E
C cpalm skrev:
Någon som har tips på bra billiga trådlösa temperaturgivare för inomhusbruk som kan samexistera i större antal (> 10 st) och kan läsas av trådlöst genom t.ex. RFLink? Extra pluspoäng om de är diskreta och även visar temperaturen på enheten.
Zigbee-sensorer + en raspberry pi funkar rätt bra om man är OK med att pilla lite med sånt :)

Jag har ett par såna här: https://www.styrahem.se/p/657/temperatur-och-luftfuktighet-zigbee-sonoff-snzb-02
En raspberry pi med homeassistant och en: https://www.styrahem.se/p/660/zigbee-cc2531-usb-sticka-sonoff-usb-zigbee-dongle

Vill man ha billiga zigbee-repeaters går det till o med att köra med IKEAs Trådfri signalförstärkare: https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-signalfoerstaerkare-10400408/
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
J
E ErikGg skrev:
Zigbee-sensorer + en raspberry pi funkar rätt bra om man är OK med att pilla lite med sånt :)

Jag har ett par såna här: [länk]
En raspberry pi med homeassistant och en: [länk]

Vill man ha billiga zigbee-repeaters går det till o med att köra med IKEAs Trådfri signalförstärkare: [länk]
Hade satsat på denna sonoff-stickan istället. Har antenn och mer robust. Home Assistant är det bästa som hänt efter skivat bröd.
https://www.amazon.se/Sonoff-Universal-Zigbee-Gateway-Hemassistent/dp/B09KXTCMSC
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
E ErikGg skrev:
Zigbee-sensorer + en raspberry pi funkar rätt bra om man är OK med att pilla lite med sånt :)
Tack för tipsen!
Jepp, zigbee fick det bli med tanke på det tänkta antalet sensorer. Beställde lite blandad kompott att testa med härom dagen så får vi se. Återkommer med rapport.
 
J
C cpalm skrev:
Tack för tipsen!
Jepp, zigbee fick det bli med tanke på det tänkta antalet sensorer. Beställde lite blandad kompott att testa med härom dagen så får vi se. Återkommer med rapport.
Låter bra. Det bästa med ZigBee är att alla enheter som har matning från ett uttag är att de automatiskt agerar "router" så antingen köper man tex Ikeas ovan eller så kopplar man in en smart plug, och då förstärker den signalen vilket kallas router på ZigBeespråk. Ju mer fasta prylar desto bättre nät. Det finns mycket kunskap om detta i forumet. Om du ändå börjar från scratch, fimpa sdkortet och installera via en ssd så slipper du problem i framtiden.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
C cpalm skrev:
Najs!

Några frågor:

- Blir det rimliga temperaturvärden när man mäter i taket?

- Har förstått att de kan signalera enheterna sinsemellan för att få en "larmar en larmar alla"-funktion utan att någon controller är inblandad. Vet du om det funkar bra? Kikade också på Fibaros populära Z-wave brandvarnare men där finns det tydligen begränsningar i den funktionen kring antalet brandvarnare och möjligheten att kvittera larmet. Ger de olika signal för primär- och slavlarm så att man kan lokalisera vilken detektor det är som larmar?

- Verkar de vara robusta, så att man inte måste hålla på och mecka med dem för att de skall fungera?
kolla denna https://shelly.cloud/shelly_plus_h-t/
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Har redan en jordgubbspaj (med SSD ;)) och OpenHAB för att framför allt styra värmepumpen.
Men skall man ärlig är jag mer en "cable guy" och inte så förtjust i trådlöst, eller framför allt gillar jag inte batteridrivna prylar man måste springa och byta batterier i hela tiden. Så detta blir första experimentet med zigbee. Beställde just Sonoff 3.0-stickan - verkar vara den alla säger att man skall ha.

Återstår att se hur det blir med räckvidden. Har ett stort hus och varken termometrarna eller brandvarnarna jag beställde fungerar ju som routers. Är inte jättesugen på att rigga massa repeaters över hela huset och den enda övriga enheten jag är sugen på är fjärrstyrning av en lampa utomhus. :confused:

Är det förresten någon som hittat någon temperatursensor med prob/sladd som är lätt tillgänglig?
Hittade Owon och casa.ia som tyvärr inte verkar säljas på de vanliga ställena.
 
