Försökt hitta om man kan förvara en kyl "utomhus" kall förråd. INTE påslagen dock. Fryser något sönder i den när den sätts på till våren:/ ???
 
Går utmärkt.
Annars skulle tex alla husvagnar har trasigt kylskåp till våren, men det har de ju inte.
 
Fairlane
Kyla är inget problem. Fukt är värre, men kan den stå där det är torrt så ska det väl vara lugnt.
 
  • Gilla
orienterarn och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Går utmärkt.
Annars skulle tex alla husvagnar har trasigt kylskåp till våren, men det har de ju inte.
Haha,ja du ser vilken amatör man är. Den tanken slog mig aldrig. Tack för ditt svar:)
 
Fairlane
M Mariette B skrev:
Haha,ja du ser vilken amatör man är. Den tanken slog mig aldrig. Tack för ditt svar:)
Aldrig fel att fråga. Den dummaste frågan är den som inte ställs.
 
S
Ta ut maten först bara.
 
  • Gilla
Mariette B
  • Laddar…
A
M Mariette B skrev:
Haha,ja du ser vilken amatör man är. Den tanken slog mig aldrig. Tack för ditt svar:)
Nu är det ju en helt annan typ av kylskåp i husvagnar som fungerar annorlunda och kan därmed inte få samma skador som hushålls dito
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nu är det ju en helt annan typ av kylskåp i husvagnar som fungerar annorlunda och kan därmed inte få samma skador som hushålls dito
Så då funkar det inte med ett vanligt kylskåp i kylan:/ Är det något som kan gå frysa och gå sönder i det då?
 
Mitt pensionerade Bosch-kylskåp stod avstängt i uterummet hela förra vintern och levererade därefter väl kylda drycker hela sommaren.
Västkusten, så inte snorkallt, men väl under nollan.

/Höghus
 
  • Gilla
Mariette B
  • Laddar…
M Mariette B skrev:
Så då funkar det inte med ett vanligt kylskåp i kylan:
Alla kylskåp jag haft i kallställda fritidshus har i alla fall klarat av att vara djupfrysta vintertid utan minsta problem. Det finns massvis av fritidshus som är helt utan uppvärmning vintertid och jag har aldrig hört att det skulle vara några problem med exempelvis kyl och frys.
 
  • Gilla
Mariette B
  • Laddar…
Har haft en kombinerat kylskåp med liten frys i ett tämligen torrt uterum i flera år. När det börjar närma sig någon minusgrad ute så stänger vi av anläggningen och tömmer den. Vi ställer då dörrarna lite på glänt. För annars blir det mögel i kylskåpet. När våren kommer så tvättar vi ur och startar upp kylskåpet igen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F
S slurppe99 skrev:
Har haft en kombinerat kylskåp med liten frys i ett tämligen torrt uterum i flera år. När det börjar närma sig någon minusgrad ute så stänger vi av anläggningen och tömmer den. Vi ställer då dörrarna lite på glänt. För annars blir det mögel i kylskåpet. När våren kommer så tvättar vi ur och startar upp kylskåpet igen.
Precis samma procedur gör vi och har gjort i ca 30 år helt utan några problem. Dessutom har vi en frysbox som stått påslagen året runt i samma ouppvärmda utrymme i lika lång tid - också det helt utan problem.
 
F frasen_36 skrev:
Precis samma procedur gör vi och har gjort i ca 30 år helt utan några problem. Dessutom har vi en frysbox som stått påslagen året runt i samma ouppvärmda utrymme i lika lång tid - också det helt utan problem.
Tror att det är beroende vilken typ av frys man har. Vi kan inte använda frysen när det kommer upp över några minusgrader. Då klarar den inte av att frysa varorna. Tydligen finns det frysar som fungerar i ouppvärmda utrymmen. Vår är en kombination med kyl och frys. Och kanske därför den inte klarar av att frysa.

Vi har en bekant som har en äldre frys. Hennes varor fortsätter att vara frysta även fast den står i ett oisolerat förråd.
 
Redigerat:
F
S slurppe99 skrev:
Tror att det är beroende vilken typ av frys man har. Vi kan inte använda frysen när det kommer upp över några minusgrader. Då klarar den inte av att frysa varorna. Tydligen finns det frysar som fungerar i ouppvärmda utrymmen. Vår är en kombination med kyl och frys. Och kanske därför den inte klarar av att frysa.

Vi har en bekant som har en äldre frys. Hennes varor fortsätter att vara frysta även fast den står i ett oisolerat förråd.
Ja det stämmer säkert. Jag har hört sägas det också. Tror (vet inte) att det beror på vilket kylmedium som används i kylen eller frysen. Tror (vet inte det heller) att äldre do funkar bättre i kyla. Bara vad jag hört sägas..
 
A
M Mariette B skrev:
Så då funkar det inte med ett vanligt kylskåp i kylan:/ Är det något som kan gå frysa och gå sönder i det då?
Nä nä
Händrr ingenting då länge du kan hålla fukten borta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.