Korvgubbe
Instämmer med övriga talare, snåla inte på öglan. Sätt även en bit kätting mellan öglan och linan så kommer det att hålla länge.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M ms2010 skrev:
Jag vill gjuta en bojsten i betong på c:a 100 kg (vikt på land), dels för att förtöja en roddbåt men även för ett par andra syften. P-ring eller järnskrot är inte ett alternativ. Den behöver inte vara försäkringsmässig, däremot vill jag så klart att den ska hålla ett tag. Armera betongen och inte blanda galvat och rostfritt är väl grundläggande där.

Min amatörmässiga plan är att köpa färdig grovbetong och använda en rund 90-liters murarbalja från Bauhaus som gjutform. Om baljan håller för att blanda i så måste den väl hålla även som form, eller tänker jag fel där? Blanda betongen i en separat hink och skopa över lite i taget. Olja formen innan så att det släpper lättare, klippa upp den i värsta fall för att få loss stenen. Vattna och plast medan det härdar.

För förtöjning vill jag gjuta fast en ögla i stenen. Medveten om varianten med att gjuta in en slang och dra en kätting genom den, men det passar inte för mina syften.

Frågor:

1) Givet en dagstemperatur på 10-15 grader, hur lång torktid bör jag räkna med innan jag kan lägga den i vattnet?
2) Vad ska jag armera med? Någon särskild sorts armeringsjärn man bör använda?
3) Kan jag använda en 16 mm öglebult som ögla om jag trär ett par rejäla fyrkantsbrickor (50x50 mm) på den med muttrar emellan? Eller är det ändå stor risk att den dras loss? Vad är i så fall en bättre variant för att göra en ögla?
4) Behöver jag staga upp öglebulten (eller vad det nu blir) på något sätt under torktiden så att den inte sjunker in eller sätter sig? Eller håller den sig på plats, givet att jag inte blandat i för mycket vatten?

Jag har inte jättemycket erfarenhet av att gjuta i betong som ni kanske märker, så alla tips mottages tacksamt.
Lägg in öglan i en frigolit kloss i botten på baljan så slipper du förstöra den.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Sådär. 2 alternativ.

Vidhåller att armering är totalt meningslöst för det som du kommer att använda den till. Snarare tvärt om. Saltvatten kommer krypa in och ärga sönder armeringen slut nog.
 
  • Två handritade diagram över betongkonstruktioner utan armering på brun bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla goda råd så här långt. Insåg just att jag inte är säker på hur mycket grovbetong jag måste köpa för att få en klump som väger 100 kg i färdigt skick. Det sägs ju att 25 kg grovbetong ger 13 liter färdigblandad betong. Samtidigt sägs det att 1 liter betong väger c:a 2,4 kg vilket skulle innebära att 13 liter väger 31 kg. Har lite svårt att få ihop de siffrorna. Visst, man tillsätter vatten, men knappast 6 liter per säck?
 
tommib
En säck väger 25 kg och man tillsätter ca 2,7 l vatten (i Finjas i alla fall). Jag gissar på avrundningsfel någonstans, jag tror inte att den drar åt sig ytterligare tre liter från luften när den härdar.

Jag hade bara tagit fyra säckar grovbetong, så kinkigt är det inte. Det blir lite mer än 100 kg men vad gör det? Ta en 65 l murarbalja så blir den nästan full. Jag hade nog satt öglan enligt vänstra alternativet på bilden ovan och sedan pallat upp baljan på regelbitar inför gjutningen. Om du kan köpa ett rostfritt armeringsjärn eller kanske en rostfri gängstång och klippa i bitar så skadar det nog inte att bygga ett litet "ankare" i betongen av det till bulten, men ett par rejäla fyrkantsbrickor gör nog också jobbet.

Fäst en kätting i öglan med schakel och fixera schaklet med najtråd så att den inte kan snurra upp sig själv. Har du en tillräckligt flytande boj kan du ha kätting hela vägen. Blir dyrare men du kommer inte behöva göra om det närmaste 20 åren.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Ännu bättre är att ta nylonrep. Det håller bättre än kätting och är mer eller mindre standard på alla bojar idag
 
A atomlab skrev:
Ännu bättre är att ta nylonrep. Det håller bättre än kätting och är mer eller mindre standard på alla bojar idag
Kryssarklubbens gästbojar ser/såg ut så här:

image.png.adb6db503544b38b784a2b64f65f75b4.png
 
En hålplåt med hål mitt i för öglan bör funka fint som fäste. 5-10 cm betong över så lär det sitta rätt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.