Jag har en Thermia bergvärmepump som är drygt 20 år. Inga tecken på att den är på väg att lägga av just nu men OM den kraschar i en eventuell vargavinter blir det dyrt med direktverkande el (reservenergikällan).
Så frågan är om byta rubbet eller laga det som går sönder. Förr eller senare lär det hända! Leveranstid på ny pump är 8-12 månader enligt min leverantör/servicekille
 
Jag tror nog att jag beställt en ny VP om den fungerat klanderfritt i 20. Det lär oavsett bli dyrt om den kraschar i vinter. Dyrast att byta år kompressorn. Är den 20 år så är så klart sannolikheten ganska stor att den både är sliten och kan gå sönder.
Cirkulationspumparna är billigt att byta så det är en mindre grekiskt fixa.
 
Sitter i samma sits. Bergvärmepump från 2001. Jag väntar nog tills min går sönder och hoppas att halvledarbristen upphört då så att man kan få tag i någon ny panna. Har bunkrat med ved för att kunna elda vid ev trasig pump. Man vill nog köra elpatron så lite som möjligt i dessa tider.
 
Har beställt bergvärmepump. Leverans i februari.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Sitter i samma sits. Bergvärmepump från 2001. Jag väntar nog tills min går sönder och hoppas att halvledarbristen upphört då så att man kan få tag i någon ny panna. Har bunkrat med ved för att kunna elda vid ev trasig pump. Man vill nog köra elpatron så lite som möjligt i dessa tider.
Har du kört nån hälsocheck på den gamla värmepumpen? Kan vara så att den har riktigt dålig verkningsgrad efter alla års slit. Även så har verkningsgraden blivit klart bättre på de dryga tjugo åren, så jag skulle gissa på att det kan vara dags att byta.
 
Önskar jag hade en öppen spis!

Joacimz Joacimz skrev:
Sitter i samma sits. Bergvärmepump från 2001. Jag väntar nog tills min går sönder och hoppas att halvledarbristen upphört då så att man kan få tag i någon ny panna. Har bunkrat med ved för att kunna elda vid ev trasig pump. Man vill nog köra elpatron så lite som möjligt i dessa tider.
 
Vilken valde du och varför?

J JockeHX skrev:
Har beställt bergvärmepump. Leverans i februari.
 
S Sötsnöret skrev:
Vilken valde du och varför?
Viktigast när du köper en värmepump är att du väljer en lokal installatör du får förtroende för och som har goda vitsord från kunder. Själva värmepumpen är ungefär lika bra om du väljer en av välkänt fabrikat. Men servicen när något krånglar, vilket inte är helt ovanligt, kommer du värdesätta den dagen det är -20 och värmepumpen krånglar.
 
  • Gilla
Sötsnöret
  • Laddar…
Har Thermia nu och har fått anbud på ny Thermia från min lokala leverantör. Benny är juste och har servat snabbt. Baksidan är att leverans på ny är 8-12 månader.
GoC GoC skrev:
Viktigast när du köper en värmepump är att du väljer en lokal installatör du får förtroende för och som har goda vitsord från kunder. Själva värmepumpen är ungefär lika bra om du väljer en av välkänt fabrikat. Men servicen när något krånglar, vilket inte är helt ovanligt, kommer du värdesätta den dagen det är -20 och värmepumpen krånglar.
J JockeHX skrev:
Har beställt bergvärmepump. Leverans i februari.
 
S Sötsnöret skrev:
Har Thermia nu och har fått anbud på ny Thermia från min lokala leverantör. Benny är juste och har servat snabbt. Baksidan är att leverans på ny är 8-12 månader.
Då är mitt förslag att du beställer en ny VP av Benny. Det är samma baksida hos alla leverantörer. Thermia skall även höja priset ytterligare om några månader, i alla fall vad jag hört från en bekant som har rörfirma som installerar Thermia värmepumpar, men inte heter Benny. Har själv en Thermia Duo10 som är 16 år, men bytte kompressor för sex år sedan på den och har bytt cirkulationspumpen i den. Så den får nog gå några år till.
 
GoC GoC skrev:
Har du kört nån hälsocheck på den gamla värmepumpen? Kan vara så att den har riktigt dålig verkningsgrad efter alla års slit. Även så har verkningsgraden blivit klart bättre på de dryga tjugo åren, så jag skulle gissa på att det kan vara dags att byta.
Har inte gjort någon hälsocheck. Gjorde en service för något år sedan i samband med byte av en tryckventil, men det är allt.
Själklart kommer en ny pump vara mer energieffektiv, men det är inte något jag kan räkna hem, så jag kör nog så länge den håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.