R Rkarlsson skrev:
Han kanske bor i en sån kommun som min. Vi får ju inte slänga däcken på tippen längre så elda kan väl gå :p
Det har inte varit tillåtet att slänga däcken på tippen på många år så det gäller inte bara i "din" kommun. De ligger under något som kallas producentansvar vilket innebär att den som tillverkar är skyldig att ta hand om dem. Mellanlänk är då däckverkstäderna som är skyldiga att förmedla däcken. Dock utan fälg.

Men det har säkert uppmärksammats att det finns folk som inte förstår hur uttjänta däck ska hanteras och kanske därför informerat mer.
 
S Sigge1960 skrev:
Det har inte varit tillåtet att slänga däcken på tippen på många år så det gäller inte bara i "din" kommun. De ligger under något som kallas producentansvar vilket innebär att den som tillverkar är skyldig att ta hand om dem. Mellanlänk är då däckverkstäderna som är skyldiga att förmedla däcken. Dock utan fälg.

Men det har säkert uppmärksammats att det finns folk som inte förstår hur uttjänta däck ska hanteras och kanske därför informerat mer.
Det försvann hos oss förra året. Vi hade 2 fraktioner på tippen, en med endast däck och en med däck och fälg. Kommunen sålde antagligen det. Nu har jag ju en bilverkstad bredvid som jag kan slänga min däck på högen.
Så de har alltså ordnat så att folk slänger däck i skogen istället. Som med mycket annat tyvärr. Kommunen hade en lite notis om hur man skulle göra .
 
S Sigge1960 skrev:
Det har inte varit tillåtet att slänga däcken på tippen på många år så det gäller inte bara i "din" kommun. De ligger under något som kallas producentansvar vilket innebär att den som tillverkar är skyldig att ta hand om dem. Mellanlänk är då däckverkstäderna som är skyldiga att förmedla däcken. Dock utan fälg.

Men det har säkert uppmärksammats att det finns folk som inte förstår hur uttjänta däck ska hanteras och kanske därför informerat mer.
Det är inte så producentansvar fungerar. Producenterna av däck, elektronik, förpackningar och ensilageplast är ansvariga för att bekosta återvinning av avfallet. Deras respektive organisationer får, inom vissa gränser, själva bestämma hur det ska gå till. Det är inget som hindrar att organisationen har ett hämtställe på en återvinningscentral. Elektronikavfall kan du alltid lämna på ÅVC, t ex. Ofta förpackningar också.
På min närmsta ÅVC kan man slänga både däck och ensilageplast.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det försvann hos oss förra året. Vi hade 2 fraktioner på tippen, en med endast däck och en med däck och fälg. Kommunen sålde antagligen det. Nu har jag ju en bilverkstad bredvid som jag kan slänga min däck på högen.
Så de har alltså ordnat så att folk slänger däck i skogen istället. Som med mycket annat tyvärr. Kommunen hade en lite notis om hur man skulle göra .
Jag förstår det kan upplevas konstigt men det har med producentansvaret att göra. Och att kommunen inte är skyldiga att ta hand och samla in sådant som inte klassas som kommunalt avfall. Det är en kostnadsfråga för kommunen också och alla vill betala mindre skatt. Särskilt när det ytterst är varje bilägares ansvar att fixa. Det det är väl inte mycket svårare att lämna in sitt däck på en däckverkstad. Sen tycker jag INTE att det är kommunens fel att människor är korkade och inte kan ta hand som sitt skräp själv. Visst ska det vara lätt att göra rätt men något ansvar måste var och en av oss själv ta. Har blivit konstigt när många tycker att det alltid är någon annan, läs kommun och stat, som ska lösa allt.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte så producentansvar fungerar. Producenterna av däck, elektronik, förpackningar och ensilageplast är ansvariga för att bekosta återvinning av avfallet. Deras respektive organisationer får, inom vissa gränser, själva bestämma hur det ska gå till. Det är inget som hindrar att organisationen har ett hämtställe på en återvinningscentral. Elektronikavfall kan du alltid lämna på ÅVC, t ex. Ofta förpackningar också.
På min närmsta ÅVC kan man slänga både däck och ensilageplast.
Ok, jag har säkert missuppfattat det mesta
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Även denna sida. Där de vid länken hänvisar till olika domar. Och en eldade i en kamin från 1995 med acktankar etc. Som efter proveldning fick eldniningsförbud.
Då var det flera grannar som hade klagat på eldningen. Så det kan ta olika turer.

