Vi har köpt ett äldre timmerhus där undergolv och bjälklag var dåligt i 2 rum och var tvunget att rivas ut. Det gamla bjälklaget låg på sten och det var allt mellan 90-110cm mellan dom.

När jag nu ska bygga nytt bjälklag kommer det hamna flera decimeter högre än det gamla eftersom stockarna på gaveln och väggen in mot huset ligger en stocks höjd högre än ytterväggen.
Stenarna som stockarna vilar på sticker dessutom in nästan 15cm i huset på de värsta ställena.

Kan jag sätta sista regeln ca 15cm från väggen och låta golvspånet vara flytande dom sista centimetrarna eller blir hela konstruktionen sämre då?

Hur mycket vågar jag borra och jacka ur stenarna? Kanske jag kan få ur 7-8cm ur dom så att det "bara" blir 7-8cm flytande spån då?

Lite rörigt kanske hoppas nån förstår hur jag menar.

Tack på förhand :)
 
V Västgötarna skrev:
Vi har köpt ett äldre timmerhus där undergolv och bjälklag var dåligt i 2 rum och var tvunget att rivas ut. Det gamla bjälklaget låg på sten och det var allt mellan 90-110cm mellan dom.

När jag nu ska bygga nytt bjälklag kommer det hamna flera decimeter högre än det gamla eftersom stockarna på gaveln och väggen in mot huset ligger en stocks höjd högre än ytterväggen.
Stenarna som stockarna vilar på sticker dessutom in nästan 15cm i huset på de värsta ställena.

Kan jag sätta sista regeln ca 15cm från väggen och låta golvspånet vara flytande dom sista centimetrarna eller blir hela konstruktionen sämre då?

Hur mycket vågar jag borra och jacka ur stenarna? Kanske jag kan få ur 7-8cm ur dom så att det "bara" blir 7-8cm flytande spån då?

Lite rörigt kanske hoppas nån förstår hur jag menar.

Tack på förhand :)
Ta en bild :rofl:
 
  • Gilla
mickewest
  • Laddar…
Det vanliga problemet. Enklaste lösningen är att ersätta de gamla bjälkarna med nya på samma gamla stenar
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ta en bild :rofl:
Är inte hemma nu ska försöka fixa imorgon.
 
H heimlaga skrev:
Det vanliga problemet. Enklaste lösningen är att ersätta de gamla bjälkarna med nya på samma gamla stenar
Och palla under där det behövs för att få det nya golvet vågrätt.
Och så skulle jag nog spraya runt med med isolerskum,
för att "förankra" golvet lite med väggstockarna.
 
H heimlaga skrev:
Det vanliga problemet. Enklaste lösningen är att ersätta de gamla bjälkarna med nya på samma gamla stenar
Har redan tagit bort en del av dom stenarna tyvärr.
Är det inte enklare att fästa nya reglar i nedersta stocken på yttervägg och hjärtvägg och bara lägga golvspån över? Visst det blir ca 1 dm som spånet inte har nått att vila på intill vägg men där kommer inget tungt att vila. Eller blir konstruktionen inte stabil nog då? Spännvidden på reglarna blir ca 4m.
Kanske kan man sätta en regel tvärgående undertill och mura upp med leca för att ge dem mer bärighet?
 
nikasp
V Västgötarna skrev:
Har redan tagit bort en del av dom stenarna tyvärr.
Är det inte enklare att fästa nya reglar i nedersta stocken på yttervägg och hjärtvägg och bara lägga golvspån över? Visst det blir ca 1 dm som spånet inte har nått att vila på intill vägg men där kommer inget tungt att vila. Eller blir konstruktionen inte stabil nog då? Spännvidden på reglarna blir ca 4m.
Kanske kan man sätta en regel tvärgående undertill och mura upp med leca för att ge dem mer bärighet?
Lite klurigt utan några bilder men av allt jag läst är det bra att inte hänga upp golv och bjälklag i timringen. Då kan man laga och byta stockar vid behov när den dagen kommer utan att riva bort golvet också. Har bara lagt golv i litet torp men gjorde det helt fristående från timmerstommen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Spånskivorna behöver stöd invid väggen. Med ett fristående bjälklag på egna stenar eller plintar kan du enkelt hugga ur bjälkändorna med yxa så de passar mot grundstenarna.
Släpa in nya stenar eller gjut betongplintar att ställa golvet på.

Av underhållsskäl är det bäst att ha golvet fristående så man kommer åt att reparera.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.