Demmpa Demmpa skrev:
Sökning på nätet efter ”glas till öppen spis” gav bl.a. följande träffar,
[länk]
[länk]
[länk]
Tack Demmpa!
Men de har bara glas. Jag behöver hela luckan. Fästanordning osv.


Demmpa Demmpa skrev:
Sökning på nätet efter ”glas till öppen spis” gav bl.a. följande träffar,
[länk]
[länk]
[länk]
 
Det är nog inget som bara "finns" att beställa..........Vanligtvis är det ju inget man gör för vad skulle vinsten vara att sätta en lucka på en öppen gammal spis eller vad det nu är?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vinsten är ju att jag slipper ha en stor öppning till elden. Jag vill kunna laga värmen i tegelstenarna som omsluter elden. Alternativet är en insats, men en lucka är ju billigare.
 
Låter mer som du kommer få dålig förbränning.
 
L Lina55 skrev:
Vinsten är ju att jag slipper ha en stor öppning till elden. Jag vill kunna laga värmen i tegelstenarna som omsluter elden. Alternativet är en insats, men en lucka är ju billigare.
Ja jo men det är inte riktigt så det fungerar.......avigsidan med en öppen spis är att värmen går rakt upp i skorstenen. Det kommer den att göra även med luckor. Det är det som är vinsten med en insats i en öppen spis. Det blir som en kamin ståendes i den öppna spisen och den värmen kan man ta till vara på på ett helt annat sätt.
 
L Lina55 skrev:
Var kan man beställa en glaslucka till öppen spis/ eldstad?
Jag hänger på frågan och din tråd och jag har en liten fundering som jag gärna hade fått svar på av någon sakkunnig eller någon med lite mer insyn. Funkar det att tillverka egen lucka av gammal ugn/elektrisk inreglas som finns i ugnarna ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.