S sultanen1 skrev:
Lät först jäkulskt dyrt men nu ser jag 4 fönster ink montering. Hur stora är dessa, är de fasta osv.
Dvs det KAN vara rimligt men då behövs mer fakta/omständigheter
Fönster är 4 standart tror de kostar ca 4000kr st. Ja, de ska vara öpnningsbara vrid utåt. Al. Ganska standard.
 
Hej,
Vid närmare sökning tror jag inte fönster kostar 4,000kr utan kanske 8,000kr per st. Så bara fönster landar på 32`
 
T Titagurgi skrev:
Kostade mig under 10k att byta en fasad på en triangel sida...
Bara att hyra ställning där vi bor o köpa fönster kostar mer än så....då har vi inte börjat med virke, färg mm. Jag skulle tro vi själva skulle landa på 80-90 tusen att göra det själv. 32 tusen fönster, 10-15 tusen byggställning, 10 tusen virke, 10 tusen färg, plus annat....plåtar till fönster, penslar, dvv verkryg, container, ....

Men vi behöver ju säkert 3 månader hyra av ställning.
 
Redigerat:
Globetrot Byggis1976 skrev:
Nej, såklart. Men ... hahaha.....utsäkta nivån men då kontrar jag med att tycka att man bor väl inte i villa om man inge har ett par miljoner i pengabuffert sparande?
Jo visst gör man det, att lära sig och sina barn att hantera en hammare och en målarpensel är ett utmärkt sätt att jobba på vägen mot ett rimligt belånat eller på sikt skuldfritt boende att lämna över till nästa generation.

Väljer du slamfärg kan ungen i många fall grundmåla panelen på garagegolvet medans du bygger ställning eller monterar vindpapp på fasaden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jo visst gör man det, att lära sig och sina barn att hantera en hammare och en målarpensel är ett utmärkt sätt att jobba på vägen mot ett rimligt belånat eller på sikt skuldfritt boende att lämna över till nästa generation.

Väljer du slamfärg kan ungen i många fall grundmåla panelen på garagegolvet medans du bygger ställning eller monterar vindpapp på fasaden.
F fribygg skrev:
Jo visst gör man det, att lära sig och sina barn att hantera en hammare och en målarpensel är ett utmärkt sätt att jobba på vägen mot ett rimligt belånat eller på sikt skuldfritt boende att lämna över till nästa generation.

Väljer du slamfärg kan ungen i många fall grundmåla panelen på garagegolvet medans du bygger ställning eller monterar vindpapp på fasaden.
Jag är inte alls intresserad av denna typ av arbete och lejer gärna bort det. Jag tror inte mina barn som båda är i skolåldern heller har ett så stort intresse. Men, ja....du har rätt....om jag hade haft det som intresse. De flesta som bor i villa har inte renovering som intresse. Därav begreppet " renovera sönder förhållanden " Hahaha
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Den som vill låta insatt använder begreppet gavelspets för att benämna triangeln överst på fasaden ;) . (Jag vet att denna kommentar tyder på att jag är en autistisk besserwisser med bristande social kompetens.)

Varför vill ni byta gavelspetsarna och fönstren? Börjar panelen bli dålig efter misshandel med plastfärg? Annars brukar gavelspetsarna klara sig bäst av alla fasaddelar om huset har ett någorlunda rejält takutsprång.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den som vill låta insatt använder begreppet gavelspets för att benämna triangeln överst på fasaden ;) . (Jag vet att denna kommentar tyder på att jag är en autistisk besserwisser med bristande social kompetens.)

Varför vill ni byta gavelspetsarna och fönstren? Börjar panelen bli dålig efter misshandel med plastfärg? Annars brukar gavelspetsarna klara sig bäst av alla fasaddelar om huset har ett någorlunda rejält takutsprång.
Tack! ...tänkte att det borde finnas en fackterm. Det är idag liggande fjällpanel och den är prucken och har gått isär. Ffa det i söderläge. Huset är från 70 talet och fasaden lades om 90.... nu är det hög tid igen. Takutsprång är bara 2-3 dm
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag skulle kollat exakt hur mycket materialet kostar, köpeställning och om livssituationen tillåter ett liv dedikerat till projektet. 230k låter svindyrt. Men jag är snål, särskilt med tid... För att knega 7-16 och skrapa ihop 230k tar en bra stund.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Tack! ...tänkte att det borde finnas en fackterm. Det är idag liggande fjällpanel och den är prucken och har gått isär. Ffa det i söderläge. Huset är från 70 talet och fasaden lades om 90.... nu är det hög tid igen. Takutsprång är bara 2-3 dm
Då låter det befogat med ett byte.
Sätt dig ner ihop med bättre hälften och räkna på vad det skulle kosta att byta fasaden på gavelspetsarna själva. Fönstren, behöver de verkligen bytas, eller räcker det med olja/färg och kitt? Fönster från 70-talet kan vara både 2- och 3-glas, och av en åtminstone hygglig kvalitet.
Jag har uppfattat att ni egentligen inte gillar att snickra. Men om vi jämför med en annan syssla som många gör fast de inte gillar det, nämligen lönearbete, så får en person som har en månadslön på 30 000 jobba heltid i ungefär 10 månader för att finansiera fasadbytet om ni tänker acceptera den första offerten. Om man nu hellre vill umgås med barnen...?
Vilket leder till nästa råd:
Om ni absolut inte vill göra jobbet själva, ta in fler offerter! Använd ordet "gavelspets" i förfrågningsunderlaget också.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag är inte alls intresserad av denna typ av arbete och lejer gärna bort det. Jag tror inte mina barn som båda är i skolåldern heller har ett så stort intresse. Men, ja....du har rätt....om jag hade haft det som intresse. De flesta som bor i villa har inte renovering som intresse. Därav begreppet " renovera sönder förhållanden " Hahaha
Skratta du...
Du kan nu påverka familjen från att vara i riskzonen att bli passiva konsumenter/tjänsteköpare och låntagare/skuldsatta genom ditt agerande, låt ungarna få möjligheten att hjälpa till praktiskt med uppgifter som är lämpliga för deras ålder.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Skratta du...
Du kan nu påverka familjen från att vara i riskzonen att bli passiva konsumenter/tjänsteköpare och låntagare/skuldsatta genom ditt agerande, låt ungarna få möjligheten att hjälpa till praktiskt med uppgifter som är lämpliga för deras ålder.
Så skulle det kunna vara. Nu känner du inte alls mig och någon passiv skuldsatt tjänsteköpare är jag definitivt inte.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Bara att hyra ställning där vi bor o köpa fönster kostar mer än så....då har vi inte börjat med virke, färg mm. Jag skulle tro vi själva skulle landa på 80-90 tusen att göra det själv. 32 tusen fönster, 10-15 tusen byggställning, 10 tusen virke, 10 tusen färg, plus annat....plåtar till fönster, penslar, dvv verkryg, container, ....

Men vi behöver ju säkert 3 månader hyra av ställning.
Har altan tak.behövde ej ställning.

Satte osb skivor på plasttaket som ställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.