Hej!

Jag har ett meck garage som jag tänkt hålla runt 10 grader i vinter PGA el priserna, blir det för dyrt så får det bli ute temp.
Har under ett par år använt mig av en trevlig avfuktare som heter woods WDD80 och den klarar temperaturer ned till 1+ grad.
Dessvärre har den kastat in handduken efter 2 år av rost damm, metall spån, svetsande, målande och slipande. Jag förstår den helt då det är en produkt som mest verkar vara för kalla källarutrymmen där ingen meckar så rost dammet yr i luften.
Funderade på att köpa en ny men har insett att den troligen kommer gå samma öde till mötes.

Så finns det någon lite "tuffare" modell som klarar ett litet garage på 40KVM med 220 cm i tak? Ska snart ta en in en rostig gammal saab 900 t16 och då lär rosten yra REJÄLT.

Det finns en del "krav". Den kommer dela på en 10A säkring med en värmepump, kompressor, lampor, små maskiner och laddare. Värmepumpen brukar enbart dra några hundra watt men kan stega upp till en 1800 watt i extrema fall. så under 500 watt vore trevligt. woods varianten drog 336 watt på låg fart vilket var bra och räckte mer än väl.
Har tänkt mig en prislapp på runt 5000kr. klarar den 5 år istället för 2 så är det en värd investering. Extra trevligt är om den finns i en fysisk butik i sthlm området.
Tar för givet att det är sorptions variant som gäller?

Har nu en liten stackare jag hade i tvättstugan som kämpat hela natten och enbart klarat från 62% RH till 60%. Fast med 13 grader så avfrostar den nog sig mer än arbetar.

Denna ensamma lilla stackare skickar ett tack på förhand.
Portabel luftavfuktare på ett stökigt garagegolv ansluten till en förlängningssladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Moderator får flytta tråden om den passar bättre i en annan forumsdel.
 
Kan inte värmepumpen sköta avfuktning?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan inte värmepumpen sköta avfuktning?
Värme pumpen har samma problem som kondens avfuktare eftersom den fungerar på nästan samma sätt. den kommer avfukta och kyla ned garaget och dessutom kommer den bli väldigt ineffektiv under 15 grader som alla kondensavfuktare blir, dessa har ändå varma sidan nära den kalla och denna saknar det så den kommer bli ännu värre igen frostad.

Jag kan hålla garaget varmt eftersom varm luft kan bära mer fukt än kall men det kostar i dagens läge rejält med pengar och även varm luft blir tillslut mättad.
 
Kan du inte bara köpa något liknande sen bara spänna fast en bit filtermatta över insuget.
Så brukar endel verkstäder göra med tex värmepumpsinnedelar när de har skitig miljö.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Kan du inte bara köpa något liknande sen bara spänna fast en bit filtermatta över insuget.
Så brukar endel verkstäder göra med tex värmepumpsinnedelar när de har skitig miljö.
Ger inte det ökad brandrisk tro? Kanske finns filter som är brand säkrade?
Tänkt tanken men brandrisken oroar mig. Man ändrar ju funktionen genom att belasta fläkten och möjligen begränsar luft flödet.
Håll handen för insuget på en hårtork så har du snart plast spagetti i handen.
 
  • Gilla
Nickenudel
  • Laddar…
Du har ju ingen elvärmare i en avfuktare med kompressor i den där storleken, visst kan det bli lite sämre luftflöde men det blir de ju med vanligt skitigt filter med.
 
E Emanuel01 skrev:
Du har ju ingen elvärmare i en avfuktare med kompressor i den där storleken, visst kan det bli lite sämre luftflöde men det blir de ju med vanligt skitigt filter med.
Den enda vettiga lösningen är en sorptions avfuktare när det gäller dessa mindre avfuktare och den tekniken bygger på ett värme element.
Hittar man en med kompressor måste den ha värme element för att bli effektiv i låga temperaturer som jag kommer ha.
 
Jag är medveten om det men du hade väl inte en sådan innan!?
Men du körde väl värmepump? Samtidigt är luftfuktigheten väldigt låg på vintern.
Annars kan du ju köra hemmagjorda torrbollar.
Vägsalt(calcium chloiride) från tex granngården i durkslag lagt över en hink. Då får du en stor torrboll för bråkdelen av priset. Har kört det på vinden. Många kör det i båten över vintern.
 
