Magnus E K
Jag behöver såga ett horisontellt snitt över hela denna vägg. Källarvägg bestående av ca 20 mm tjock träpanel med cellplast bakom. Syftet är att avlägsna de nedersta 30 cm av väggen och förmodat fuktskadad regel bakom. (Ett senare projekt är att riva hela väggen och isolera källaren utvändigt istället men det är inte aktuellt just nu.)

Träpanelvägg med markerade områden i rött som indikerar möjliga problemområden vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad använder man lämpligen för verktyg för att göra detta? Tidsåtgång spelar mindre roll men det ska bli hyfsat snyggt och rakt och gå att komma åt ända in till väggen i kanterna. Har en enkel dålig cirkelsåg som används ca en halv gång per år och inte känns lämplig; vill helst ha något smidigare som ger bättre kontroll. Kan tänka mig att lägga 2000-3000 på ett kvalitetsverktyg som jag har nytta av fler gånger.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
tommib
Sänksåg. Skruva fast skenan i väggen.

Det går bra med cirkelsåg också, lite besvärligare i starten bara. Skruva fast en lång rak regel eller sågskena att styra efter.

Använd en klinga du inte är rädd om.
 
  • Gilla
Mickebandsåg och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
tommib tommib skrev:
Sänksåg. Skruva fast skenan i väggen.

Det går bra med cirkelsåg också, lite besvärligare i starten bara. Skruva fast en lång rak regel eller sågskena att styra efter.

Använd en klinga du inte är rädd om.
Tack för svar! Har du något tips på en specifik sänksåg som är lämplig?

Och hur fungerar det ute i kanten? När väggen slutar till höger är det en innervägg som inte går att såga i (putsad betonghålsten med endast tunn tapet), och till vänster en trappa där det blir trångt och svårt att komma åt. Kanske komplettera med någon annan metod där?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Du får inte tag i en sänksåg med skena för den pengen.
Då är det bättre att skruva fast en träregel och ha som anhåll för din cirkelsåg.

I ändan kan du kanske använda en vanlig fogsvans?
Tror ingen elektrisk såg kan komma så nära (möjligtvis någon multimaskin typ fein) men de är svåra att såga rakt över en längre stäcka med.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Njingan Njingan skrev:
Du får inte tag i en sänksåg med skena för den pengen.
Då är det bättre att skruva fast en träregel och ha som anhåll för din cirkelsåg.

I ändan kan du kanske använda en vanlig fogsvans?
Tror ingen elektrisk såg kan komma så nära (möjligtvis någon multimaskin typ fein) men de är svåra att såga rakt över en längre stäcka med.
Tack för svar!

Nej, upptäckte när jag började leta att de är betydligt dyrare, men å andra sidan kommer jag antagligen behöva en sådan förr eller senare (har nästan inte gjort några större verktygsköp sen jag köpte huset), så kanske lika bra att slå till redan nu? Duger denna:

https://www.proffsmagasinet.se/mask...t-55-gce-sanksag-med-styrskena-1400-w-hf17060

Edit: Läste nu i en av recensionerna: "Men beställ bara om du har starka armar." Så det får nog bli att vänta ett tag och träna lite först.

Eller också prövar jag först med den gamla cirkelsågen, men det är en riktigt dålig gammal pjäs köpt på Classe 2007. (Har till och med blivit så arg på den en gång att jag försökte döda den men misslyckades.) Brukar använda fogsvans när jag sågar i vanliga fall.
 
Redigerat:
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tack för svar!

Nej, upptäckte när jag började leta att de är betydligt dyrare, men å andra sidan kommer jag antagligen behöva en sådan förr eller senare (har nästan inte gjort några större verktygsköp sen jag köpte huset), så kanske lika bra att slå till redan nu? Duger denna:

[länk]

