E Enordsten skrev:
Okej, 2 pallar borde nog räcka till oss också isf, vi har 139kvm 1.5 plan men vi har ju även luftvärmepumpen som kompenserar något. Kanske tänker hel fel, men det återstår väl att se ‍
Ta hem dubbelt så mycket då, den lär ju inte bli billigare eller lättare att få tag på till nästa år så skulle det bli nått över kan du elda den då.
 
Jag har också börjat fundera på pelletskamin men vet inte om jag tänker helt fel. Bor i Skåne, så skyhöga elpriser men inte heller samma uppvärmningsbehov som längre norrut.

Har idag jordvärme och frånluftsåtervinning till vattenburen golvvärme. Och solceller 10 kWp, men som inte ger så mycket på vintern så klart. Jag har förberett med luftkanal i grunden som var tänkt för vedkamin, men jag satte aldrig in den när huset byggdes (2015) eftersom jag insåg flera saker: jag vet sedan mitt förra hus att ett modernt, välisolerat och tätt hus blir sjukt varmt med bara någon timmes eldning i vedkamin, samt att även en modern vedkamin läcker som ett såll så luftläckaget från huset kommer bli kanske 1000 ggr högre än huset i sig själv (mitt lättbetonghus är trycktestat) när kaminen inte används (=mer uppvärmningsbehov de 99% av tiden när vedkaminen inte används).

Nu har jag börjat tänkta på pelletskamin i vardagsrummet istället. Lite som trevnad men även extra hjälp när det är som kallast, men alltså inte huvudsaklig uppvärmning. Att det finns automatiserad styrning och termostat lär göra det enklare att använda i ett modernt tätt hus. Jag kommer ju inte förbruka de stora mängder pellets, men kan göra punktinsatser när jordvärmen kämpar som mest och drar mycket el.

Tänker jag helt galet? Tänker att den 7 kW kamin eller liknande lär räcka? Jag inser att det inte kommer betala sig så välkalkylerat som solcellerna gör, och jag fattar att pelletspriserna är ett problem, men jag bedömer också trevnadsfaktorn ganska hög eftersom den kommer stå mitt i vardagsrummet i en stor öppen yta som delas med kök och matplats. Såga mig gärna om jag tänker fel:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.