Tänker göra en schakt-skorsten och behöver således ett rör. Har ett 2,5mm x 150, men det är kanske onödigt tungt. De man köper färdiga har bara 1mm gods i väggarna som det verkar. Var köper man röret? (billigt)
 
Köp inget nytt rör. Sätt i det du har. Enklast, billigast.
 
då tillstöter problemet att det är ca en halvmeter för kort, så jag måste ändå ha en stump till :)
 
Blir nog billigare att köpa till :cool:
//P
 
Kravet (eller rekomendationen) är nog 2,5 mm syrafast eller 4 mm corten om du skall bygga själv.
 
Vem bestämmer det? NVI har 1 mm som standard i sina oisolerade lösningar.
 
Håller med tidigare inlägg om att det borde va billigare att köpa till en stump och skarva. Men tolkar jag dig rätt att du nästan hellre vill köpa ett nytt 1mm rör? Varför ta upp frågan alls i så fall?
 
LinaoMarkus skrev:
Vem bestämmer det? NVI har 1 mm som standard i sina oisolerade lösningar.
Det är stora skillnader på vilka krav det är om du ska bygga en egen skorsten el köpa färdig, Men jag vet inte vem som kommit på det (skortenstillverkarn kanske har ett finger med i spelet ::))

Här finns info vilka krav som gäller http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=35
 
Aajuste... den har jag sett förr nån gång. Är ju tom mitt sotningsdistrikt, så de instruktionerna är nog bra!
 
godstjockleken bestämmer ju hålbarheten på ett skorstenrör. Tjockare håller ju längre så svaret ger sej själv, tycker jag ....
gaia
 
Ska ordna skorsten till en gjutjärnskamin jag köpt. Undrar om man kan köpa ett syrafast rör, med tillhörande isolermateriel och klä detta med spirorör eller liknande? Skorstensfirmorna tar ju hutlöst betalt för deras produkter som i många fall inte är särskilt avancerade när man tittar nämre på dem. Även tacksam för andra ideer på billigare alternativ till skorsten.
 
Kollade snabbt i mina listor. Jag har inte dim lista på 150*2,5 men uppskattningsvis så kostar materialet (syrafast) brutto från grossist 1300-1500 kr/m + moms.
 
En liten parentes: Jag kollade med en leverantör av oisolerade modulskorstenar - alltså bara stumpar av syrafast stål som sammanfogas efter bästa förmåga. De var 0,5 mm tjocka - och har 30 års garanti (i samma andetag)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.