Nu är min VW Golf kombi 10 år gammal. Fantastiskt fin lack bortsett från lite små fläckar rost vid någon skarv här o där. Värst är det framför framdörrarna på balken, där det verkligen syns. Bilden är inte min, men det ser snarlikt ut - dock inte samma lacksläp, mest bara brunt.

Funderar om jag i vår ska ge mig på en lagning själv, men frågan är om det är värt mödan. Rosten kommer väl tillbaka. Rosten i bild ser jag som en mardröm - eftersom man är måste demontera framskärm och kanske även dörren. Dessa kunskaper och tid har jag inte.

Ett annat alt. är att lämna in den o få det fixat. Detta har redan gjorts på en av balkarna som rostade för 6-7 år sedan, av förra ägaren (familjemedlem).

Kommentarer? Låta bli eller fixa? (Bilen har rullat 14,000mil, välvårdad)

Närbild på en bilens stötfångare där lacken har flagnat och en bit metall är exponerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cheesen
Det beror helt på om du tänkt ha bilen till 22000 mil och skrota den eller till 54000 mil.
Om du funderar på alternativ 1 så struntar du i rosten och skrotar bilen på grund av att den är för skabbig när bilprovningen säger nej.
Funderar du på alternativ 2 så lagar du rosten och håller efter bilen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Finns en mellanväg. Fixa det som syns på enklaste sätt, rosten finns bakom och kommer tillbaka så det är bara temporärt och visuellt.rosten kryper in bakom lacken igen.

I dörrar, bakom skärmkanter mm öser du på med rostskydd som inte torkar, linolja, vaxbaserat eller liknande. Eftersom oljan suger in i rosten håller det rätt länge. Men nöts lätt bort där vägsprut kommer åt. Så man får fylla på varje höst. Men bromsar rosten.

Tyvärr tror jag det är försent att stoppa rosten om det inte är en samlarbil.
 
galento
Såna funderingar har vi haft också på våran Subaru -06 , rosten kommer krypande
och har haft den på rostlagning 2 gånger. Sälja och skaffa en annan eller behålla
den vi har och försöka hålla liv i den , får ju inte mycket för den som den ser ut heller.
Man vet vad man har men inte vad man får :thinking: Senaste budet är att behålla den en
stund till.
 
Jag brukar borsta bort det som sitter löst sen på med roststoppare och dra på lite färg.

Ser ju inte så bra på nära håll men ställer man sig 10m ifrån så ser du ingen skillnad:cool:.

Sen gör man samma sak igen när det kommit tillbaka.

Men det bästa är ju om man tvättar bort den sand/grus salt blandning du ser på bilden då får man ingen rost..
 
VW verkar ha ett ojämnt rostskydd, eller om det är väldigt avgörande hur bilen sköts och ev rostskyddas. Vissa vw kan vara gamla och jättefina. Andra riktigt eländiga.

Mitt tips med tex hålrumsvax kostar några hundra för sprayflaskor på biltema och du kan göra det själv utan att ta bort något. Det ger bilen ett par extra år. Att kosta på professionell lagning om det bara är visuellt det stör känns bortkastat på en så gammal bil...
 
MultiMan
Gäller det äldre bilar där rosten redan fått fäste så linoljar jag. Min 20 år gamla Saab har helt slutat rosta efter att ha behandlat lite överallt. Brukar pensla på i hjulhuset varje gång jag byter hjul. Rostbenägna främre bärarmar bl a, som nu inte rostar längre. Likaså i dörrarnas nederkanter. Man kan pensla på fuktig gravrost, men oljan tränger undan fukten, särskilt rå linolja som jag använder mest (överlägsen inträngning) och rostandet slutar. När linolja torkat/oxiderat så biter inte avfettning längre, vilket är bra vintertid. Billigt och miljövänligt.

Hålrumsvax började jag med på en BMW och testade på Saaben. Dyrt och dåligt utom möjligen i fina bilar utan rost, annars stoppar linolja rosten mycket effektivare, till bråkdelen av priset.

