K Kallens skrev:
Undersök allt du såklart, men ett internetforum är ett bra ställe att få alla sina farhågor bekräftade oavsett hur allvarliga de egentligen är. Visst är det inte bra med dålig ventilation, men det måste finnas 100 000-tals hus med liknande status på ventilationen som inte har möglat.
Håller med. Det finns gott om hela områden där man på 70-talet byggde typhus med direktverkande el och i princip ingen ventilation alls. Och detta utan större mögelproblem. Den unkna doften kan som tidigare sagts i första hand kanske bero på att huset stått stängt ett tag? Sen har jag inte sett någonting i tråden gällande tidigare ägares vanor. Kanske har de rent av tagit för vana att vädra ut badrummet med korsdrag efter en dusch? Tycker att du tar in en seriös firma för att undersöka saken, om du verkligen gillar huset. Du har dessutom ett strålande prutläge här, det är gott om hus på marknaden och du kan peka på farhågor för mögel pga undermålig/felaktig ventilation. Helt klart är ju att huset - förutom att badrum från 1999 uppnått sin tekniska livslängd - numera även har andra renoveringsbehov i form av ventilationen. Med tanke på priserna i Huddinge kan det vara läge för en bra affär - OM nu inte huset är alldeles hopplöst mögelskadat. Undersökning nästa tycker jag, om du verkligen gillar huset, annars är det bara att gå vidare :)
 
  • Gilla
adbjn
  • Laddar…
Jag hade aldrig gått vidare med det där huset. Det är upplagt för massa jobb och ångest och resultatet är långt ifrån givet.

Kläder och möbler kommer lukta. Du försöker åtgärda det på nästa ställe du hittat där du tror att problemet härstammar från, för att lite senare höra från vänner som kommer på besök "det luktar lite" (för ni själva kommer inte kunna känna det, hjärnan slutar registrera lukten efter ett tag.) Men era barns vänner kommer känna lukten på ere barns kläder Du tar nästa ställe du tror det förmodligen är som sprider lukten och kör några rejäla omgångar med ozon för att sätta spiken i kistan. Det kanske gick den här gången? Ja kanske. Kanske inte.

Ventilationen kommer vädra ut en hel del av problemen, men när jag har varit på besök hos folk som bor med den här typen av problem så måste kläder jag har haft på mig hänga på galge utomhus i flera dagar, ibland veckor innan lukten är ur. Även kläder som tvättats måste vädras (mycket) länge. Så man kan inse att återinstallerad ventilation måste hålla på ett tag för att få bort lukt ur alla grejer. Och personerna som bor i husen som är så här känner alltså inte själva någon lukt. Så när folk säger att "nu luktar det inget längre hos oss" så är det inte tillförlitligt om det kommer från personen som bor där.

Så nä, kolla vidare. Hade det redan varit ditt hus så hade det varit andra bullar.
 
Redigerat:
Mitt råd, köp ett annat hus.
Du kommer annars få leva med problemen under lång tid framöver med risk att du och dina barn blir sjuka pga mögel, är det värt det?
 
...som sagt. Det beror på vad man ska göra. Ni två ovan resonerar som om nästa steg är att skvätta färg på väggarna.

Ska det göras en rejäl renovering öppnar man antagligen väggarna ändå och drar lite mer el osv osv osv och då är allt borta som kan lukta.

Därför tycker jag det är onödigt att uttrycka sig så kategoriskt om att huset är skrot. För vissa är det kanske det, för andra är det inte det.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...som sagt. Det beror på vad man ska göra. Ni två ovan resonerar som om nästa steg är att skvätta färg på väggarna.

Ska det göras en rejäl renovering öppnar man antagligen väggarna ändå och drar lite mer el osv osv osv och då är allt borta som kan lukta.

Därför tycker jag det är onödigt att uttrycka sig så kategoriskt om att huset är skrot. För vissa är det kanske det, för andra är det inte det.
Ja är det ett renoveringsobjekt som det handlar om, som man ska göra ramrent och fixa innan man flyttar in så är det kanske värt det. Då behöver man inte ens tänka på nån inspektion av sånt tråden handlar om, bara sätta fart. Framförallt om huset & läget är unikt.

Jag får dock inte det intrycket när jag läser TS:s inlägg. Men jag kan naturligtvis ha tolkat fel.
 
M Mulvaden skrev:
Men jag kan naturligtvis ha tolkat fel.
Du kan ha rätt också! Bara vi är överens om att man inte kategoriskt kan dömma ut huset så är jag nöjd, och det verkar vi ju vara eniga kring.
 
  • Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
TRJBerg
Kan notera att jag har bergvärme sedan 2013 men ingen annan ventilation utom från badrummen. (Fläkt på vinden.)
Huset är byggt 1995 och har 4 kakelugnar och vedspis (förutom moderna vitvaror).
Har inte märkt några problem (inte heller gäster).
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan notera att jag har bergvärme sedan 2013 men ingen annan ventilation utom från badrummen. (Fläkt på vinden.)
Huset är byggt 1995 och har 4 kakelugnar och vedspis (förutom moderna vitvaror).
Har inte märkt några problem (inte heller gäster).
Ja, eldar man regelbundet så hjälper det såklart till att hålla trubbel borta (för att att man tar in torr luft och skickar ut (fuktigare) inneluft.) Det gäller dock att man har frånluft i badrummen och att köksfläkt finns (samt inte är av kolfilter-typ), för man brukar inte elda hela tiden numrera. Då brukar hus klara sig fint, trots större risk för kondens vid risk-ställen. Med lite undertryck i huset (med ventilation) så minskar man den risken ytterligare. Och hus med fungerande från- och tilluft börjar inte lukta, även om huset står tomt i månader. Eller år.

Huset som TS spanar på har ju inte haft förutsättningarna som krävs för ett välmående hus vad gäller luft. Vad vi förstår.
 
Cheesen
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan notera att jag har bergvärme sedan 2013 men ingen annan ventilation utom från badrummen. (Fläkt på vinden.)
Huset är byggt 1995 och har 4 kakelugnar och vedspis (förutom moderna vitvaror).
Har inte märkt några problem (inte heller gäster).
4 kakelugnar och en vedspis.... Ja det är ganska rejält med frånluft....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
TRJBerg
M Mulvaden skrev:
Ja, eldar man regelbundet så hjälper det såklart till att hålla trubbel borta (för att att man tar in torr luft och skickar ut (fuktigare) inneluft.) Det gäller dock att man har frånluft i badrummen och att köksfläkt finns (samt inte är av kolfilter-typ), för man brukar inte elda hela tiden numrera. Då brukar hus klara sig fint, trots större risk för kondens vid risk-ställen. Med lite undertryck i huset (med ventilation) så minskar man den risken ytterligare. Och hus med fungerande från- och tilluft börjar inte lukta, även om huset står tomt i månader. Eller år.

Huset som TS spanar på har ju inte haft förutsättningarna som krävs för ett välmående hus vad gäller luft. Vad vi förstår.
Fast jag eldar inte regelbundet. Det är mest trivseleldning och på vintern ibland för att få upp temperaturen.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast jag eldar inte regelbundet. Det är mest trivseleldning och på vintern ibland för att få upp temperaturen.
Uppfattat. Jag sa dock inte att du eldade regelbundet, bara att eldande hjälper till att hålla huset torrt. och att man behöver frånluft vid dom stora fuktavgivarna för se ge huset en bra förutsättning. Vilket du har.

Det kan alltså bra även om man skiter i ventilation. Det beror på en himla massa orsaker om det funkar. Men förenklat sagt så är chanserna mycket små att huset ska må bra och är inomhusmiljön blir god om man inte ventilerar ett modernt hus.
 
Mats-S
M myrstack skrev:
Undantaget våtrum är väl det det hela inte sämre än ett hus med dåligt självdrag
Jo det är betydligt sämre, eftersom frånluftsventilationen avvecklats, kvar finns INGEN ventilation alls, förutom öppna dörrar/fönster.

TS: KÖP INTE HUSET, du kommer garanterat att få bekymmer av den här misskötseln, troligen stora bekymmer ... så köp INTE!
 
Vi har meddelat mäklaren att vi hoppat av det här objektet och letar vidare. Så unikt var varken huset eller läget att det är värt besväret. Men det hade kunnat bli en intressant tråd om renoveringen annars :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Misstänker att det kan komma fler trådar om det här objektet på byggahus. Alla är inte lika noggranna i sin analys av sitt livs största affär som trådstartaren. Ser i kristallkulan rubriken:
i juridik, "fukt i isolering dolt fel?"
I ventilation kan det komma trådar om "hur ordnar jag bäst ny ventilation i mitt täta hus"
I Miljö och hälsa "Hur sanerar jag mögel enklast?"
I socialt och projekt "Följ oss när vi renoverar ett fuktigt hus"
Kan nog tänka mig en massa fler rubriker, framförallt i juridiken...
 
  • Gilla
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Cheesen Cheesen skrev:
Misstänker att det kan komma fler trådar om det här objektet på byggahus. Alla är inte lika noggranna i sin analys av sitt livs största affär som trådstartaren. Ser i kristallkulan rubriken:
i juridik, "fukt i isolering dolt fel?"
I ventilation kan det komma trådar om "hur ordnar jag bäst ny ventilation i mitt täta hus"
I Miljö och hälsa "Hur sanerar jag mögel enklast?"
I socialt och projekt "Följ oss när vi renoverar ett fuktigt hus"
Kan nog tänka mig en massa fler rubriker, framförallt i juridiken...
Och: "Hur hittar jag billigaste rivningsfirman?", senare följt av: "Hur går en personlig konkurs till?".
 
  • Gilla
larsan89 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.