Hej,

vi har två stycken större lådor med smultron och jordgubbar i.
Det har blivit en djungel i båda lådor nu och jag undrar hur/om det ska gallras för att vi ska få bör nästa år med?
Skulle jag kunna gå över i något mönster med trimmern tex eller överlever de inte det? Trimmer, häcksax, sekatör, gräsklippare finns att tillgå :)

Inför vintern undrar jag även om vi skulle kunna ösa på med gödsel eller jord då det har sjunkit ihop sedan förra våren då vi ordnade med dessa.
Trädgårdsland med övertäckt av ogräs och några buskar, omringat av träram mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svar!
//Oskar
 
Redigerat:
Två möjliga strategier, tycker jag. Antingen gallrar du ordentligt så du får rimliga rad-/plantavstånd. Ta bort 80% av växtligheten alltså. Detta ger bäst avkastning och är mest arbetskrävande eftersom du måste hålla efter ogräs noga. Andra möjligheten är att låta det växa som nu, så tätt att annat inte växer så jättebra.

Jag vet inte när bäst tid är att gödsla (jordgubbarna gödslar jag när jag känner att jag plockat sista bäret för säsongen) så det låter jag någon annan ha åsikter om.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
BirgitS
Jag fick en gång lära mig att man gödslar jordgubbar två gånger om året, dels på våren och dels direkt efter skörd. Att gödsla så här års kan leda till att plantorna inte går i vintervila i tid utan fryser bort. Bor man längst ner i söder där det just inte är några minusgrader vintertid så kanske det är annorlunda.

O Oskpet skrev:
Trimmer, häcksax, sekatör, gräsklippare finns att tillgå
Gallrar gör man för hand genom att ta bort plantor. Där verkar också finnas en del ogräs som måste plockas/grävas bort.
 
Ja det låter som vad jag har hört. Jag ger dem som sagt en omgång precis efter skörd av vad jag råkar ha tillgång till. Sedan glömmer jag konsekvent att gödsla på våren :p
 
Tack för alla svar! Buskarna ger fortfarande bär även om det börjar sina nu. Gödsla känns riskabelt om det gör att det fryser sen..

Kan man kupa plantorna lite som med potatis typ för att få upp nivån på jorden? Kupa och sen fylla på emellan?
 
BirgitS
Fyll på jord till våren i stället. Om det inte är så att rötterna börjar synas.
 
Rötterna syns inte men nivån på jorden i själva lådan är låg. Det har sjunkit ihop sedan förra våren då vi hällde i ca 2 m2 jord och gödsel.
 
BirgitS
Då bör du vänta till våren med att lägga på ny jord och då också gödsel.
 
  • Gilla
Oskpet
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.