Edit: Rättstavning
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Håller med ovan om rå kallpressad linolja. glöm inte bort brandrisken bara. När linolja oxiderar blir den varm och i en hopknycklad trasa eller papperstuss kan den självantända.
Brukar finnas i de flesta färg affärer. fördelen är att man kan pensla på det direkt på rost även om jag själv brukar slipa bort det värsta.
Om inte annat stoppar det rosten medan man funderar på vad man ska göra.
Ska bli intressant hur min senaste lagning håller då jag sket i roststoppare/ätare och bara masserade in linolja på området och lät den "torka"(oxidera) vilket tar mellan 1-2 veckor för rå kallpressad olja. Efter det målade jag över området. få se om det håller.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Håller med ovan om rå kallpressad linolja. glöm inte bort brandrisken bara. När linolja oxiderar blir den varm och i en hopknycklad trasa eller papperstuss kan den självantända.
Brukar finnas i de flesta färg affärer. fördelen är att man kan pensla på det direkt på rost även om jag själv brukar slipa bort det värsta.
Om inte annat stoppar det rosten medan man funderar på vad man ska göra.
Ska bli intressant hur min senaste lagning håller då jag sket i roststoppare/ätare och bara masserade in linolja på området och lät den "torka"(oxidera) vilket tar mellan 1-2 veckor för rå kallpressad olja. Efter det målade jag över området. få se om det håller.
Kanske börja måla med linoljefärg på bilen? :)
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kanske börja måla med linoljefärg på bilen? :)
Perfekt!
Blir ju självläkande för småskador som stenskott etc när det aldrig torkar! :D
 
Rosten på denna bil är modelltypisk och finns på flera VAG bilar.
Det är ett fack bakom skärmen där skit kommer in, men inte ut.
Innanför skärmen är det nog betydligt rostigare än det man ser. När det blir hål ner i sparklådan fylls den med vatten o skit, och om några år är det hål i den oxå.
Så du måste bort med skärmarna för att kolla och åtgärda.
 
C
Dracula Dracula skrev:
Kommentarer?
Apropå frågan i rubriken - hur gör folk? så är nog tyvärr svaret att de flesta, inklusive mig själv, inte gör någonting.

Egentligen borde man ju fixa allt sånt där direkt innan det rostat igenom. Men vem har tid med sånt... :confused:
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Rosten på denna bil är modelltypisk och finns på flera VAG bilar.
Det är ett fack bakom skärmen där skit kommer in, men inte ut.
Innanför skärmen är det nog betydligt rostigare än det man ser. När det blir hål ner i sparklådan fylls den med vatten o skit, och om några år är det hål i den oxå.
Så du måste bort med skärmarna för att kolla och åtgärda.
Klassiskt ställe på gamla jänkare också.
 
MultiMan
J JohanLun skrev:
Kanske börja måla med linoljefärg på bilen? :)

Bara målad med kokt linolja.:cool:
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Att rosten ohjälpligt kommer snabbt tillbaka är en myt. Sånd där brukar jag skruva sönder så jag kommer åt så bra som möjligt och sandblästra rent och måla med tvåkomponentsfärg för bilar. Först ett varv epoxygrund sedan två varv tvåkomponents billack.
Det brukar hålla ungefär 10-12 år innan jag måste göra om arbetet och sedan håller det ungefär 10-12 år igen.
Alla hålrum skall vara fyllda med antingen linolja eller någon blandning av smörjolja och smörjfett och hålrumsvax. Nedtil och under bilen penslar jag först ett varv Tectyl ML sedan två varv Tectyl underredsmassa utanpå målningen. Sedan färskar jag upp Tectylen varje år med att spruta på smöjolja.

Då jag sålde min 36 år gamla Opel Kadett var den så gott som fri från rost. Därför är den nu veteranbil. Det bevisar att det gick att hålla till och med en så extremt rostbenägen bil i skick.

Just nu håller jag på och sandblästrar och målar och tectylbehandlar hela underredet på min nästan nyinköpta och alldeles nysvetsade Ford Transit Connect årsmodell 2005. Det var illa rostskadad och skulle ha varit helt omöjlig att få igenom en besiktning. Bara svetsandet tog 18 timmar för ett proffs och då hade jag gjort nästan allt förberedande arbete själv. Planen är att hålla bilen rullande i 10-15 kanske rentav 20 år till.

Givetvis skall du åtgärda det där. 10 år är ju en så gott som ny bil.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.