Hej på er.

Här kommer en rejäl nybörjare fråga om ytterväggsgaller.


Jag har haft proffs hemma som renoverat mitt badrum. Och de borrade ett hål för pax fläkt med rör och allt. Snickaren föreslog att jag skulle åka och köpa ett ytteväggsgaller själv då han tyckte att det var onödigt att han plockade ett då det blev onödig kostnad

Nu till frågan, vad ska jag köpa. Jag får inte ihop det. Jag tittade på pax ytterväggsgaller för 100mm men mäter jag röret så är röret som går genom väggen samma dimension som rör biten som sticker ut bak på gallret. Och det verkar ju alla så nu undrar jag hur monteras dessa. Är det fel sak att köpa, det går ju inte föra in det ena röret i det andra. Mina Google skills fallerar mig. Hittar inte hur man gör, och därför vet jag inte vad jag ska köpa?
 
Har du mätt ordentligt? Normalt så brukar stosen till ytterväggsgallret vara några millimeter mindre för att passa i ett 100-rör.

Köp ett ytterväggsgaller 100 mm so kommer det garanterat att passa.
 
Kan inte säga att jag mätt ordentligt, mätte så gott jag kunde på röret de satte i väggen och genom förpackningen i affären. Tittade på ett pax ytterväggsgaller. Tänkte att det skulle passa då de installerade pax calima på insidan.

Det du skriver är logiskt, men iomed mätandet så fick jag inte ihop det :)
 
Ja nu vet jag varför det inte passar de hade satt in ett "avlopps" rör antar att det inte spelar någon roll utöver att inga galler med stos passar vilket är lite irriterande intressant då det var en firma som jobbade med ventilation som var och gjorde hålet genom tegelväggen. Antar att det blir till att hitta ett galler utan stos. Synd att de som jag tyckte var ok bara fanns i aluminium och vit, och koppar ( fresh plant aluminium galler utan stos ).

Tack ändå
 
  • Gilla
Blag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.