F
Har märkt att vår Nibe gör ett klickande ljud så fort jag slår på cikulationspumpen. Låter nästan som ett relä eller liknande. Är detta normalt?
 
Har aldrig hört något liknande. Som du säger är det troligen något relä som inte fungerar som det ska. Kanske reläet till cirkulationspumpen? Nytt reläkort finns som reservdel hos t.ex. JS Energi.
 
F
J Josth skrev:
Har aldrig hört något liknande. Som du säger är det troligen något relä som inte fungerar som det ska. Kanske reläet till cirkulationspumpen? Nytt reläkort finns som reservdel hos t.ex. JS Energi.
Det kommer liksom från vänstra sidan vid säkerhetsventilen. Om pumpen är på ska den väl gå hela tiden, den pausar väl inte? Värt och nämna är att alla termostater är nerskruvade för tillfället.
 
Jo precis, cirkulationspumpen ska gå hela tiden om den är påslagen men funderade på om det blivit fel på reläet till den?
 
F
J Josth skrev:
Jo precis, cirkulationspumpen ska gå hela tiden om den är påslagen men funderade på om det blivit fel på reläet till den?

Ja det verkar märkligt. Lite osäker på exakt modell.
Typskylt för NIBE FIGHTER 310P värmepump med tekniska specifikationer och säkerhetsvarningssymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


310P 9kw men det ser ut att finnas både 089350 och 089530 hos JS.
 
Klickandet skulle också kunna komma från reläerna till shuntmotorn. Har man cirkulationspumpen avstängd blir det ju ingen värme men aktiverar man det sätts den i värmeläge och är det då för varmt i huset kommer shuntmotorn att stå mot minsta värdet/stängd. Har inte hört att det varit sä tätt mellan klicken men du skulle dra upp förskjutningen till +10 eller vad som behövs för att den ska öppna shunten (titta på shuntmotorn under några minuter) och lyssna om klickandet ändras.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Klickandet skulle också kunna komma från reläerna till shuntmotorn. Har man cirkulationspumpen avstängd blir det ju ingen värme men aktiverar man det sätts den i värmeläge och är det då för varmt i huset kommer shuntmotorn att stå mot minsta värdet/stängd. Har inte hört att det varit sä tätt mellan klicken men du skulle dra upp förskjutningen till +10 eller vad som behövs för att den ska öppna shunten (titta på shuntmotorn under några minuter) och lyssna om klickandet ändras.
Lite osäker på var shunten sitter, bakom cirkulationspumpen? Jag prövade dra ut förskjutningen och upplevde att ljudet ändrade ton till lite mer metalliskt typ. Drar jag förskjutning till -10 försvinner ljudet helt.
 
Precis, shunten sitter bakom cirkulationspumpen en aning vänster. Man ser shuntmotorn tydligt om man lyser med en ficklampa. Vad mystiskt att klickandet upphör vid förskjutning -10!?? Då ska den alltså stänga shunten helt men den borde redan vara stängd eftersom det är så varmt ute ännu att det inte behövs någon värme. Vad visar kanal 02 och 10?
 
F
J Josth skrev:
Precis, shunten sitter bakom cirkulationspumpen en aning vänster. Man ser shuntmotorn tydligt om man lyser med en ficklampa. Vad mystiskt att klickandet upphör vid förskjutning -10!?? Då ska den alltså stänga shunten helt men den borde redan vara stängd eftersom det är så varmt ute ännu att det inte behövs någon värme. Vad visar kanal 02 och 10?

Min kanalväljare är tyvärr trasig så jag vet inte.
 
Även om du trycker korta snabba klick på kanalväljaren? Behövs nytt styrkort i så fall.
 
F
J Josth skrev:
Även om du trycker korta snabba klick på kanalväljaren? Behövs nytt styrkort i så fall.

Ja ibland kommer jag till kanal tre men inte längre.
 
Min kanalväljare beter sig likadant. Irriterande!
Men om man trycker flera gånger efter varann så kan man bläddra igenom nästan alla kanaler. Men ofta visas Digital display på en apparat som visar röda siffror 03:32 och flera statusindikatorlampor tända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Henriq99 Henriq99 skrev:
Min kanalväljare beter sig likadant. Irriterande!
Men om man trycker flera gånger efter varann så kan man bläddra igenom nästan alla kanaler. Men ofta visas [bild]

Ah, samma här. Trycker man fort så går det, man får ha tålamod.
 
F Fideliox skrev:
Ah, samma här. Trycker man fort så går det, man får ha tålamod.
Är det nån som vet vad det kan vara för fel ? Går det att köra nån reset eller så på kretskortet?
 
Tyvärr känner jag inte till något sätt att göra reset om det ny hade hjälpt. Kan ju titta efter dåliga kondensatorer som en chansning. Nytt styrkort https://www.eldkraft.se/produkt/Kretskort-F310-Nibe. Tyvärr har priset gått upp ganska mycket senaste året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.