Dottern och hennes kille är intresserade att köpa en lägenhet.
Han saknar både kontantinsats och jobb men hans föräldrar kan stå i som borgensman för ett eventuellt lån.
Han gör lumpen nu och kommer söka jobb direkt efter han muckar.
Vår dotter kommer studera i ca 3år till (hon har "inkomst" på ca 12 000kr netto i CSN/Lån varje månad)

De lägenheter vi tittat på ligger på runt 1.4miljoner (avgift ca 2500kr). Vi kan lägga 700 000kr cash från vår familj. Dottern har ca 400tkr och vi tänkte att vi kan låna ut 300 tkr som hon kan betala av i sin egna takt.

Så grabben behöver låna 700 tkr från bank tillsammans med hans föräldrar som borgesmän. De har hus med lite lån, jobbar båda två etc. Så förhoppningsvis blir det inga problem.

Det känns lite rörigt och lurigt att greppa allt, när jag googlat har någon skrivit att den utlånade banken har krävt att båda ägarna till lägenheten måste stå på bolånet.

det känns inte aktuellt att låna hans föräldrar att stå som medägare på själva lägenheten.
Jag är inte alls påläst kring bolån eftersom vi har betalat av vårt lån och vi köpte den ihop som sambos med gemensam ekonomi.

Kan en husägare utöka lånen för att sedan göra vad de vill med pengarna? Det vore ju en smidig lösning så båda våra barn kan gå in med kontanter. Han via att hans föräldrar utökat sitt lån och vi genom våra kontanter.
 
B SusanneBF skrev:
Kan en husägare utöka lånen för att sedan göra vad de vill med pengarna?
Riktigt vad du vill kommer inte banken att gilla, men ett syfte som detta går säkert bra.

Tänk på att det bör upprättas samboavtal, såvida inte båda parter går in med lika mycket.

Det där med borgen bör man läsa på grundligt om man ger sig in på det.

För rätt många år sedan gick en bekant i borgen för ett lån på 50 000 som hans son tog för att starta ett företag. Företaget gick bra, lånet betalades av redan första året. Firman omsatte ca 50 milj. Men så kom finanskrisen i början på 90- talet. Företaget gick i konkurs. Då kom banken fram till att den där borgensförbindelsen gällde inte bara det där (nu återbetalda) lånet på 50 000. Utan den var en generell borgesnförbindelse för sonens alla tänkbara skulder. Och krävde ett antal miljoner. RIktigt hur det slutade vet jag inte.
 
  • Wow
Roffe_riff och 4 till
  • Laddar…
Men tror du hans föräldrar vill låna 700.000 kr utan säkerhet. Naturligtvis vill väl även de stå som ägare till lägenheten till en början. Det lär väl även banken kräva.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
De generella borgensförbindelserna borde vara borta vid det här laget..........Har själv hamnat i de klorna men vad jag förstod på banken då för fem år sen var det inget de verkade för numera. Skulle tro att det sällan fyllde sitt syfte utan oftast bara slutade i katastrof för alla inblandade parter.

Som svar på frågan så skulle jag nog hellre göra så att den som har pengar köper en lägenhet. Sen löser man resten på nåt vis.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle kolla med banken och sen se till att skriva tydliga avtal vad som händer om de separerar. Det är inte så kul om de separerar och avtal saknas. Då delad vinst/förlust lika, oavsett vem som petat in vad.
 
Generellt är det lurigt då tex hela lägenheten gäller som säkerhet för lånet, i det fall låntagaren inte betalar.

De behöver båda stå som pantsättare till lånet, men båda ska inte stå på skulden om det bara är en som lånar pengar.

Lättast är, som du säger, att hans föräldrar lånar upp det som behövs på sin villa. De får sedan göra upp om de vill skriva en revers osv själva mellan sig.

Därefter kommer alternativet att skriva ett avtal som säger att, vid en försäljning ska, din dotter ska få ut 700 tkr först, därefter delas resterande 50/50.
 
Kan dottern och ena föräldern köpa lägenheten då?
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Det låter ju inte riktigt som att de är i ett läge där de kan få bostadslån. Det upplägg som skulle fungera är att föräldrarna lånar pengar och lånar ut till sitt respektive barn så att de kan köpa lägenheten utan banklån. Se till att skriva korrekta papper på lånen.
Kontrollera även upplägget med någon mer juridisk kunnig än glada anonyma amatörer på ett forum.
 
