. Tujorna har blivit torra for några veckor sen och vet inte om jag kan rädda de.
Tips?
 
  • Rad av smala träd med rödbruna barr längs en kant av en välklippt gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är bara att pröva med att vattna mycket. Dock inte så mycket att jorden är ständigt blöt 10-20 cm ner.

Har de blivit torra flera gånger förut eftersom de är så kala nedtill?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Behöver vattnas varje dag, eller varannan dag.
 
F Finani skrev:
Behöver vattnas varje dag, eller varannan dag.
Har du vattnat som du skriver eller vad menar du?
 
BirgitS
Det är oftast bättre att vattna sällan men då väldigt mycket.
 
  • Gilla
Finani
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är oftast bättre att vattna sällan men då väldigt mycket.
Jag vet inte om jag gjort rätt men våra ser ut att trivas.
Vattnat 10l/planta varannan dag i somras när det var soligt och varmt och till viss del blåsigt.
 
  • Gilla
Finani
  • Laddar…
BirgitS
FredrikR FredrikR skrev:
Jag vet inte om jag gjort rätt men våra ser ut att trivas.
Vattnat 10l/planta varannan dag i somras när det var soligt och varmt och till viss del blåsigt.
Man bör förstås vattna efter behov. För att veta kan man göra ett hål som är 10-20 cm djup och känna efter med fingret om det är fuktigt längst ner.

Plantorna klarar sig även med lite och ofta vattning men eftersom det då bara är det översta jordlagret som blir blött så kommer rötterna att söka sig till ytan i stället för på djupet, vilket leder till att de blir känsligare för uttorkning i fortsättningen.
 
  • Gilla
Finani och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man bör förstås vattna efter behov. För att veta kan man göra ett hål som är 10-20 cm djup och känna efter med fingret om det är fuktigt längst ner.

Plantorna klarar sig även med lite och ofta vattning men eftersom det då bara är det översta jordlagret som blir blött så kommer rötterna att söka sig till ytan i stället för på djupet, vilket leder till att de blir känsligare för uttorkning i fortsättningen.
Räknas 10l per planta som lite eller är det är anse som normalt.
Jag vattnar typ 2½h och 1100-1200l via droppslang.
 
BirgitS
FredrikR FredrikR skrev:
Räknas 10l per planta som lite eller är det är anse som normalt.
Jag vattnar typ 2½h och 1100-1200l via droppslang.
Det beror på vad det är för sorts jord, hur stora plantorna är, mängd sol, mängd blåst osv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på vad det är för sorts jord, hur stora plantorna är, mängd sol, mängd blåst osv.
Så klart.
Dock bör väl 10l vatten, som tillförs under 2½h hinna ner en bit i jorden.
 
Så länge vattnet inte synligt rinner iväg någon annanstans rinner det ju ner i jorden, så då är det bara att ösa på. Jag skulle vattnat mycket och sällan, säg 50 liter per planta var tredje vecka eller så (under högsommaren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.