Har ett timmerhus byggt någon gång runt 1900 som jag totalrenoverar. Det är tilläggsisolerat inåt med ca 8 cm spån i väggarna som hålls på plats av råspont. Utvändigt stående panel som ska bytas nästa år och då även monteras vindpapp. Jag har tänkt att regla upp installationsskikt 45mm för att kunna dra el på ett vettigt sätt. Hur bör jag göra med isolering i det skiktet, ska jag lämna det öppet eller sätta cellulosa och sedan en ångbroms? Det sitter såklart ingen sorts plast eller broms just nu i huset.
 
Hej
Min erfarenhet är att installationsskiktet bör vara korsreglat för att lättare kunna dra slang i hörnorna.
Hoppas någon kan bekräfta min spaning, eller komma på hur man underlättar eldragningen om man bara sätter en 45a.

/W
 
Kanske var lite otydlig i min fundering. Att det skulle räcka med en 45a är inga problem för instalationsskiktet. Frågan är egentligen hur jag ska tänka kring ångbroms och isolering i det innersta skiktet. Behövs det? Är det en nackdel om man tänker fuktvandring? Ska jag montera ångbroms oavsett om jag isolerar instalationsskiktet eller inte?
 
Antonsalminenaaa Antonsalminenaaa skrev:
Kanske var lite otydlig i min fundering. Att det skulle räcka med en 45a är inga problem för instalationsskiktet. Frågan är egentligen hur jag ska tänka kring ångbroms och isolering i det innersta skiktet. Behövs det? Är det en nackdel om man tänker fuktvandring? Ska jag montera ångbroms oavsett om jag isolerar instalationsskiktet eller inte?
Antonsalminenaaa Antonsalminenaaa skrev:
Kanske var lite otydlig i min fundering. Att det skulle räcka med en 45a är inga problem för instalationsskiktet. Frågan är egentligen hur jag ska tänka kring ångbroms och isolering i det innersta skiktet. Behövs det? Är det en nackdel om man tänker fuktvandring? Ska jag montera ångbroms oavsett om jag isolerar instalationsskiktet eller inte?
Förs så skulle jag öppna väggen och kasta ut spånet eftersom det kommer att vara värdelöst om några år när det sjunkit ihop.

Ångbroms behövs om man har mer än 10 cm. isolering
 
Man kan fylla på mer spån upptill så behöver man inte riva bort friska konstruktioner.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man kan fylla på mer spån upptill så behöver man inte riva bort friska konstruktioner.
Men det kommer fortfarande att packas med åren så det är inte en lösning på problemet
 
T Tymäs skrev:
Men det kommer fortfarande att packas med åren så det är inte en lösning på problemet
En lösning på 50-70 års sikt och nästa gång man brädar om fyller man på mer.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
En lösning på 50-70 års sikt och nästa gång man brädar om fyller man på mer.
OT:Eller så begår TS misstaget att sätta en tunn panel av modernt skitvirke målat med plastfärg och då får fasadbyte sannolikt ske betydligt oftare än du förutspår...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.