När jag tittar på Hemnet så ser jag ofta avstyckade tomter med hus, intill stora tomter skog.

Om man skulle vilja köpa lite skogsmark, låt säga en hektar eller däromkring - vad ligger priserna på egentligen? Hur mycket kostar skog idag?
 
Du lär inte hitta skogsskiften på 1 HA. Oftast mycket större och priser beror såklart på hur mycket skog och värdet på skogen som finns.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du lär inte hitta skogsskiften på 1 HA. Oftast mycket större och priser beror såklart på hur mycket skog och värdet på skogen som finns.
Tack för svar! Jag är helt nollad på hur sånt här funkar. Ett skifte är alltså något annat än en fastighet? Låt säga att jag köper en fastighet på landet på t.ex. 2000 m2 som har en liten skog precis inpå knuten. Kan jag höra av mig till ägaren och föreslå att jag köper den snutten för att det skulle passa bra med vår tomt, eller det är inte så enkelt som jag tror? :)
 
Det är svårare än du tror att stycka av skogsmark till en vanlig fastighet. Oftast behöver det vara en stor yta. Enklast är nog att hitta en befintlig fastighet med byggnad och skog om det är det du är ute efter.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
P
Skogsmark är otroligt dyrt idag, vi ska sälja av en del utav vårat och vi har fått pris på runt 40k per hektar.

Sen beror det ju på vart i landet man bor osv.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
I Östergötland kostar skogsmark kanske 150 000kr/ha nu, det är en ändlig resurs och en hel del går åt till naturreservat, breddning av ledningsgator, vägbyggen och vindkraftsparker så priset lär knappast sjunka.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
tommib
C ConnyN skrev:
Tack för svar! Jag är helt nollad på hur sånt här funkar. Ett skifte är alltså något annat än en fastighet? Låt säga att jag köper en fastighet på landet på t.ex. 2000 m2 som har en liten skog precis inpå knuten. Kan jag höra av mig till ägaren och föreslå att jag köper den snutten för att det skulle passa bra med vår tomt, eller det är inte så enkelt som jag tror? :)
Det är inte så enkelt som du tror. Fastighetsbildningslagen säger att en fastighet ska vara lämplig för sitt ändamål. Rationellt skogsbruk går inte att bedriva på så små brukningsenheter som 1-2 hektar. Det finns ett undantag för lantligt belägna fastigheter där man kan hävda skog för veduttag men jag vet inte hur det fungerar i praktiken. Det handlar alltså inte primärt om priset utan om att du i de flesta fall helt enkelt inte kommer få stycka av. Enklast är att hitta en fastighet som är lämplig från början.
 
  • Gilla
Tonks och 2 till
  • Laddar…
Ofta värderas inte skog i pris per hektar, utan efter hur mycket skog det växer på marken. Det är därför det nästan alltid ingår en aktuell skogsbruksplan i försäljningsprospektet. Stående skog mäts i m3sk (uttalas skogskubikmeter). Ludvig och co (fd LRF-konsult) brukar ha aktuell prisstatistik för de olika delarna av landet. Sen är det bara att räkna!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ofta värderas inte skog i pris per hektar, utan efter hur mycket skog det växer på marken. Det är därför det nästan alltid ingår en aktuell skogsbruksplan i försäljningsprospektet. Stående skog mäts i m3sk (uttalas skogskubikmeter). Ludvig och co (fd LRF-konsult) brukar ha aktuell prisstatistik för de olika delarna av landet. Sen är det bara att räkna!
Det är fyra år sedan lantmäteriet skrev att snittpriset i Götaland var 97 000kr/ha,
Värdet verkar öka trots att många fastigheter innehåller färre kubik stående skog nu efter torka och barkborre härjningar.
 
Det ligger allt som oftast obebyggda skogsfastigheter på hemnet...

Att fråga vad skog kostar är lite som att fråga hur långt ett snöre är.

Är man seriöst intresserad av ett specifikt område kan man ta kontakt med en mäklare som Ludvig.se eller Areal.

/ATW
 
F fribygg skrev:
Det är fyra år sedan lantmäteriet skrev att snittpriset i Götaland var 97 000kr/ha,
Värdet verkar öka trots att många fastigheter innehåller färre kubik stående skog nu efter torka och barkborre härjningar.
Ja. För här i södra sverige så är jaktmark också en ändlig resurs. Och antalet jägare har ökat de senaste åren. Så idag så konkurrerar skogsbruket med jakt (eller kombinationen har blivit viktigare) vilket trissat upp priset. (Har dock inga siffror på hur mycket.)
 
C
tommib tommib skrev:
Enklast är att hitta en fastighet som är lämplig från början.
För bebyggda lantbruksfastigheter har 2 ha varit en nedre gräns under en längre tid ("hästgård").
Så sådana finns det hyfsat gott om, och det låter ju som en sådan skulle vara rätt lagom.

Annars är det sedan inga problem att köpa småplättar av omgivande mark om de skall regleras in i en befintlig lantbruksfastighet. Om grannen vill sälja vill säga, det är nog största problemet. Lantbrukare brukar generellt sett inte vara så sugna på att sälja mark. Även sådan de inte har någon som helst nytta av.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Lantbrukare brukar generellt sätt inte vara så sugna på att sälja mark. Även sådan de inte har någon som helst nytta av.
Så är det, att arrendera eller låna ut mark man själv inte använder för stunden är helt rimligt, men att avhända sig mark som man köpt eller fått av sina föräldrar och som ska ärvas av kommande generationer är svårt att tänka sig. Barnbarnen kommer svårligen kunna återköpa det man säljer nu, och även om man skulle få x kronor i handen så är fastigheten snart värd det dubbla då mark inte tillverkas mer och jordens befolkning ökar hela tiden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S
C ConnyN skrev:
När jag tittar på Hemnet så ser jag ofta avstyckade tomter med hus, intill stora tomter skog.

Om man skulle vilja köpa lite skogsmark, låt säga en hektar eller däromkring - vad ligger priserna på egentligen? Hur mycket kostar skog idag?
Om du kollar på pris per hektar hittar du prisindex här: https://www.skogssallskapet.se/kunskapsbank/amnen/skogssallskapets-skogsindex.html

Från December 2021:
Skogsindex%20h%C3%B6st%202021.jpg

Det är inga som helst problem att stycka av skog till bostadsfastighet. Men den tilltänkta fastigheten måste vara "lämplig" för ändamålet. Normalt behöver du inte 1ha för att bo på. Undantagsfall är sk "Hästgård".
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. För här i södra sverige så är jaktmark också en ändlig resurs. Och antalet jägare har ökat de senaste åren. Så idag så konkurrerar skogsbruket med jakt (eller kombinationen har blivit viktigare) vilket trissat upp priset. (Har dock inga siffror på hur mycket.)
Med tanke på att jakten inbringar 400-600 SEK per Ha (via arrende på en mark på några hundra Ha) och år så bör det ju ha en viss inverkan...

Fast om man betalat 150 000 per Ha så är det ju inte jättemycket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.