R
harry73 harry73 skrev:
Nejdå du uttrycker dig tydligt, men min poäng är att trots TS ringa förbrukning,är trekvart av hans fakturabelopp rörligt, så viss, vill man jämföra på öresnivå, då har du rätt, men handlar det om storleksorder, då ger TS faktura en bra bild.
Nej jag tror faktiskt att du missförstår vad jag menar. Det går inte att avgöra vad TS betalar per kWh utifrån de uppgifter han gett (det går kanske att gissa ungefärligt, men det är inte poängen).

Därmed går det inte att säga om det är billigare med gasol eller inte. Glasklart nu?
 
R RoAd skrev:
Nej jag tror faktiskt att du missförstår vad jag menar. Det går inte att avgöra vad TS betalar per kWh utifrån de uppgifter han gett (det går kanske att gissa ungefärligt, men det är inte poängen).

Därmed går det inte att säga om det är billigare med gasol eller inte. Glasklart nu?
Alltså spelar det knappt någon roll vad exakta kwh priset blev, jag har rörligt. Grejen är ju att vi vet aldrig om det blir 25kr/kwh någon gång under vintern. Folket verkar inte våga säja något, ser inga protester på torget liksom. Förra vintern hörde jag att några pensionärer fick faktura på 20tkr (använder säkert vanliga el. element) Vet inte om de hade pengar kvar för mat därefter... Så att 25kr/kwh skulle inte ens förvåna mig. Tycker att export av el borde förbjudas i dagens force major situation.
 
Beror mer på var du bor än elpriserna tänker jag.
Men visst kanske du inte ska planera in långkok eller torka årets skörd av äpplen i ugnen...

Men bor du som jag mitt ute i ingenstans i Långtbortistan så är det alltid bra att ha möjlighet att laga mat/koka kaffe om strömmen försvinner. Och det gör den här, varje vinter, med ojämna mellanrum.
 
Jag köpte en begagnad gasolgrill för 25 euro idag. Just med tanke på priserna, från och med oktober betalar jag 3kr/kWh. Ugnen drar mest el så jag tänkte man kan börja ha grillen som ugn. Också bra om elen försvinner.

aZmiEaNl.jpg

Gasolflaska har jag från förr.
 
R
DennisCA DennisCA skrev:
Jag köpte en begagnad gasolgrill för 25 euro idag. Just med tanke på priserna, från och med oktober betalar jag 3kr/kWh. Ugnen drar mest el så jag tänkte man kan börja ha grillen som ugn. Också bra om elen försvinner.

[bild]

Gasolflaska har jag från förr.
Det där ser ut som en bugdgetgrill av något slag. De är oftast dåligt isolerade och drar m.a.o ganska mycket energi jämfört med en normal isolerad ugn du har inne. Jag är inte direkt övertygad om att den kommer att bli billigare i drift. Speciellt inte utomhus där spillvärmen inte ens kommer till nytta för huset.

Och gasolen kostar ca 250 öre per kWh så om du betalar 300 för 1 kWh el är det ju knappt någon vinst att tala om till att börja med.
 
Tror jag betalar mindre än det, 200 öre kanske. Grillen kan säkert isoleras dock.

En annan sak jag planerar är att bygga ett stativ så jag kan lägga in grytor i kakelugnen och koka mat där.

Funderade lite till, hade inte räknat in överföringsavgifterna, då är elen mera mot 350 öre. Köper man en 33kg flaska (har funderat på det, för en gasolässja) så får man ner priset till 160 öre också.
 
Redigerat:
R
DennisCA DennisCA skrev:
Tror jag betalar mindre än det, 200 öre kanske. Grillen kan säkert isoleras dock.
Som "året-runt-grillare" med en rätt ok isolerad grill så vet jag att även då måste man dra på rätt bra för att få värme på vintern. Speciellt om det blåser lite. Locket blir ordentligt varmt på utsidan så värmeförlusterna är stora.

Även om du skulle lägga ner energi på att isolera den på något sätt kommer du garanterat inte att få i närheten samma verkningsgrad i grillen som i din ugn inne (värmen från ugnen inne värmer dessutom bostaden).

Lägg till att värmen i en så där billig grill troligtvis inte är speciellt jämn i ugnen så kommer du dessutom få ett dåligt resultat på mycket av det man gör i en normal ugn.

Så innan du investerar i jätteflaskor med gas så föreslår jag att du testar det här konceptet några gånger under vinterförhållanden. Det är inte omöjligt att du tycker den där extra kronan i EL-kostnad är värt det efter det ;)
 
DennisCA DennisCA skrev:
En annan sak jag planerar är att bygga ett stativ så jag kan lägga in grytor i kakelugnen och koka mat där.
Om man eldar en kakelugn med öppna luckor skadar man den så att den börjar läcka. Då måste man ta dit en kakelugnsmakare för att sätta om den för stora pengar.
 
Nä jag tror inte det blir ojämt, finns en stor gjutjärns platta att lägga den på.
 
E Eld skrev:
Om man eldar en kakelugn med öppna luckor skadar man den så att den börjar läcka. Då måste man ta dit en kakelugnsmakare för att sätta om den för stora pengar.
Men ingen har sagt nåt om att elda med öppna luckor, det är nåt du kom på själv.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Men ingen har sagt nåt om att elda med öppna luckor, det är nåt du kom på själv.
Så du ska laga mat i kakelugnen med luckorna stängda? Lycka till!
 
Såklart man ska det! Man lägger in grytan när det är kol kvar och stänger luckan! Vad tror du egentligen. En gjutjärnsgryta såklart! Det ska ju funka som ugn, inte som spis.
 
Eftersom jag av personlig erfarenhet vet hur svårt det är att hålla en rimlig och någorlunda jämn temperatur i ugnen på en vanlig vedspis så önskar jag fortfarande lycka till.
 
Tänkte skaffa en kolgrill om gasen tar slut eller det blir så kallt att gasolen fryser.
 
hsd
Gasol funkar ner till -42 grader Celsius
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.