Har börjat ta upp en dörröppning i en innervägg och noterade att det ligger tre stycken reglar på varandra längst ner. Tycker ni jag bör vara orolig för att såga av dessa..? Innerväggen är i mitt garage och är ca 4 meter lång.
Gipsskivor som är delvis monterade vid ett hörn med oslipade fogar och en träregel nederst, byggstoft och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörrhålet inritat här.
Illustration av en blå bil parkerad i ett garage med öppna dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Längst ner i en vägg så har ma än något som kallas ”syll”. Det är den som reglarna står på och är infästa i. Samma sak överst, men då kallas det ”hammarband”. Varför man lagt 3 st på varandra övergår min kunskap, men kanske för stabilitet..? I vilket fall som helst så lär du ju regla upp till hammarbandet så det borde göra det tillräckligt stabilt. Går ju även att fästa i vad som ser ut som betonggolv? Dessutom är det en innervägg som jag gissar går längs med takbjälkarna och inte tvärs, således knappast något bärande att ta hänsyn till. Så orolig hade jag inte varit.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
K kniv skrev:
Längst ner i en vägg så har ma än något som kallas ”syll”. Det är den som reglarna står på och är infästa i. Samma sak överst, men då kallas det ”hammarband”. Varför man lagt 3 st på varandra övergår min kunskap, men kanske för stabilitet..? I vilket fall som helst så lär du ju regla upp till hammarbandet så det borde göra det tillräckligt stabilt. Går ju även att fästa i vad som ser ut som betonggolv? Dessutom är det en innervägg som jag gissar går längs med takbjälkarna och inte tvärs, således knappast något bärande att ta hänsyn till. Så orolig hade jag inte varit.
Vilket bra svar, tack! Ja det stämmer att jag kommer ha vertikala reglar runt karmen mellan syll och hammarbandet. Och nog även en extra mellan dessa reglar ovanför karmen.

Det stämmer också att väggen går längst med takbjälkarna samt att den är monterad efter att taklister och annat monterats så jag gissar att den är insatt efter att byggnaden uppfördes på 90-talet.

Så kanske börja med att såga av dem och efter att jag monterat karmen känna om den känns stum och bra på båda sidor. Eller borde jag redan nu börja fundera på att fästa den i betonggolvet på något sätt..?
 
K
P Peter321 skrev:
Vilket bra svar, tack! Ja det stämmer att jag kommer ha vertikala reglar runt karmen mellan syll och hammarbandet. Och nog även en extra mellan dessa reglar ovanför karmen.

Det stämmer också att väggen går längst med takbjälkarna samt att den är monterad efter att taklister och annat monterats så jag gissar att den är insatt efter att byggnaden uppfördes på 90-talet.

Så kanske börja med att såga av dem och efter att jag monterat karmen känna om den känns stum och bra på båda sidor. Eller borde jag redan nu börja fundera på att fästa den i betonggolvet på något sätt..?
Du lär ju regla runt dörren så karmen har något att fästa i, så det verkar du ju ha koll på.

Svårt att veta om de satte fast syllen i betongplattan när dom byggde väggen eller om de nöjde sig med att fästa i vardera vägg, och därav tog tre plank för att öka styvheten. Jag hade kapat syllen och därefter känt hur stabila dom är, sitter dom stumt när du rör i sidled så är de nog proppade i golvet. Annars behöver du nog göra det vid din dörröppning.

Fästa i betonggolvet gör du enkelt med en borrhammare, plugg och skruv.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.