Om en går in med hela kontantinsatsen, så borde det ju inte vara några problem för en part att stå på ett lån för sin del. Här är ju dock problemet att aprt 2 inte är kreditvärdig med nuvarande inkomst, eller snarare brist på sådan. En borgen förbindelse är ju inget Banken accepterar som en löning när det saknas betalningsförmåga. Det är något som sakll användas om man är på gränsen för godkännande. Mao man gör en kreditprövning utifrån sökta lånet för den som skall ha det lånet. Om man inte uppfyller bankens beräkningar för att kunna betala sina månadsfakturor, så kommer man inte få igenom det. Sen att lägenheten bara blir belånad till 50% underlättar, men ändrar nog inte så mycket. Banken har inget intresse i att utgå ifrån att söka betalning via Borgenär, det är så att säga sista utvägen Ungefär så fick jag det förklarat när jag talade med banken för närmare 20 år sedan inför mina första hussonderingar.

CSN klassas inte heller som inkomst, så även Dottern kommer få svårt att få beviljat bolån, om det skulle vara aktuellt..

TS sida verkar ju inte ha problem att få fram dennes del dåd en blir löst kontant . Problemet blir ev på Andra sidan. Jag tro inte det löser sig genom borgensåtagande. Antingen behöver de göra som TS, Hitta Kontanter, genom att tex höja sitt eget Bolån med 700K om det är möjligt.

Men enklast torde vara att de köper lägenheten ihop med TS dotter. TS blir 50% ägare med sin kontantinsats, Sambons föräldrar blir 50% delägare via ett lån de står fullt ut för. Sen kan de föra över detta till Sonen när han hamnar i en situation då han får lov att ta över lånen. Läste även att en förälder kan vara medlåntagare, som verkar vara mer vanligt än Borgenär idag. Det jag kan få fram så är lån utan inkomst inte troligt i dessa fall heller.
 
M mojjen skrev:
Om en går in med hela kontantinsatsen, så borde det ju inte vara några problem för en part att stå på ett lån för sin del. Här är ju dock problemet att aprt 2 inte är kreditvärdig med nuvarande inkomst, eller snarare brist på sådan. En borgen förbindelse är ju inget Banken accepterar som en löning när det saknas betalningsförmåga. Det är något som sakll användas om man är på gränsen för godkännande. Mao man gör en kreditprövning utifrån sökta lånet för den som skall ha det lånet. Om man inte uppfyller bankens beräkningar för att kunna betala sina månadsfakturor, så kommer man inte få igenom det. Sen att lägenheten bara blir belånad till 50% underlättar, men ändrar nog inte så mycket. Banken har inget intresse i att utgå ifrån att söka betalning via Borgenär, det är så att säga sista utvägen Ungefär så fick jag det förklarat när jag talade med banken för närmare 20 år sedan inför mina första hussonderingar.

CSN klassas inte heller som inkomst, så även Dottern kommer få svårt att få beviljat bolån, om det skulle vara aktuellt..

TS sida verkar ju inte ha problem att få fram dennes del dåd en blir löst kontant . Problemet blir ev på Andra sidan. Jag tro inte det löser sig genom borgensåtagande. Antingen behöver de göra som TS, Hitta Kontanter, genom att tex höja sitt eget Bolån med 700K om det är möjligt.

Men enklast torde vara att de köper lägenheten ihop med TS dotter. TS blir 50% ägare med sin kontantinsats, Sambons föräldrar blir 50% delägare via ett lån de står fullt ut för. Sen kan de föra över detta till Sonen när han hamnar i en situation då han får lov att ta över lånen. Läste även att en förälder kan vara medlåntagare, som verkar vara mer vanligt än Borgenär idag. Det jag kan få fram så är lån utan inkomst inte troligt i dessa fall heller.
Medlåntagare är det absolut vanligaste i dessa situationer. Då kan sonen ha 0kr i inkomst, så länge som föräldrarnas löner räcker för det nya lånet samt sina tidigare lån.

Borgensåtagande är ovanligt i dessa tider, när det kommer till den här typen av upplägg.

Det negativa med att pantsätta lägenheten är att om värdet bara skulle vara tex. 1000 000 kr när de säljer så har dottern gått kraftigt back då lånet löses först och sedan får de dela på eventuell vinst.
Men det kan ju som sagt lösas med ett avtal, dock lär ett avtal inte trumfa pantsättningen som banken har men det gör iaf dotterns, potentiella, situation bättre iaf.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle kolla med banken och sen se till att skriva tydliga avtal vad som händer om de separerar. Det är inte så kul om de separerar och avtal saknas. Då delad vinst/förlust lika, oavsett vem som petat in vad.
Ja avtal kommer skrivas eftersom de blir sambos.Tanken är att de ska äga hälften var och att det ska framgå att hon gått in med kontanter osv.
 
