Har anlitat en hantverkare som ska renovera våra golv. Har varit många turer fram och tillbaka med denna person. Han slipar våra golv och de blir minst sagt raspiga. Han hävdar att de inte kan bli "lena" pga av att golvet (ett undergolv) inte är hyvlat. Golvet var från början lackat och kändes väl hyfsat normala. Så vad är egentligen problemet? Det är väl bara att minska grovlek på slippapper tills det blir ett fint golv? Har aldrig hört detta innan och heller aldrig gått på ett sådant strävt golv, varken i tidigare lägenheter eller hos andra.
 
  • Gilla
barroberg
  • Laddar…
Krilleman
Jag håller med dig, låter ju spontant väldigt konstigt!

Har du konsulterat någon annan golvslipare på plats enligt dina förutsättningar?
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Skumpe
Kan du posta en bild på golvet? Gärna en närbild och en översikt.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med dig, låter ju spontant väldigt konstigt!

Har du konsulterat någon annan golvslipare på plats enligt dina förutsättningar?
Har inte gjort det, han började slipa för några dagar sedan och säger detta idag. Problemet är att vi flyttar in snart...
 
Krilleman
D DanAnderssonBolin skrev:
Har inte gjort det, han började slipa för några dagar sedan och säger detta idag. Problemet är att vi flyttar in snart...
Jag håller med föregående talare, har du möjlighet att lägga upp en bild på golvet här, närbild och översikt...

Någon kan förhoppningsvis göra en adekvat okulär bedömning inom området åt dig!

Inflyttning så nära inpå, aj då! :rolleyes:

Fast borde inte din hantverkare gjort denna bedömning tidigare? :thinking:
 
Är det verkligen en hantverkare?
 
  • Gilla
TSkoogh och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med föregående talare, har du möjlighet att lägga upp en bild på golvet här, närbild och översikt...

Någon kan förhoppningsvis göra en adekvat okulär bedömning inom området åt dig!

Inflyttning så nära inpå, aj då! :rolleyes:

Fast borde inte din hantverkare gjort denna bedömning tidigare? :thinking:
Skumpe Skumpe skrev:
Kan du posta en bild på golvet? Gärna en närbild och en översikt.
 
  • Trägolv med mörka plankor och synliga skruvhuvuden, upplyst från sidan som skapar skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av mörkbrunt trägolv med synliga plankor och spikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlade träplankor med synliga reglar och skruvhål på en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanelvägg med grå lasyr och svart kabel längs nedre kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med föregående talare, har du möjlighet att lägga upp en bild på golvet här, närbild och översikt...

Någon kan förhoppningsvis göra en adekvat okulär bedömning inom området åt dig!

Inflyttning så nära inpå, aj då! :rolleyes:

Fast borde inte din hantverkare gjort denna bedömning tidigare? :thinking:
Vi har haft tid på oss. Däremot har det blivit förseningar. Inga problem enligt hantverkaren då jobbet bara skulle ta tre dagar. Tyvärr ville vi renovera under semestern pga tillträde nu i september, och många golvläggare var lediga eller helt uppbokade.

Många tråkiga bäckar små.
 
  • Gilla
Rob em
  • Laddar…
Krilleman
D DanAnderssonBolin skrev:
Har inte gjort det, han började slipa för några dagar sedan och säger detta idag. Problemet är att vi flyttar in snart...
Ett helt vanligt "plank-golv" i furu enligt min visuella åsikt... Fast jag är ju bara "röris" och inte golvläggare.

Det bör ju således gå att få hur slätt som helst då hela Sverige har liknande golv... :surprised:
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Är det verkligen en hantverkare?
Han har en byggfirma så jag antar det. Blir så trött av detta.
 
  • Gilla
smk och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ett helt vanligt "plank-golv" i furu enligt min visuella åsikt... Fast jag är ju bara "röris" och inte golvläggare.

Det bör ju således gå att få hur slätt som helst då hela Sverige har liknande golv... :surprised:
Detta är alltså efter han slipat. Och han menar att det inte kan bli bättre än detta.
 
Krilleman
D DanAnderssonBolin skrev:
Detta är alltså efter han slipat. Och han menar att det inte kan bli bättre än detta.
Byggfirma och golvslipningsfirma är inte samma sak...

Tråkigt med annalkande inflyttning, men jag skulle rekommendera dig att konsultera en golvslipare till yrket! (y)
 
  • Gilla
TSkoogh och 12 till
  • Laddar…
Men menar verkligen hantverkaren att han är klar nu. Enligt mig ser det ut som han har ruggat upp golvet för att kunna slipa det någorlunda slätt nu. Det är tydligt inget "golv", utan ett så undergolv. Tänkt att lägga golv på. På samma sätt som vi lägger golvspånskivor idag.
Det är enligt mig, nu först, som den riktiga golvslipningen kan börja.
 
  • Gilla
Fossen1 och 3 till
  • Laddar…
Han har fel.

Skicket på ett över 100 år gammalt undergolv här i huset var långt värre än det där. Fuktfläckar, gammal skit, stora hål osv. Slätt som en bebiskind efter att det var slipat och klart.

Enda problemet var att det var så sjukt ojämnt att golvslipen inte klarade av att hålla inne dammet, så vi fick dra in en luftrenare också.

Skaffa dit nån som vet vad dom gör.
 
  • Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker bilderna visar att det är en 'klantverkare' som försökt att slipa
 
  • Gilla
  • Älska
Compact-living Robban och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.