Hej! Kan jag placera kyl och frys under takhöjd 210 cm?? Se bild (kan ej justera takhöjd i programmet men hoppas ni ser vart takhöjden är tänkt att vara 210). Halva köket (kyl, frys, diskho mm) är tänkt att vara på 210 och resterande högre (spis mm). Det som oroar mig med kyl och frys är att de hamnar i en liten korridor... 3D-rendering av ett ljust kök med integrerad matplats, blå skåp och träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Översikt av ett färgglatt, möblerat kök och vardagsrum i en öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det kan du.
Men det är inte så praktiskt att ha kyl+frys utan avställningsyta i direkt anslutning. Det blir väldigt mycket gå fram och tillbaka för en så enkel sak som att fixa en kvällsmacka. (Det var inte din fråga, jag vet ;).)
 
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det kan du.
Men det är inte så praktiskt att ha kyl+frys utan avställningsyta i direkt anslutning. Det blir väldigt mycket gå fram och tillbaka för en så enkel sak som att fixa en kvällsmacka. (Det var inte din fråga, jag vet ;).)
Där är ju en avställningsyta rakt framför kyl/frys…
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Där är ju en avställningsyta rakt framför kyl/frys…
Precis vad jag tänkte säga kylen hamnar precis framför en avställningsyta. Men var rädd för att inte bygglovet skulle gå igenom iom takhöjden. Men då verkar ju det inte vara ett problem
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ar din fråga om det kan bli problem med ett bygglov för ett nybygge där det i delar av köket är låg takhöjd?
Jag och kanske andra uppfattade det som en fråga om man får ställa kyl och frys där det är 210 cm till tak i ett befintligt hus.

Om det gäller ett nytt hus så måste tillgänglighetsreglerna uppfyllas om t.ex. tillräckligt stora avstånd framför kyl och frys. Det finns krav på viss minsta takhöjd också.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Där är ju en avställningsyta rakt framför kyl/frys…
Jag ögonmåttade till ungefär 1,5 m avstånd mellan kyl+frys och arbetsbänken ovanför diskmaskin m m. Då får man ta ett steg eller sträcka ut sig för att ställa något på bänken. Om jag är ute och seglar avståndsmässigt, och bänken är närmre, är detta inget problem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ar din fråga om det kan bli problem med ett bygglov för ett nybygge där det i delar av köket är låg takhöjd?
Jag och kanske andra uppfattade det som en fråga om man får ställa kyl och frys där det är 210 cm till tak i ett befintligt hus.

Om det gäller ett nytt hus så måste tillgänglighetsreglerna uppfyllas om t.ex. tillräckligt stora avstånd framför kyl och frys. Det finns krav på viss minsta takhöjd också.
Ursäkta min otydlighet ja det gäller nybygge och jag har ju också googlat på reglerna men är lite luddigt när det kommer till delar av rum som får ha lägre takhöjd. Samt om antalet ggr man öppnar kyl/frys räknas som tillfällig vistelse avståndet mellan kyl och diskmaskin är ca 1 meter (svarar på alla nu;). Det är ett väldigt litet hus jag tänkt bygga och vill att sovrummen (som är på 1,5 plan) ska kännas närmare våning 1. Så att allt flyter samman mer. Är i övrigt väldigt nöjd med ritningen men vill inte att det ska bli några problem med bygglovet. Mycket tacksam för era svar
 
S Skruvida skrev:
Ursäkta min otydlighet ja det gäller nybygge och jag har ju också googlat på reglerna men är lite luddigt när det kommer till delar av rum som får ha lägre takhöjd. Samt om antalet ggr man öppnar kyl/frys räknas som tillfällig vistelse avståndet mellan kyl och diskmaskin är ca 1 meter (svarar på alla nu;). Det är ett väldigt litet hus jag tänkt bygga och vill att sovrummen (som är på 1,5 plan) ska kännas närmare våning 1. Så att allt flyter samman mer. Är i övrigt väldigt nöjd med ritningen men vill inte att det ska bli några problem med bygglovet. Mycket tacksam för era svar
Mina punkter verkar falla bort hoppas ni kan läsa ändå
 
BirgitS
S Skruvida skrev:
avståndet mellan kyl och diskmaskin är ca 1 meter
Det är nog för litet för att det ska gå att vrida rullstolen för att öppna och komma åt inne i kyl och frys. Det borde vara samma avstånd där som på andra ställen där det krävs och det är 120 cm.
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
som även tar upp att du inte får ha diskhon och hällen i olika bänklängder, vilket är pga. alla skållningsolyckor som skett när folk har burit pastakastruller med kokande vatten över golvet.
S Skruvida skrev:
Det är ett väldigt litet hus jag tänkt bygga och vill att sovrummen (som är på 1,5 plan) ska kännas närmare våning 1. Så att allt flyter samman mer.
Jag tror inte att det påverkas av om takhöjden är 210 eller 230 cm. Det kommer i vilket fall som helst kännas som två separata våningsplan. Man måste nog ner till halvplan innan det känns som någon skillnad, dvs. kring 150 cm mellan golven i de två planen.
 
BirgitS du verkar tyvärr ha rätt. Vilken bra folder du skickade, tack för den!! Ska kika närmare på den! Ser tyvärr också att min hall verkar vara för liten. Gällande diskho och häll på olika bänklängder så bör inte detta vara något problem. Fick igenom det när vi byggde hus för 2 år sedan.
 
Vad är det för verktyg du använder?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det för verktyg du använder?
Home design 3D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.