M mlb88 skrev:
Medlåntagare är det absolut vanligaste i dessa situationer. Då kan sonen ha 0kr i inkomst, så länge som föräldrarnas löner räcker för det nya lånet samt sina tidigare lån.

Borgensåtagande är ovanligt i dessa tider, när det kommer till den här typen av upplägg.

Det negativa med att pantsätta lägenheten är att om värdet bara skulle vara tex. 1000 000 kr när de säljer så har dottern gått kraftigt back då lånet löses först och sedan får de dela på eventuell vinst.
Men det kan ju som sagt lösas med ett avtal, dock lär ett avtal inte trumfa pantsättningen som banken har men det gör iaf dotterns, potentiella, situation bättre iaf.
Ja det är onekligen krångligt. Därför var en tanke att hans föräldrar skulle kunna utöka sitt bolån och sedan låna ut dessa pengar med ett skuldebrev till sonen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Medlåntagare är det absolut vanligaste i dessa situationer. Då kan sonen ha 0kr i inkomst, så länge som föräldrarnas löner räcker för det nya lånet samt sina tidigare lån.

Borgensåtagande är ovanligt i dessa tider, när det kommer till den här typen av upplägg.

Det negativa med att pantsätta lägenheten är att om värdet bara skulle vara tex. 1000 000 kr när de säljer så har dottern gått kraftigt back då lånet löses först och sedan får de dela på eventuell vinst.
Men det kan ju som sagt lösas med ett avtal, dock lär ett avtal inte trumfa pantsättningen som banken har men det gör iaf dotterns, potentiella, situation bättre iaf.
Bra sak du tog upp där, tack. Även om de varit tillsammans i fem år så ska man ha hängslen och bälte om ngt går åt skogen. Ytterligare en faktor att beakta, om de säljer och lånet måste betalas vid sänkt värde.
 
M mojjen skrev:
Om en går in med hela kontantinsatsen, så borde det ju inte vara några problem för en part att stå på ett lån för sin del. Här är ju dock problemet att aprt 2 inte är kreditvärdig med nuvarande inkomst, eller snarare brist på sådan. En borgen förbindelse är ju inget Banken accepterar som en löning när det saknas betalningsförmåga. Det är något som sakll användas om man är på gränsen för godkännande. Mao man gör en kreditprövning utifrån sökta lånet för den som skall ha det lånet. Om man inte uppfyller bankens beräkningar för att kunna betala sina månadsfakturor, så kommer man inte få igenom det. Sen att lägenheten bara blir belånad till 50% underlättar, men ändrar nog inte så mycket. Banken har inget intresse i att utgå ifrån att söka betalning via Borgenär, det är så att säga sista utvägen Ungefär så fick jag det förklarat när jag talade med banken för närmare 20 år sedan inför mina första hussonderingar.

CSN klassas inte heller som inkomst, så även Dottern kommer få svårt att få beviljat bolån, om det skulle vara aktuellt..

TS sida verkar ju inte ha problem att få fram dennes del dåd en blir löst kontant . Problemet blir ev på Andra sidan. Jag tro inte det löser sig genom borgensåtagande. Antingen behöver de göra som TS, Hitta Kontanter, genom att tex höja sitt eget Bolån med 700K om det är möjligt.

Men enklast torde vara att de köper lägenheten ihop med TS dotter. TS blir 50% ägare med sin kontantinsats, Sambons föräldrar blir 50% delägare via ett lån de står fullt ut för. Sen kan de föra över detta till Sonen när han hamnar i en situation då han får lov att ta över lånen. Läste även att en förälder kan vara medlåntagare, som verkar vara mer vanligt än Borgenär idag. Det jag kan få fram så är lån utan inkomst inte troligt i dessa fall heller.
Detta med föräldrar/barn ägare verkar individuellt mellan BRF:er, om de godtar att en ägare inte kommer bo i lägenheten.
Problemet skulle vara, som ngn nämnde, om lght sjunker i värde och de får för sig att sälja.

Tack för info om medlåntagare vs borgen.
 
A AG A skrev:
Men tror du hans föräldrar vill låna 700.000 kr utan säkerhet. Naturligtvis vill väl även de stå som ägare till lägenheten till en början. Det lär väl även banken kräva.
Min tanke var ju att de får lösa det med skuldbrev mellan sig själva och sonen.

Jag kommer ju själv låna ut 300tkr och förväntar mig ingen ägarandel i lägenheten.
Jag kommer skriva ett skuldbrev med dottern, främst för att det ska framgå ifall jag och min man skulle avlida. Så det tas hänsyn till detta vid en bouppteckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.