Bakgrund: Jag kommer inte åt nätverkskabeln till min Nibe men ser att man dragit nätverkskabel till övervåningen. I nätverksskåpet dyker det upp en kabel (som saknar hane) som jag tror kommer från Nibe-pannan.

1. Är det rimligt att man dragit en kabel med endast 4 trådar 2016 då huset byggdes?
2. Hur kopplar jag på en hane på kabeln för att koppla till nätverket?

Jag har köpt en RJ45 men alla är ju gjorda för 8 kablar..
 
  • Hand håller en ihoprullad elektrisk kabel mot en bakgrund av oorganiserade kablar och elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kabel hålls upp mot ett tak med text markerad längs kabeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ingen nätverkskabel.
Om den kommer från pumpen kanske det är för innegivare eller fjärrpanel (jag gissar bara)?
 
Ok, men den dyker upp i nätverksskåpet och en exakt likadan ser jag går ut från Nibe.
 
tommib
Typiskt "fyrsnöre". Används till t.ex. teleinstallationer men också allmänna klenspänningsapplikationer som tempgivare, styrningar osv. Ej lämplig som nätverkskabel även om man teoretiskt kanske skulle kunna köra 10Base-T trots att den inte är partvinnad.

Om den inte används och går till rätt ställe kan du ju använda den som dragtråd för att få i en Cat6.

Vad menar du med att du inte kommer åt nätverkskabeln till din Nibe? Finns det ens en? Modell?
 
Nätverkskabeln sitter på baksidan av min Nibe f750. Den är placerad vid en vägg, går inte att rubba på, därför kommer jag inte åt kabeln (ska enligt boken sitta en hona bakom). Däremot går det 2 st kablar från Nibe upp till övervåningen. En skulle kunna vara till utegivaren, men den andra skulle kunna dyka upp i mitt nätverksskåp enligt den bifogade bilden.
Jag kan tyvärr inte använda röret och dra en ny slang eftersom jag helt enkelt inte kommer åt uttaget.

så, skulle kabeln kunna användas som nätverkskabel och hur ska den isf kopplas i hanen?
 
tommib
Men då vet du ju inte ens om den sitter i uttaget på Niben. Troligen gör den inte det eftersom det inte finns någon anledning alls att använda fel kabel och fulkontaktera den. Du måste komma åt nätverkskabeln som är en "svans" med ett uttag på. Varför kommer du inte åt bakom? Står det saker vid sidorna?
 
Det står tyvärr intryckt mot en vägg. Jag kan snegla in från ena sidan och då ser jag att båda är inkopplade i Niben. Den ena är av samma sort som den som dyker upp i nätverksskåpet, därav min gissning att det är samma kabel.
 
tommib
Jo, men de behöver inte gå till nätverksuttaget. Ser du själva nätverksuttaget? På min F1245 kommer de ut i överkant till höger när man tittar framifrån. Du borde kunna fiska fram den därifrån om den finns.

Alldeles oavsett är det nog vettigt att titta efter vad som är anslutet var. Du kan lyfta av frontpanelen på pumpen och titta efter på huvudkortet. Titta i manualen var det sitter. Där borde du också kunna se om det finns någon intern nätverksanslutning.
 
Har du någon givare för inomhustemperatur? Kontrollpanel?
Har du två kablar är dom väl till två givare? Andra givaren kanske inte används men har kopplats in i ena änden.

Men om du ser att kabeln är inkopplad i Niben så stitter den väl inte i upplink-svansen / kabelstumpen?
Du får nog fiska fram nätverkskabeln med honkontakten på.
Märklig konstruktion kan jag tycka…

Diagram som visar anslutning av nätverkskabel till baksidan av en NIBE värmepump med RJ45-kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Manual https://www.nibe.eu/assets/documents/16508/331464-3.pdf#page20
 
Jag är lite sen på bollen men drog fram datakabel till en Nibe F750 förra veckan. Kabeln som borde hänga ut på baksidan är bara en förlängning som skulle gått till en RJ45-kontakt (datauttag) som sitter bakom frontpanelen. Det är bara att lossa på två skruv i botten på framsidan av frontpanelen och dra ut och lyfta upp så kommer du åt.
RJ45-kontakten sitter på undersidan av den vita displayen.

Hittar du inte kan jag ta lite bilder på min panna, det är en F1245 men front och display ser likadan ut.
 
  • Gilla
  • Wow
tommib och 2 till
  • Laddar…
Du får jättegärna posta några bilder, för jag ser inga skruvar vid frontpanelen. Att lirka från baksidan är stört omöjligt..
 
tommib
Det är två torxskruvar (T25?) som sitter precis nere vid golvet på vardera sida.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Eftersom du har en luft/vatten måste du först ta ner kåpan runt fläkten ovanför pannan. Hos min kund satt den inte fast, det var bara att lyfta bort den.
När det är gjort skruvar du bort de två skruvarna i botten.
Installation av luft/vatten-panna, fronten med skruvar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dra ut och lyft hela fronten upp. Då ser du var kabeln ska in. Sitter det redan en svart kabel där borde änden vara bakom pannan nånstans. Jag hade ingen kabel så jag drog nätverkskabeln direkt.
Närbild på öppnad kåpa och kontroller av en luft/vatten värmepump, modell F1245, med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag lyckades pilla in en kabel längst upp men jag kommer inte ihåg om din panna ser likadan ut.
Öppnad panel på en luft/vatten-värmepump med synliga kontroller och delvis borttagen kåpa ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Har inte tittat efter men en inte allt för vild gissning är väl att de är identiska sånär som att brineslingan är dragen upp till fläktmodulen och att det finns några extra kablar upp dit.

Apropå svart kabel, om du inte kommer åt på baksidan kan du ju alltid koppla ur en ev kabel som redan sitter där och koppla in en egen.
 
tommib tommib skrev:
Har inte tittat efter men en inte allt för vild gissning är väl att de är identiska sånär som att brineslingan är dragen upp till fläktmodulen och att det finns några extra kablar upp dit.
Jo, förmodligen. Jag fick byta två styrkort och hela displayen för att få internet till min panna från 2012 och det var samma kort och display till en himla massa olika modeller. Både luft/vatten och bergvärme.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.