Där nämns även om trivseleldning. Med två dagar i veckan med högst fyra timmar åt gången.
Vedeldning (naturvardsverket.se)
 
LoweW
R Rkarlsson skrev:
Han kanske bor i en sån kommun som min. Vi får ju inte slänga däcken på tippen längre så elda kan väl gå :p
Vad förväntas ni att göra med däcken då? :thinking:
 
S Sigge1960 skrev:
Jag förstår det kan upplevas konstigt men det har med producentansvaret att göra. Och att kommunen inte är skyldiga att ta hand och samla in sådant som inte klassas som kommunalt avfall. Det är en kostnadsfråga för kommunen också och alla vill betala mindre skatt. Särskilt när det ytterst är varje bilägares ansvar att fixa. Det det är väl inte mycket svårare att lämna in sitt däck på en däckverkstad. Sen tycker jag INTE att det är kommunens fel att människor är korkade och inte kan ta hand som sitt skräp själv. Visst ska det vara lätt att göra rätt men något ansvar måste var och en av oss själv ta. Har blivit konstigt när många tycker att det alltid är någon annan, läs kommun och stat, som ska lösa allt.
Sen har du delvis fel egentligen. Om inte däckverkstan har plats för att ta emot dina däck som du inte köpt hos de så behöver de inte ta emot.

Kommun och stat tillhör oss medborgare och således skall de tjäna oss. Men det är en annan diskussion.
 
LoweW LoweW skrev:
Vad förväntas ni att göra med däcken då? :thinking:
Det är så pass idiotiskt att kommunen förväntar sig att alla däckonline däcken skall små verkstäder krävas ta emot. Min brorson har inte plats för hundratals däck, där är nån snubbe som köper upp hans däck för någon tia stycket och hämtar regelbundet, de är legalt såklart.
Men om han har fullt så är det fullt. Då ska de vara jobbigt =)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Ett problem är att många kommuner gjort sophanteringen så osmidig/krånglig/dyr att det mer eller mindre uppmuntrar folk att sköta problemet självt vilket då ofta innebär att saker som inte borde eldas upp gör det och annat slängs i naturen eller längs vägkanter.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är så pass idiotiskt att kommunen förväntar sig att alla däckonline däcken skall små verkstäder krävas ta emot. Min brorson har inte plats för hundratals däck, där är nån snubbe som köper upp hans däck för någon tia stycket och hämtar regelbundet, de är legalt såklart.
Men om han har fullt så är det fullt. Då ska de vara jobbigt =)
Just precis detta är ju så synd. Kommunen sparar på att inte själva ta emot däck på återvinningen som sen hamnar i naturen istället. Det kan ju inte vara varken bättre eller billigare. Tyvärr måste man tänka in människors beteenden när man tar dessa beslut och utgå från att folk är lata och har dålig etik. Varför annars behövs fartkameror när "det inte går köra" fortare för det finns ju en skylt som visar farten? :thinking:
 
philsson87 philsson87 skrev:
Just precis detta är ju så synd. Kommunen sparar på att inte själva ta emot däck på återvinningen som sen hamnar i naturen istället. Det kan ju inte vara varken bättre eller billigare. Tyvärr måste man tänka in människors beteenden när man tar dessa beslut och utgå från att folk är lata och har dålig etik. Varför annars behövs fartkameror när "det inte går köra" fortare för det finns ju en skylt som visar farten? :thinking:
Jag kan egentligen inte sw vad kostnaden blev för vår kommun. Eller besparing. De upplät en plats till däck, så nu är där en tom plats. Och de var inte de själva som fraktade iväg vid tömning
 
  • Gilla
CrilleE
  • Laddar…
Mysigt… Din kommun har förmodligen regler för det där eftersom det kan räknas som olägenhet och/eller hälsofarligt (även i ej detaljplanerat område) & så miljöaspekten som tidigare nämnts. Skulle ej förvåna mig om de även eldar behandlat virke. Minns ett avsnitt av arga snickaren där de eldade plastpåsar med bajs.
 
  • Gilla
Erik Nielsen
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det var en märklig definition av ren naturprodukt som företaget har. På samma sätt kan man då säga att precis allt som kommer från vårt kända kosmos är rena naturprodukter, inklusive asbest, råolja, uran.
Men risk för att trassla in mig i en miljödiskussion… Elda ”ren plast” själv är olämpligt eftersom kan inte har kontroll som i tex en sopförbränningsanläggning. Vanlig luft består inte bara av syre utan kväve som kan bilda kväveoxider i samband med förbränning.
Och ryker det har man dålig förbränning. Inte okay.

Tja, asbest mineralet är ju tex ingen mänsklig uppfinning. Det är ett bergs mineral som finns naturligt i små mängder ute i naturen , och i luften vi andas varje dag.
 
B
Bart Bart skrev:
Är det detaljplanerat område? Det kan finnas föreskrifter som reglerar om, hur och när eldning då får ske utomhus i så fall.
Men läs HELA INLEDNINGEN. Hen skriver ju att villorna ligger UTANFÖR DETALPLAN….
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.