  • Gilla
Hasse Nordlander1 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har också haft en WDD80 och även den höll bara 2-2,5 år, trots att den stod i källare utan byggdamm. Dessutom luktade den alltid lite skumt och drog onödigt mycket ström på sommaren när uppvärmning inte behövdes. Kör med en kondensavfuktare nu; den avfuktar inte så mycket när temperaturen är nere i 10 grader men då behövs det inte så mycket (i min källare i alla fall).
 
E Emanuel01 skrev:
Jag är medveten om det men du hade väl inte en sådan innan!?
Men du körde väl värmepump? Samtidigt är luftfuktigheten väldigt låg på vintern.
Annars kan du ju köra hemmagjorda torrbollar.
Vägsalt(calcium chloiride) från tex granngården i durkslag lagt över en hink. Då får du en stor torrboll för bråkdelen av priset. Har kört det på vinden. Många kör det i båten över vintern.
Skriver ju i första inlägget att jag hade en woods WDD80, skrev inte att det var en sorptions avfuktare dock. Alternativet är väll en kraftigare kondensavfuktare eller värma upp garaget, med dagens priser så undviker jag att värma upp garaget mer än nödvändigt.
Den relativa fuktigheten är ofta väldigt hög på vintern, kall luft kan bära mindre fukt än varm luft. allt över 75% och + grader gör att mögel kan frodas. i mitt garage är det rost som frodas också speciellt över 50%. Vissa verktyg och blottade metall delar har redan visat tecken på ytrost trots att avfuktaren bara varit trasig i mindre än en vecka.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har också haft en WDD80 och även den höll bara 2-2,5 år, trots att den stod i källare utan byggdamm. Dessutom luktade den alltid lite skumt och drog onödigt mycket ström på sommaren när uppvärmning inte behövdes. Kör med en kondensavfuktare nu; den avfuktar inte så mycket när temperaturen är nere i 10 grader men då behövs det inte så mycket (i min källare i alla fall).
har läst lite här och där att woods gör bra avfuktare men att dom går sönder lite väl fort och lätt. Kanske man ska kika på en större kondensavfuktare? har en i tvättstugan en mitsubitshi och den verkar vara rätt immun mot frost. den har inte avfrostat sig själv vad jag sett en endaste gång.
Kan ju låna in den till garaget och se hur den fungerar där och försöka få tag på en likadan om den fortfarande finns kvar. Den står nu och går i sitt "low temp" läge som den själv sätter på, misstänker att den har en förvärmare. Den har jag haft i ca 5 år nu om inte mer.
Vilken kondensavfuktare har du?
Portabel kondensavfuktare av märket Mitsubishi i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
A aka_the_barf skrev:
Vilken kondensavfuktare har du?
Den jag har nu heter Bionaire BDH002X, men den modellen verkar ha utgått för jag hittar den inte till försäljning när jag söker nu. Det var mest en slump att det blev just den, CDON hade den för nedsatt pris just då (november -18). Har alltså gått i fyra år snart, men jag kör den inte kontinuerligt utan normalt bara 4 timmar efter dusch (har duschen i källaren, lite småmysigt när det är under 10 grader där). Tömmer nog 3-litersbehållaren ca en gång i veckan.
 
Düsseldorff
Har problem med låg fuktighet på vintern. Blir sårig i näsan. Ofta runt 30% utan avfuktare i mitt hus i Svealand.
 
Düsseldorff
E Emanuel01 skrev:
Har problem med låg fuktighet på vintern. Blir sårig i näsan. Ofta runt 30% utan avfuktare i mitt hus i Svealand.
Det var ju tråkigt. Men det har noll med TS garage att göra. Fixa en ny tråd.
 
  • Gilla
Helmersson
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det var ju tråkigt. Men det har noll med TS garage att göra. Fixa en ny tråd.
Luftfuktigheten blir ju lägre på vintern! Han lär ju inte ha en egen klimatzon om de inte är problem! Bor mitt sverige och kör utan avfuktare på vintern då den inte fångar någon mängd på vintern i uppvärmt utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.