Men va faan. Hur är det ens möjligt
 
Appendix Appendix skrev:
Bara för att man har en firma är man inte hantverkare.
Var definieras det då vem som är hantverkare och vem som inte är det? ;) Mig veterligt är inte hantverkare en skyddad yrkestitel så jag påstår att den som kallar sig hantverkare är en hantverkare.

Sen att man kan vara en inkompetent och oduglig hantverkare är en annan sak men så är det inom alla yrken.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
D DanAnderssonBolin skrev:
Har anlitat en hantverkare som ska renovera våra golv. Har varit många turer fram och tillbaka med denna person. Han slipar våra golv och de blir minst sagt raspiga. Han hävdar att de inte kan bli "lena" pga av att golvet (ett undergolv) inte är hyvlat. Golvet var från början lackat och kändes väl hyfsat normala. Så vad är egentligen problemet? Det är väl bara att minska grovlek på slippapper tills det blir ett fint golv? Har aldrig hört detta innan och heller aldrig gått på ett sådant strävt golv, varken i tidigare lägenheter eller hos andra.
Det ser ut som vanligt furugolv, brädor med andra ord.
Har likadan i mitt hus, slipat och lackat men dock lagt 4 lager lack ock slipat mellan varje lackning.
Inte en ända avvikelse, sticka eller annat utan helt slätt.

Röris
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
P Plåtis22 skrev:
gran och furu är samma sak
Hur menar du nu @Plåtis22?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
Oavsett vad som är gjort, var försiktig med att slipa golvet alldeles för mycket.
Det finns en risk att golvet blir tunn och det kommer att låta.
Jag skulle hellre leva med det dåliga jobbet än ett knarrande golv.
Om det går att finslipa en millimeter eller två då är det bra. Mer än så blir det riskabelt.
 
  • Gilla
Herr Bodén
  • Laddar…
A
J J Vos skrev:
Det finns ju redan folk som slipar och lackar betong ;)
ja ja men golvspån blir the next level
 
  • Gilla
Bjrn och 1 till
  • Laddar…
Sett ett gammalt trägolv som inte direkt kan kallas vackert men intressant och med karaktär. Huset byggdes på 1880-talet och när den nye ägaren renoverade ville han bevara en del av det gamla. Så golvet slipades varsamt för att behålla färgskiftningarna i det, märken spacklades med pigmenterat spackel och några lager polyuretan ovanpå det. Det blev riktigt behagligt att gå på och som sagt så hade det karaktär och själ (om nu golv har en själ :) )
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var definieras det då vem som är hantverkare och vem som inte är det? ;) Mig veterligt är inte hantverkare en skyddad yrkestitel så jag påstår att den som kallar sig hantverkare är en hantverkare.

Sen att man kan vara en inkompetent och oduglig hantverkare är en annan sak men så är det inom alla yrken.
Det var ju lite det jag var inne på. TS skrev att "han är ju hantverkare. han har firma och allt"

Men det hade nog gagnat branschen lite om inte vemsomhelst kunde kalla sig för det.
men omöjligt att kontrollera :D
 
electroluxaren skrev:
Snart börjar folk slipa golvspån oxå
"det blir sån fin lyster när man lackat 10 lager osmo hårdvax."
 
  • Gilla
  • Haha
Ammmi och 4 till
  • Laddar…
D DanAnderssonBolin skrev:
A
B
 
  • Haha
kia9 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur menar du nu @Plåtis22?
Har hört att även gran heter furu efter det är uppsågat. Ungefär som att en ko heter oxe i köttdisken.
 
  • Haha
Elektra och 2 till
  • Laddar…
P Plåtis22 skrev:
Har hört att även gran heter furu efter det är uppsågat. Ungefär som att en ko heter oxe i köttdisken.
Då har du fattat fel
 
  • Gilla
Oshult och 5 till
  • Laddar…
Bara för att det är gran behöver det inte vara ett undergolv. Det lades som riktiga golv i enklare rum. Även om man nog ofta valde furu då.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bara för att det är gran behöver det inte vara ett undergolv. Det lades som riktiga golv i enklare rum. Även om man nog ofta valde furu då.
Ok
 
  • Gilla
Oshult
  • Laddar…
P Plåtis22 skrev:
Har hört att även gran heter furu efter det är uppsågat. Ungefär som att en ko heter oxe i köttdisken.
Tallen är det unga trädet, furan är det mogna trädet där kärnveden är minst lika stor som splintveden, och furu är det sågade virket.”
 
  • Gilla
Oshult och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.