i kranarna har blivit varmare så man nästan bränner sig.

Vilken temperatur är det rekommenderat att man har i kranarna?
Jag mätte just med en termometer när jag spolade ner i en burk och det stabiliserade sig på 51 C.

VVB har en termostat som stod på 70C men som jag sänkte några grader utan direkt verkan, men det kanske är blandningsventilen som det blivit fel på? Kan termostaten ha gått sönder?
Eller är det jag som blivit känsligare?

(Inte så hemma på rörmokeri....)
 
Var tvungen att kolla hur det är hos mig.
64C kommer det ut kranen här.

Detta säger folkhälsomyndigheten:
"
Temperaturen bör vara lägst 60 °C i varmvattenberedare och lägst 50 °C vid alla tappställen och i eventuell cirkulationsledning. För nybyggnation samt äldre byggnader gäller att installationer för varmvatten ska vara utformade så att varmvattentemperaturen som lägst är 50 °C vid tappstället."

( https://www.folkhalsomyndigheten.se...turen bör vara lägst 60,50 °C vid tappstället. )
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har en FOCUS VVB som blev insatt när vår gamla beredare fick jordfel pga läckage 2009.
Nu tycker jag att varmvattnet i kranarna har blivit varmare så man nästan bränner sig.

Vilken temperatur är det rekommenderat att man har i kranarna?
Jag mätte just med en termometer när jag spolade ner i en burk och det stabiliserade sig på 51 C.

VVB har en termostat som stod på 70C men som jag sänkte några grader utan direkt verkan, men det kanske är blandningsventilen som det blivit fel på? Kan termostaten ha gått sönder?
Eller är det jag som blivit känsligare?

(Inte så hemma på rörmokeri....)
Jag har 70 i beredaren och ca 48 efter shunten, 40 grader i blandaren
 
Tack för alla svar!
Kanske inte är något problem då. Jag har ju 50C vid tappställena.
Får skruva tillbaka termostaten till 70C igen.
Shuntventilen har fastnat. Man måste använda våld (rörtång) för att röra den så det får vänta tills senare.
 
B Bo Berglund skrev:
Tack för alla svar!
Kanske inte är något problem då. Jag har ju 50C vid tappställena.
Får skruva tillbaka termostaten till 70C igen.
Shuntventilen har fastnat. Man måste använda våld (rörtång) för att röra den så det får vänta tills senare.
Shunten brukar sitta i samma enhet som säkerhetsventilen. Kolla bara så den inte också fastnat. Det vore inte bra.
 
I ett enfamiljshus där du inte har sjuka människor behöver du inte oroa dig för legionella som VV och VVC skall fälja enligt folkhälsomyndigheten. Räcker med att köra vvb på 55 grader. 50 grader vid tappstället klarar du då.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.