Vi har ett hus med garage i källaren. En ganska stor del av källaren har "öppen planlösning" mot detta garage (förråd, verkstad o.s.v.)
Nu funderar vi på att bygga ut huset i bägge plan. Det ska då bli ett större garage i källaren. Vill helst inte ha någon dörr/vägg mellan den nya och gamla delen av garaget.
Har förstått att man behöver EI30 mellan garage och boende. Antar att detta även drar med sig den befintliga delen av garaget?
Alla väggar är murade så det bör vara OK. Men mellanbjälklaget är jag osäker på hur man ska bedöma. Det består av 200mm höga reglar med mineralullsisolering mellan. (Tror att isoleringen är 95mm). Under det sitter 18mm råspont och 9mm gips. Hur kan jag ta reda på om detta uppfyller EI30 / REI30? De flesta exempel som jag hittar handlar ju om väggar eller nykonstruktion av bjälklag.
Tacksam för tips!
 
Det enklaste du kan göra är att antingen byta ut din 9mm gips eller skruva på en 15mm brandgips. Den är klassad för 30minuter
 
N nomis skrev:
Vi har ett hus med garage i källaren. En ganska stor del av källaren har "öppen planlösning" mot detta garage (förråd, verkstad o.s.v.)
Nu funderar vi på att bygga ut huset i bägge plan. Det ska då bli ett större garage i källaren. Vill helst inte ha någon dörr/vägg mellan den nya och gamla delen av garaget.
Har förstått att man behöver EI30 mellan garage och boende. Antar att detta även drar med sig den befintliga delen av garaget?
Alla väggar är murade så det bör vara OK. Men mellanbjälklaget är jag osäker på hur man ska bedöma. Det består av 200mm höga reglar med mineralullsisolering mellan. (Tror att isoleringen är 95mm). Under det sitter 18mm råspont och 9mm gips. Hur kan jag ta reda på om detta uppfyller EI30 / REI30? De flesta exempel som jag hittar handlar ju om väggar eller nykonstruktion av bjälklag.
Tacksam för tips!
Säker på att de inte kräver IE60?

Dubbelgips och Rockwool brukar vara det som är enklaste lösningen.
 
Tackar för svar!
Dock fortfarande förvirrad... Hittade detta på träguiden efter att jag skapade tråden:
källarbjälklag med bjälkar av konstruktionsvirke eller limträ, ≥ 45x170 (VB1974 eller VB3100), centrumavstånd ≤ 600 mm, på översidan försett med undergolv av ≥ 22 spontade golvskivor eller 23x95 underlagsspont (VB2055) samt på undersidan försett med minst 9 mm beklädnadsskiva (densitet ≥ 450 kg/m3) mot glespanel 22x70 (VB0804) c 400 mm alternativt 17x95 underlagsspont (VB2049), uppfyller kravet för brandteknisk klass EI 30.
 
R Robert-san01 skrev:
Säker på att de inte kräver IE60?

Dubbelgips och Rockwool brukar vara det som är enklaste lösningen.
Ja, kommunen svarade att det är EI30 som gäller. Hoppas att de står fast vid det om vi väljer att gå vidare och söka bygglov.
 
N nomis skrev:
Ja, kommunen svarade att det är EI30 som gäller. Hoppas att de står fast vid det om vi väljer att gå vidare och söka bygglov.
Se till att få det skriftligt!

Tänk på att även innerdörrar och karmar och måste uppfylla IE klassen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.