Hejsan!

Har bekymmer med framledningstempen på varmvattnet i krnarna. Det kommer ut med en temp på över 60 C.
Jag har försök att skruva ner temperaturen på aggregatet genom att skruva tempregulatorn så långt åt minus det går (motsols), men jag upplever ingen ändring på tempen.

Är det så att denna regulator är trasig och behöver bytas, eller finns det något annat jag kan prova?


Värmesystem med cirkulationspump, mätare och röranslutningar i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerad bild av en ventilmotor monterad på en mässingsventil i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram av temperaturregulator med tabell över tappvarmvattentemperatur och bild på svart termostatknopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
det finns blandare man kan ställa in hur varmt vattnet skall vara när det kommer ur blandaren
 
T tergo skrev:
det finns blandare man kan ställa in hur varmt vattnet skall vara när det kommer ur blandaren
I en fjärrvärmecentral så finns det ingen blandningsventil som blandar i kallt vatten i varmvattnet, utan utgående varmvattentemperatur ställer man med varmvattenregulatorn, den som TS försöker att justera.

Om inte varmvattenregulatorn fungerar så behöver den renoveras eller bytas.
 
Kul! Har exakt samma problem. Men närmare 80 grader på varmvattnet i kranarna när jag har den på max. Går dock att reglera med kallvattnet.

Har också funderat på vad jag behöver byta. Om jag behöver köpa hela bruksvattenregulatorn (Danfos redan ptc2+p) för typ 5000kr+ eller om det eäcker att köpa en ny lös termostat. Har hittat den för typ 70euro.

https://www.rabat-vvs.dk/shop/danfoss-redan-ptc2p-123276p.html
 
Detta problemet har jag också råkat ut för.
Det var termostat vredet som gick sönder så man fick i praktiken samma temp på varmvattnet som fjärrvärmen hade 80-100°
Jag ringde rörfirman och dom sade att en ny ventil kostade 4000kr, men samtidigt frågade han om var min hemförsäkring var och jag har Länsförsäkringar och dom tog kostnaden för ventilen minus självrisken! Samtidigt av VVS Firman fick jag reda på att Fjärrvärme verket också har en försäkring på TryggHansa som betalade LFs självrisk!
LF gjorde inget åldersavdrag då jag själv bytte ventilen så dom slapp VVS firmans kostnad.
Så hela reparation kostade mig 0 kr. !!!

Så ring hemförsäkringen och FV bolaget först.

Så här ser ventilen ut som du byter.

Ny termostatventil för fjärrvärme med kabel och förpackning på ett mönstrat tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är mycket nöjd med FV i vår kommun, det är gött att betala bara 20,16 öre/kWh +m maj-aug och 57 öre/kWh + moms övriga tider, särskilt nu när elen med alla påslaget kostar 4-8kr /kWh
 
Redigerat:
  • Gilla
Mörner
  • Laddar…
Aha. Får kolla med Borlänge Energi. De kommer på besök imorgon eller nån dag framöver för att fixa en läcka där mätarsladden går in i ett plomberat rör.

Hade hoppats man bara behövde byta den vänstra delen på din bild.
 
peleback80 peleback80 skrev:
Hade hoppats man bara behövde byta den vänstra delen på din bild.
Det borde gå att göra så.

Jag var inne på samma idé men hittade inte den delen som en reservdel, men ring DANFOSS kontor i Sverige och fråga.

I grunden är det samma som sitter på elementen med en yttre givare, men den skall vara för temp område 45-70°C
Ett element har typ 5-30°C

VVS Företaget vill bara byta hela klumpen.
 
Redigerat:
Du kan testa regelerventilen genom att bort termostatet trycka in piggen samtidigt spola varmvatten, då skall varmvattnet bli nästan kallt, och släpper du ut piggen så blir varmvattnet lika varmt som fjärrvärme tilllopp.
Killa samtidigt att piggen går lätt ut och in.

Här är en PDF på regulatorn.
https://assets.danfoss.com/documents/73818/AI139186468245sv-000501.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Robin_ME
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Du kan testa regelerventilen genom att bort termostatet trycka in piggen samtidigt spola varmvatten, då skall varmvattnet bli nästan kallt, och släpper du ut piggen så blir varmvattnet lika varmt som fjärrvärme tilllopp.
Killa samtidigt att piggen går lätt ut och in.

Här är en PDF på regulatorn.
[länk]
Sitter piggen bakom vredet för temp?

Mässingsventil med termostatvred och en synlig mutter för möjlig demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och denna mutter är det bara att lossa i så fall?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Ja det är bar att ta en polygrip och lossa den stora grå muttern, se min bild i inlägg #6.

När du har den av så kan du känna om där är motstånd i bälgen den brukar vara ”lealös” ett vanligt fel är att vätskan i kapilärröret har läckt ut och då är där ingett som överför trycket från bulben till bälgen som trycker på piggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robin_ME
  • Laddar…
Ska testa imorgon. Tack för hjälpen.
 
Bilden i ditt inlägg #10 ser det ut som ytterringens är sprucken, den är gängad på insidan och en tunn bricka i plast har en yttre gänga, då kan det vara så att brickan har släppt i gängan och inte rör sig ut och in när man vrider + < > - och kan då inte påverka bälgen och piggen in i ventilen.
 
Ja den är sprucken. Tror jag kan ha vridit sönder den när det började strula med varmvattnet. Att jag vred mer nedåt när det var stopp.

Testade att plocka bort vredet. Tryckte in piggen max med en tiokorona.(tummen gillade inte piggen...) Hade varmvatten på max i kökskranen. Spolade så i ca 30 sekunder. Sprang bort och kände på vattnet som var lagom varmt en stund, sen blev det kallt innan det blev varmt igen. Så den verkar ju funka i alla fall. Blir att beställa ett nytt vred och temperatursensor.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Denna tråd hjälpte mig som hade samma problem. Bara att byta vredet och inte hela reglerventilen 👍🏻
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.