Har sedan ett år tillbaka kämpat med 2 st Landroid som sköter var sin gräsmatteplätt. Där gräsmatteytorna slutar, lutar det svagt nedåt vilket innebär att båda klipparna ideligen hamnar utanför begränsningskabeln och måste lyftas på plats igen. Dessutom slirar de med bakhjulen när de skall vända så att gräsmattan slits sönder. Jag har tvingats täcka stora delar av dessa ytor med gräsarmering för att det skall se någorlunda ut.
Till slut kom jag på att anledningen till problemen är att dessa robotklippare är alldeles för tunga på framhjulet/framhjulen. Det går därför för trögt när de skall svänga och bakhjulen slirar.
För att lösa problemet har jag byggt på en vikt baktill på klipparna. De fungerar sedan dess klanderfritt utan avbrott och sönderslirad gräsmatta.

Här är 2 filmer, en utan bakvikt där klipparen slirar och en med bakvikt där den går som den skall.
Jag kan därför inte råda någon att köpa dessa klippare. Vid kontakt med Worx som även sett filmerna, svarar de bara avmätt att de inte hanterar reklamationer!!
 
  • Gilla
christer lind och 3 till
  • Laddar…
Jag har sett flera äldre worx med vattenfyllda petflaskor fästa baktill.
Det verkar som det är ett problem som hängt med ett tag.
 
Wow! Jag har precis samma problem. Ska testa denna mod i helgen!
 
  • Gilla
Peter Färe
  • Laddar…
B
Sett att det är en kille på FB som skär ut kransar som man fäster på bakhjulen och många där verkar gilla dessa.

Jag har en äldre 791 och på dessa har jag läst om personer som sätter balanseringsviker i bakhjulen, äldre varianten som man klämmer på fälgkanten ska tydligen passa bra där.

Edit: FB gruppen Worx Landroid robotgräsklippare, killen som fixar kransar kallas 'fubben'

Robotgräsklippare av modell Worx Landroid på gräsmatta med detaljbild av bakhjulet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har en kort brädstump med två små vinkeljärn skruvade på för att passa in i bärhandtaget. På denna har jag monterat en lagom när klump. Nu är det tredje sommaren och när som helst ska jag korta ner brädstumpen så att den inte gör wheelies över gräsmattan. :crysmile: Men å andra sidan har det som bieffekt att det inte är ett problem med högt gräs...
Sedan finns det de som sätter dit tandade hjulsidor eller drar i ett par skruvar i däcken eller som klipper sönder ett gammalt MTB-däck och sätter dit. Eller så kan man beställa fläskiga däck för radiostyrda bilar för ohemula pengar. Det är bara att leka loss och modifiera efter hjärtats lust. Det blir ju svårligen sämre? ;)
 
  • Gilla
Scoast och 1 till
  • Laddar…
Ja det är idiotiskt att hjulen sitter allra längst bak, det blir förutom framtungt även ett väldigt kraftigt vridmoment för att svänga som sliter onödigt hårt på gräsmattan. Hela denna 2019 serie är ett fiasko.
Har spikade däck för att den inte bara ska stå och slira, det gör att det funkar mycket bättre och den fastnar inte så ofta, men det sliter då ännu mer i hjulspåren längs kabeln.
 
@Peter Färe ungefär vilken vikt har du använt och hur lång hävarm (till masscentrum på vikten)?
 
S Spannen skrev:
@Peter Färe ungefär vilken vikt har du använt och hur lång hävarm (till masscentrum på vikten)?
Hej,
Vikterna väger 1-1,5 kg och avståndet är ca
15 cm till mitten av vikten. Plattorna ligger på ett vinkeljärn. Inte ett stopp på 5 veckor nu. Tidigare stopp varje dag:)
 
Peter Färe Peter Färe skrev:
Hej,
Vikterna väger 1-1,5 kg och avståndet är ca
15 cm till mitten av vikten. Plattorna ligger på ett vinkeljärn. Inte ett stopp på 5 veckor nu. Tidigare stopp varje dag:)
Tack! Testade igår med ett vinkeljärn från Biltema. Borrade genom bakre väggen till utrymmet som jag gissar är ett handtag för att lyfta maskinen.

Tog en marksten jag hade liggande och satte fast provisoriskt med buntband. Hittills kört 2 rundor utan "outside wire". Svänger märkbart lättare i framåtlut!

Märkte dock att den har problem i uppförsbacke. Händer rätt ofta att den får backa och göra nån recovery routine. Verkar dock hantera det automatiskt förutom en gång då den stannade pga "lifted".

Så det är ju inte helt oväntat en avvägning och kommer få finjustera längden på hävarmen.
 
  • Robotgräsklippare på gräsmatta med ett provisoriskt fastsatt vinkeljärn och marksten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Ja, då verkar den ha blivit lite för lätt i framkant. Bara minska ´vikten/hävarmen lite
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
En sak att tänka på om man har buskar eller pinnar (staket, räcke, möbler) i backen är att när roboten backar, vänder och kör vidare finns det en risk att den fastnar med motvikten. Och om den stöter på ett hinder och backar över gränstråden når den jättelångt...
 
S Spannen skrev:
Tack! Testade igår med ett vinkeljärn från Biltema. Borrade genom bakre väggen till utrymmet som jag gissar är ett handtag för att lyfta maskinen.

Tog en marksten jag hade liggande och satte fast provisoriskt med buntband. Hittills kört 2 rundor utan "outside wire". Svänger märkbart lättare i framåtlut!

Märkte dock att den har problem i uppförsbacke. Händer rätt ofta att den får backa och göra nån recovery routine. Verkar dock hantera det automatiskt förutom en gång då den stannade pga "lifted".

Så det är ju inte helt oväntat en avvägning och kommer få finjustera längden på hävarmen.
En liten update! Efter att ha flyttat fram stenen ett "hack" har roboten nu gått HELT FELFRITT den senaste månaden. Har inte ändrat något annat. Från att ha fastnat 3-4ggr per dag så har den nu alltså gått över en månad helt per automatik!

Man undrar ju om Worx inte testat sin design alls...
 
S Spannen skrev:
En liten update! Efter att ha flyttat fram stenen ett "hack" har roboten nu gått HELT FELFRITT den senaste månaden. Har inte ändrat något annat. Från att ha fastnat 3-4ggr per dag så har den nu alltså gått över en månad helt per automatik!

Man undrar ju om Worx inte testat sin design alls...
kul! Hade samma problem samt sönderslirad gräsmatta. Felfri sedan midsommar nu. Worx har gjort en dundertabbe som de inte erkänner
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
Jag funderade på om jag skulle ta och göra en liten kofångare av vp-rör och sätta bak på min motvikt för att slippa fastna i bärtyngda grenar nästa år. Eller så tar jag lite cellplast och gör ett passande bodykit för skojs skull. Jag kan dock inte riktigt bestämma mig för om jag vill ha vp-rören så att de hakar i framkroppen och triggar krocksensorn om den backar in i något? Har inte lyckats hitta något som säger huruvida mjukvaran kan hantera hinder vid backning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.