Blev en liten paus på grund av brist på
material. Segt när det måste beställas.

Väggarna till vedboden uppe och takstolar gjorda.
 
  • Gilla
perolito
  • Laddar…
Detta är väldigt spännande att följa, ladda gärna upp fler bilder!

Jag har en nästan identisk plan, bastu + bod på sluttande berg, så riktigt inspirerande att se hur du gjort. Full respekt för tidsrymden mellan bilderna, inte helt lätt att hitta tiden här heller :)
 
  • Gilla
Staraction och 1 till
  • Laddar…
Kul!

Jag har kapat allt hittills med en batteridriven cirkelsåg från Clas Olle. Ska köpa en kap- och gersåg nu inför fortsättningen. Men det blir i sommar när man kan spendera mer tid vid bygget. Sen måste allt fraktas med båt.

Det blir nog en Edsbyporten bastudörr, jag hade helst velat ha mera glas men men.
 
  • Gilla
Jarlaberg
  • Laddar…
Bygget går så sakteliga framåt. Sex takstolar och tre väggar byggda. Blir stomresning om ett par veckor. Fortfarande bara med en Clas Olle-cirkelsåg…
 
  • Sex timrade takstolar på en byggarbetsplats i skymningen med tre väggstommar i bakgrunden omgivna av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Ska du basta i år?
Om bygget inte är större än sådär och takten är maklig kan det väl igentligen räcka med en fogsvans..
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska du basta i år?
Om bygget inte är större än sådär och takten är maklig kan det väl igentligen räcka med en fogsvans..
Nej. Tak, vindskydd, spikreglar utvändigt och förhoppningsvis lite panel är ambitionen för året.

Hade jag bara fogsvans skulle det gå ännu långsammare. Kul att folk hinner bygga hela hus i andra trådar mycket snabbare än jag hinner bygga tio kvadrat… :)
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
mejner mejner skrev:
Nej. Tak, vindskydd, spikreglar utvändigt och förhoppningsvis lite panel är ambitionen för året.

Hade jag bara fogsvans skulle det gå ännu långsammare. Kul att folk hinner bygga hela hus i andra trådar mycket snabbare än jag hinner bygga tio kvadrat… :)
Det är nog bra att inte stressa heller, det ska ju vara kul att bygga
 
Stommar resta och takstolar på plats.
 
  • Nybyggda trästommar och takstolar mot skogsbakgrund bredvid röd stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
April Skies och 8 till
  • Laddar…
mejner mejner skrev:
Stommar resta och takstolar på plats.
Kul att läsa! Jag har precis avslutat ett liknande projekt. Jag är glad att jag inte lejde bort arbetet. Det hade kanske blivit lite bättre men eftersom ingenting är byggt på standardsätt tar det mkt tid = skulle blivit väldigt dyrt. Har lagt mkt tid på att klia mig i huvudet :) Har inte använt ankarmassa i mina hål vilket jag ångrar.
 
J Jungestrand skrev:
Kul att läsa! Jag har precis avslutat ett liknande projekt. Jag är glad att jag inte lejde bort arbetet. Det hade kanske blivit lite bättre men eftersom ingenting är byggt på standardsätt tar det mkt tid = skulle blivit väldigt dyrt. Har lagt mkt tid på att klia mig i huvudet :) Har inte använt ankarmassa i mina hål vilket jag ångrar.
Har stolpskorna lossnat? Jag använde inte heller ankarmassa men fick slå ner dom jäkligt hårt. Sen cementklumpar på så att vatten inte rinner in.
 
Tycker det är superkul att amatörbygga. Mycket att sitta och klura på och mycket att lära. Fönster har jag fått gratis men montering av dörr blir lite ångestfyllt när det kan gå fel.
 
mejner mejner skrev:
Har stolpskorna lossnat? Jag använde inte heller ankarmassa men fick slå ner dom jäkligt hårt. Sen cementklumpar på så att vatten inte rinner in.
Nej de sitter som berget. Men är rädd för att de skall rosta sönder nere i hålet på sikt.
 
Här är en bild på vårt berg, jag får bara känslan att vi har ganska likadana förutsättningar? Svagt sluttande ner mot huset, och nån form av uteplats upp mot berget?
 
  • Trädgård i skymning med svagt sluttande berg ner mot en träveranda med bord, stolar och grill vid huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jarlaberg skrev:
Här är en bild på vårt berg, jag får bara känslan att vi har ganska likadana förutsättningar? Svagt sluttande ner mot huset, och nån form av uteplats upp mot berget?
Japp, och så har jag byggt uppepå berget.
 
J Jungestrand skrev:
Nej de sitter som berget. Men är rädd för att de skall rosta sönder nere i hålet på sikt.
Jag hoppas att mina kluttar av cement runt stolpskorna håller vattnet borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.