Hej,

Grannen har grävt upp gammal asfalt och lagt grus på sin uppfart. I samband med detta har han också kapat av ledningen till vårat sommarvatten (genom förening).

Mellan oss finns en häck som ägs av kommunen, räknas som allmänning enligt planen. Längs med denna häck har vår ledning gått, på grannens sida men på kommunens mark.

Det är tydligt att den är kapad och inte gått av pga oaktsamhet.

Vad gäller? Kan vi kräva att han återställer ledningen eller får vi snällt gräva ned en ny ledning på vår tomt?

Vi äger inga servitut på ledningen, eventuellt att vattenföreningen gör.
 
vad säger grannen då? Den kan ju inte direkt kapas av av oaktsamhet? Eller menar du att den blev avgrävd?
 
Claes Sörmland
Prata med grannen är ju det enklaste.

För att utreda det mer strikt juridiska så är första frågan om "vattenföreningen" är en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning beslutad av Lantmäteriet. I så fall är det föreningen som förvaltar ledningen och sköter dess reparation och diskussion med grannen. Då ingår också vanligen en rättighet att låta ledningen gå på den plats som den går.

Om det inte är en gemensamhetsanläggning så får du gräva i vem som är ägare av ledningen och vilka rättigheter som finns. Rent generellt får naturligtvis grannen inte förstöra andras egendom.

Vems är marken som ledningen ligger i? Du antyder kommunen men jag gissar att så inte är faller utan att det rör sig om typ ett sommarstugeområde där kommunen inte är huvudman för allmän plats. Detaljplanen beskriver alltså inte vem som äger vilken mark. Men det kan undersökas genom fastighetsregistret.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
vad säger grannen då? Den kan ju inte direkt kapas av av oaktsamhet? Eller menar du att den blev avgrävd?
Har inte sett till grannen ännu, så vad han säger vet jag inte. Men skadar ju aldrig att ta reda på vad som gäller ändå :)

Nejnej, han har med avsikt kapat av den.
 
  • Gilla
Novisen50 och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
Jonnakm Jonnakm skrev:
Har inte sett till grannen ännu, så vad han säger vet jag inte. Men skadar ju aldrig att ta reda på vad som gäller ändå :)

Nejnej, han har med avsikt kapat av den.
Hur kan du veta att han med avsikt kapat den om du inte pratat med honom? :thinking:
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
då får du använda vintervatten varm/kall ^^
 
Hur vet du att grannen har kapat den som dessutom ligger nedgrävd2
 
Min fru råkade punktera sommarvattenledningen i somras när hon skulle flytta slingan till robotgräsklipparen.. Vi kontaktade killen som är ansvarig för sommarvattnet, han bad mig gräva upp ett dike på en meter, så kom han tillbaka dagen efter och skarvade på ett helt rör.
 
  • Gilla
Malte L och 1 till
  • Laddar…
Men om den bara är kapad, så borde det ju bl en rejäl översvämmning?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Prata med grannen är ju det enklaste.

För att utreda det mer strikt juridiska så är första frågan om "vattenföreningen" är en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning beslutad av Lantmäteriet. I så fall är det föreningen som förvaltar ledningen och sköter dess reparation och diskussion med grannen. Då ingår också vanligen en rättighet att låta ledningen gå på den plats som den går.

Om det inte är en gemensamhetsanläggning så får du gräva i vem som är ägare av ledningen och vilka rättigheter som finns. Rent generellt får naturligtvis grannen inte förstöra andras egendom.

Vems är marken som ledningen ligger i? Du antyder kommunen men jag gissar att så inte är faller utan att det rör sig om typ ett sommarstugeområde där kommunen inte är huvudman för allmän plats. Detaljplanen beskriver alltså inte vem som äger vilken mark. Men det kan undersökas genom fastighetsregistret.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Prata med grannen är ju det enklaste.

För att utreda det mer strikt juridiska så är första frågan om "vattenföreningen" är en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning beslutad av Lantmäteriet. I så fall är det föreningen som förvaltar ledningen och sköter dess reparation och diskussion med grannen. Då ingår också vanligen en rättighet att låta ledningen gå på den plats som den går.

Om det inte är en gemensamhetsanläggning så får du gräva i vem som är ägare av ledningen och vilka rättigheter som finns. Rent generellt får naturligtvis grannen inte förstöra andras egendom.

Vems är marken som ledningen ligger i? Du antyder kommunen men jag gissar att så inte är faller utan att det rör sig om typ ett sommarstugeområde där kommunen inte är huvudman för allmän plats. Detaljplanen beskriver alltså inte vem som äger vilken mark. Men det kan undersökas genom fastighetsregistret.
Föreningen förvaltar ledningen ja. Om det är en samfällighetsförening vet jag dock inte.

Marken tillhör kommunen som sagt, det är en ca. 1,5m bred remsa med planterad häck mellan vår och grannens tomt som ägs av kommunen. Det är på denna remsa som ledningen gått. Det är ett villaområde, inte ett sommarstugeområde :)
 
  • Gilla
Hejsna och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur vet du att grannen har kapat den som dessutom ligger nedgrävd2
För att han grävt upp den, kapat den vid tomtgränsen och sedan grävt upp resterande ledning på sin sida hela vägen till anslutningen.
 
  • Wow
  • Gilla
Kling 1 och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om den bara är kapad, så borde det ju bl en rejäl översvämmning?
Vattnet är inte anslutet, det är enbart anslutet på sommarmånaderna :)
 
Claes Sörmland
Jonnakm Jonnakm skrev:
Föreningen förvaltar ledningen ja. Om det är en samfällighetsförening vet jag dock inte.

Marken tillhör kommunen som sagt, det är en ca. 1,5m bred remsa med planterad häck mellan vår och grannens tomt som ägs av kommunen. Det är på denna remsa som ledningen gått. Det är ett villaområde, inte ett sommarstugeområde :)
Då är nog rätt sak att få föreningen att agera i och med att det är deras ledning. Är det en gemensamhetsanläggning så har de med all sannolikhet en skyldighet att laga ledningen och leverera vatten till din fastighet som delägare i samfälligheten. Sen får de ställa krav på din granne utifrån allmänna skadeståndsrättsliga principer, om den t ex som det nu verkar har varit vårdslös eller t o m med uppsåt gett sig på ledningen och förstört den.

Är det någon typ av ekonomisk förening så får du nog titta i stadgarna och vilka rättigheter ditt medlemskap i föreningen innebär. Återigen är det med högsta sannolikhet föreningen som ska reparera ledningen och sen får ställa krav på grannen om det finns grund för det.
 
  • Gilla
TSkoogh och 5 till
  • Laddar…
Är grannen ifråga inte själv ansluten till sommarvattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.