Hej vi har varit utomlands i 2 månader och när vi kom hem så märker vi att sonens elbil som tidigare fungerat felfritt slutat fungera och den laddar heller inte. Vet någon här var man kan vända sig för att få hjälp med att lokalisera problemet om typ problemet ligger i kablarna eller i batteriet.

Sonen har följande bil: https://www.jollyroom.se/leksaker/elbilar-elfordon/bilar/mercedes-maybach-g650-elbil-bla

Bilen är köpt begagnad från en privat säljare.
 
Krilleman
Hej och välkommen till forumet @Max The Curse !!!

För det priset i inköpsvärde tror jag det är lättare att bara köpa en ny och få garantin på köpet från försäljaren med inköpskvittot.

Begagnatköp är ju trots allt begagnat...

Blå batteridriven leksaksbil av modellen Mercedes Maybach G650 i helfigur på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Det är enkelt att mäta batteriet, kanske har det djupurladdats.
En bensinmack som har en bilverkstad kanske kan ta en snabbtitt på grejorna och mäta batteriet och laddström.
 
Tack för informationen etompau, kollar upp detta under kommande veckan.
 
Jag skulle gissa att batteriet blivit urladdat och att laddaren därför vägrar att försöka. Man kan troligen skrämma liv i batteriet igen men det kräver att man har lite vana och verktyg. En bil/generatorverkstad är därför ett bra alternativ, men kostar troligen mer än ett nytt batteri, eller en helt ny bil: https://www.biltema.se/bil---mc/for...eri-smf-12-v-4-ah-120-x-70-x-92-mm-2000029837 men kolla först vad för slags batteri som sitter i. Vi får utgå därifrån då bly-syra inte ska behandlas på samma sätt som litium.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle gissa att batteriet blivit urladdat och att laddaren därför vägrar att försöka. Man kan troligen skrämma liv i batteriet igen men det kräver att man har lite vana och verktyg. En bil/generatorverkstad är därför ett bra alternativ, men kostar troligen mer än ett nytt batteri, eller en helt ny bil: [länk] men kolla först vad för slags batteri som sitter i. Vi får utgå därifrån då bly-syra inte ska behandlas på samma sätt som litium.
Japp! Det står dessutom att: "Det uppladdningsbara batteriet behöver underhållsladdas med jämna mellanrum för att behålla sin livslängd." Så stalltipset är ju onekligen bly-syra. (Om det är Li-Ion så är ju ovanstående direkt felaktigt. Men det vore ju å andra sidan inte första gången som det står fel i en sådan beskrivning.)

Förut så gick de flesta av det här bilarna på 6V (iaf de fyra jag tagit isär), men här är det tydligen 12V. Och laddaren är typiskt precis så dålig som man kan tro, med påföljd att batterierna inte lever någon längre stund. Särskilt inte som barnen brukar dra ur dem i botten. Så de får ses som förbrukningsvara i den här tillämpningen.

Mao bara att köpa ett nytt 12V i rätt (fysiska) storlek, koppla in och var glad.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Mao bara att köpa ett nytt 12V i rätt (fysiska) storlek, koppla in och var glad.
Om man tycker det är värt pengarna kan man ju slänga in ett batteri som är lite tåligare mot djupurladdning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om man tycker det är värt pengarna kan man ju slänga in ett batteri som är lite tåligare mot djupurladdning.
De är nog svåra att hitta i den storleken, och det är frågan om det hjälper. Noll Ah är noll Ah liksom... Bättre i så fall att försöka brotta loss ungarna innan bilen stannar helt.
 
  • Gilla
peteds01
  • Laddar…
Jag väntar på att Ryobi, makita etc ska tillverka sådana bilar.
Tänk vad smidigt att bara gå och hämta ett nyladdat batteri och jacka i. Å batteri skydd inbyggd i batteriet
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[länk] DJW1245/AGM batteri 12V 4.5Ah Leoch/AGM-batterier/Batterier/Förbrukningsbatterier/Marinbatterier/
Där ser man. Man skall aldrig säga aldrig. :) Men nog för att inget är gott nog åt ens egna ungar, AGM och deep cycle skulle jag iaf inte kostat på mina ungar då när det begav sig. ;) Någon måtta får det vara. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Någon måtta får det vara. :)
Äh, 395 spänn är de väl värda? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mina ungar har en gammal batteribil som haft följande bekymmer:

Säkring brunnit flertal gånger.
Strömbrytare för att koppla mellan hög och lågfart dvs 12 eller 6 volt. (2 st 6v batteri serie eller parallellt) (bortkopplad så det alltid blir 12v)
Bromspedalen som kortsluter DC-motor (bortkopplad) gav höga strömmar/gnistbildningar genom kontakterna

Lär barn att inte sega ur det sista ur batterimaskinerna. Ohälsosamt..... håller längre
 
M Max The Curse skrev:
Hej vi har varit utomlands i 2 månader och när vi kom hem så märker vi att sonens elbil som tidigare fungerat felfritt slutat fungera och den laddar heller inte. Vet någon här var man kan vända sig för att få hjälp med att lokalisera problemet om typ problemet ligger i kablarna eller i batteriet.

Sonen har följande bil: [länk]

Bilen är köpt begagnad från en privat säljare.
Jag tog ut batteriet nu och följande information står på denna, se bilder
Någon som vet var jag kan hitta ett likadant eller likvärdigt batteri att sätta i bilen..?
Svart bly-syra batteri märkt "XINLEINA, Valve Regulated Sealed Lead-Acid Battery" med teknisk specifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart OXILENA bly-syrabatteri med teknisk information på etiketten på en vävd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.