Eller också prövar jag först med den gamla cirkelsågen, men det är en riktigt dålig gammal pjäs köpt på Classe 2007. (Har till och med blivit så arg på den en gång att jag försökte döda den men misslyckades.) Brukar använda fogsvans när jag sågar i vanliga fall.
Nu är ett lämpligt tillfälle att skaffa en ny vass klinga till cirkelsågen, på jula i Lkpg finns det nedsatta för 60-100kr
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Magnus E K
F fribygg skrev:
Nu är ett lämpligt tillfälle att skaffa en ny vass klinga till cirkelsågen, på jula i Lkpg finns det nedsatta för 60-100kr
Ah, det kan ju också vara ett alternativ! Har nog vägarna förbi Jkpg före Lkpg men antar att det finns där också.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ah, det kan ju också vara ett alternativ! Har nog vägarna förbi Jkpg före Lkpg men antar att det finns där också.
Ta måtten på din bef klinga innan du åker
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
F fribygg skrev:
Ta måtten på din bef klinga innan du åker
Bra idé! Har för mig att den har samma mått som Absolute Hits 2010 men bäst att dubbelkolla.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tack för svar!

Nej, upptäckte när jag började leta att de är betydligt dyrare, men å andra sidan kommer jag antagligen behöva en sådan förr eller senare (har nästan inte gjort några större verktygsköp sen jag köpte huset), så kanske lika bra att slå till redan nu? Duger denna:

[länk]

Edit: Läste nu i en av recensionerna: "Men beställ bara om du har starka armar." Så det får nog bli att vänta ett tag och träna lite först.

Eller också prövar jag först med den gamla cirkelsågen, men det är en riktigt dålig gammal pjäs köpt på Classe 2007. (Har till och med blivit så arg på den en gång att jag försökte döda den men misslyckades.) Brukar använda fogsvans när jag sågar i vanliga fall.

Det var ett ohyggligt pris! 5371:- på Amazon Går nog att få tag på än billigare.
 
Kan man inte använda en handöverfräs ?
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tack för svar!

Nej, upptäckte när jag började leta att de är betydligt dyrare, men å andra sidan kommer jag antagligen behöva en sådan förr eller senare (har nästan inte gjort några större verktygsköp sen jag köpte huset), så kanske lika bra att slå till redan nu? Duger denna:

[länk]

Edit: Läste nu i en av recensionerna: "Men beställ bara om du har starka armar." Så det får nog bli att vänta ett tag och träna lite först.

Eller också prövar jag först med den gamla cirkelsågen, men det är en riktigt dålig gammal pjäs köpt på Classe 2007. (Har till och med blivit så arg på den en gång att jag försökte döda den men misslyckades.) Brukar använda fogsvans när jag sågar i vanliga fall.
Jag själv stod i valet och kvalet mellan en sänksåg eller en cirkelsåg.
Landade i en cirkelsåg med skena, mest pga av priset.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...9GsP-C3MaEV7N8F8MxsyKpnw_vnEamDxoCLpYQAvD_BwE

I efterhand kan jag ha funderat om jag inte borde ha skaffat en med batteri och börjat på ett batterisystem från bosch istället.

Annars har makita en sänksåg som verkar hamna bra i pris då och då.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle göra en liknande operation på ett plankgolv och använde cirkelsåg. Som en annan sa lite knöligt i starten. närmast väggen sågade jag för hand med en liten japansåg.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
D Dilato skrev:
Kan man inte använda en handöverfräs ?
Detta är något jag funderat på att skaffa för annat ändamål, så kan ju göra det och testa! (Det spelar ju ingen roll vad som händer med nedre delen av väggen så det behöver inte bli ett smalt och fint snitt om det bara blir ok i överkanten.)
 
Magnus E K
Njingan Njingan skrev:
Jag själv stod i valet och kvalet mellan en sänksåg eller en cirkelsåg.
Landade i en cirkelsåg med skena, mest pga av priset.
[länk]

I efterhand kan jag ha funderat om jag inte borde ha skaffat en med batteri och börjat på ett batterisystem från bosch istället.

Annars har makita en sänksåg som verkar hamna bra i pris då och då.
Den ser ju prisvärd ut i jämförelse med sänksågen. Jag får nog läsa på lite (kolla videor) om skillnaden mellan cirkelsåg och sänksåg. Klart är att jag kommer behöva något bättre än jag har nu, även om jag skulle lyckas göra just detta jobb med den befintliga skräpcirkelsågen.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.