Hej

Håller på att bygga ett litet gästhus på landet som kommer kallställas.

Jag tänkte bygga difföppet men har nu svårt att hitta bygghandel som har diff-öppen tak papp i lager (bor i Uppsala). Det finns på Beijers men är rätt dyra.

Hittar inte på K-rauta, byggmax eller Bauhaus (i lager alltså).

Jag tänker att det kanske beror på att diff-öppen tak papp inte används längre? Är det dåligt?

Man skulle ju kunna tänka sig en ångbroms-takisolering-vind-råspont-tättakpapp-Takpannor? Känner mig förvirrad!
//M
 
Redigerat:
M Mattsan33 skrev:
Hej

Håller på att bygga ett litet gästhus på landet som kommer kallställas.

Jag tänkte bygga difföppet men har nu svårt att hitta bygghandel som har diff-öppen tak papp i lager (bor i Uppsala). Det finns på Beijers men är rätt dyra.

Hittar inte på K-rauta, byggmax eller Bauhaus (i lager alltså).

Jag tänker att det kanske beror på att diff-öppen tak papp inte används längre? Är det dåligt?

Man skulle ju kunna tänka sig en ångbroms-takisolering-vind-råspont-tättakpapp-Takpannor? Då tänker jag rejäl takfotsventilation.

Känner mig förvirrad!
//M
 
S
Med ”vind”, vad menar du då? Lite svårt att förstå hur du tänkt bygga. Har man luftspalt under råsponten på taket transporteras fukt bort och helt vanlig takpapp blir nog bra.
 
Förtydligar vad jag menar.

Om jag i rummets tak har en diffusionsöppen ångbroms under golvbjälkarna och sedan träfiberisolering mellan golvbjälkarna (se bild vad jag menar med golvbjälkarna) så kommer det ju upp mer fukt på vinden än om det vore plast istället för ångbromsen. Det är en kallvind som är takfotsventilerad och så stor att man kan krypa runt i.

Lägger jag då på råspont och tät-takpapp på och tänker att den ökade fukten på vinden ska ventileras bort via takfotsventilationen finns det väl en risk för kondens på vinden istället?

Egentligen skulle jag ju fortsätta med en diff-öppen takpapp som kan transportera bort fukten.

Det jag gör är ju egentligen att bygga en klassiskt tak/kallvind lösning men använda en ångbroms och träfiberisolering istället för plast och glasfiberisolering.

Hoppas att det blev tydligare




Ovanför
 
  • Illustration av en takstol med benämnda delar: hanbjälke, stödben, hängben/överarm och golvbjälke/underarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Diffusionsöppen takduk på råspont över en uteluftventilerad vind är absolut inget jag eller för den delen många stora tillverkare tror ett dugg på. Det tillför helt enkelt ingenting och du får ett sämre material för mer pengar.

Diffusionsöppen duk är tveksamt överhuvudtaget ovanpå råspont och många avråder det då råsponten försämrar på funktionen på ett oförutsägbart sätt. Diffusionsöppen duk fördel är främst när den monteras direkt mot isoleringen som man absolut inte bör med traditionella material.
 
Nej jag håller nog med. Kör vanlig takpapp.

Tack för feedback!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.