J
Låter bra. Det kanske räcker med en enhet utomhus ifall den sitter någorlunda centralt i huset och når signalen från din sonoff-sticka. Finns små reläer man monterar i dosan. Dessa blir också routers.
Batterierna till ZigBee brukar räcka väldigt länge. Minst ett halvår.

Här har du förresten en switch/relä jag beställt. Funkar fint i en dosa;

https://www.amazon.se/dp/B08MB3151B/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_ZV7TDVSKC56Z7P5R27TQ
 
Redigerat:
B
C cpalm skrev:
Har redan en jordgubbspaj (med SSD ;)) och OpenHAB för att framför allt styra värmepumpen.
Men skall man ärlig är jag mer en "cable guy" och inte så förtjust i trådlöst, eller framför allt gillar jag inte batteridrivna prylar man måste springa och byta batterier i hela tiden. Så detta blir första experimentet med zigbee. Beställde just Sonoff 3.0-stickan - verkar vara den alla säger att man skall ha.

Återstår att se hur det blir med räckvidden. Har ett stort hus och varken termometrarna eller brandvarnarna jag beställde fungerar ju som routers. Är inte jättesugen på att rigga massa repeaters över hela huset och den enda övriga enheten jag är sugen på är fjärrstyrning av en lampa utomhus. :confused:

Är det förresten någon som hittat någon temperatursensor med prob/sladd som är lätt tillgänglig?
Hittade Owon och casa.ia som tyvärr inte verkar säljas på de vanliga ställena.
1-wire
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om man har räckviddsproblem så kan jag rekommendera Oregons termometrar.
Otroligt stor skillnad på räckvidden jämfört med alla andra jag provat (Telldus mfl).
Så på vissa ställen har jag använt mig av dessa, men dom är lite dyrare.
https://cdon.se/hem-tradgard/oregon-termo-hygrometer-display-aa-p47839224

Oregon trådlös termo-hygrometer med digital display som visar temperatur och luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Hannuse Hannuse skrev:
Om man har räckviddsproblem så kan jag rekommendera Oregons termometrar.
Ja, det var därför jag var lite inne på RF från början. Tror generellt de har lite bättre räckvidd än de mer avancerade protokollen(?) om man bortser från mesh-funktionaliteten.
Tyvärr har den där, liksom de flesta andra, bara tre kanaler, så det funkar inte om man skall ha många.
 
C cpalm skrev:
Ja, det var därför jag var lite inne på RF från början. Tror generellt de har lite bättre räckvidd än de mer avancerade protokollen(?) om man bortser från mesh-funktionaliteten.
Tyvärr har den där, liksom de flesta andra, bara tre kanaler, så det funkar inte om man skall ha många.
Hej.
Sorry, glömde att skriva det, helt korrekt, den har bara tre kanaler.
Men jag har bara tre stycken på dom riktigt "problematiska" platserna.
På övriga ställen använder jag billigare, typ Telldus, och den här som inte har någon kanalbegränsning:
https://www.lohelectronics.se/hemau...dlos-temp-luftfukt-for-inne-utomhusbruk-02038
Eller, den har ju någon begränsning, men tror att det är typ 255.

Trådlös sensor för temperatur och luftfuktighet visande 25,6°C och 38% luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Wmbus har 24bitars id. Lansen har en bra uppsättning av olika sensorer.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Jaha ja, det där gick ju si så där... :(

Ena termometern jag beställde var stendöd vid leverans.

Efter tre omstarter av Home Assistant för att försöka komma förbi en väldigt buggig auto-detektering av Sonoff-stickan fick jag igång den.

Parade den fungerande termometern, men som jag befarade är räckvidden kass. Den når inte ens från ena änden av huset till den andra. Vilket Home Assistant gladeligen struntar i och fortsätter visa/logga senaste mätvärdet utan någon indikation på att det inte är aktuellt. Nu har jag förvisso bara väntat i trekvart, men ändå. Någon som vet om det går att ställa in max giltighetstid på mätvärdena?

Suck... tillbaka till ritbordet...
 
C
Uppdatering:
Hittade under nätverksinställningar var man kan sätta tajmout innan enheterna anses vara otillgängliga. Verkar dock bara gå att sätta för hela Zigbee-nätverket. Nåja, nu visas iallafall mätvärdena som otillgängliga utom i loggern som fortfarande interpolerar på senaste värdet.

Funderar också på om det blir krock mellan Wifi och Zigbee-nätet och att det påverkar räckvidden.
Någon som vet hur man byter kanal på stickan i Home Assistant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.