Har dessa Lenhovda radiatorer i köket och skulle vilja ha dessa i sovrummet där jag ska byta från en riktigt gammal och tung gjutjärnsradiator. Rummet är 15m2 stort ungefär och när jag läser på om vilken storlek så bör jag ha kring 1100W men jag hittar bara ca 700W, blir det för litet? En av anledningarna att jag vill ha detta är även att dom passar på rören som är där idag med ca cc590mm ungefär och då passar 590 höjd perfekt.

Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt storlek och om det inte finns i den serien, vilken radiator bör jag isf välja som inte kräver radiatorkoppel och som passar mina rör.

Bild på rören som sitter nu samt bild på radiatormodellen jag är ute efter bifogas.

Vitlackerad dubbel panelradiator 590 mm med synliga anslutningar och konsolldetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad radiator med anslutna rör och termostatventil på en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Vad har du för framtemp idag då, när det är nära årets kallaste dag?
 
Jag har beställt en Lenhovda Sektionsradiator, det är mkt lång leveranstid på dem. kanske är det kortare på panelen...

Bara nyfiken, varför vill du byta till panel? Jag tycker sektions är finare, men de tar väl lite mer plats och är något sämre effektivitet om jag förstått rätt. Intressant iallafall att de passar måtten mellan panel och sektion.
 
B BSOD skrev:
Vad har du för framtemp idag då, när det är nära årets kallaste dag?
Vilken är framtempen, är det "akt. T till" i menyn? Isf är det 33grader och önskat värde 33 grader
 
J JohanLun skrev:
Jag har beställt en Lenhovda Sektionsradiator, det är mkt lång leveranstid på dem. kanske är det kortare på panelen...

Bara nyfiken, varför vill du byta till panel? Jag tycker sektions är finare, men de tar väl lite mer plats och är något sämre effektivitet om jag förstått rätt. Intressant iallafall att de passar måtten mellan panel och sektion.
Sektion är ju ruskigt dyra och även som du säger sämre effektivitet. Har nästan inga sådana kvar heller så vill byta till andra modeller som inte tar så stor plats.

Frågan är ju vilken storlek på W jag behöver och vilken annars jag kan köpa som passar mina cc mått på anslutningen. I värsta fall får jag byta det, men slipper helst.
 
B
Grillen Grillen skrev:
Vilken är framtempen, är det "akt. T till" i menyn? Isf är det 33grader och önskat värde 33 grader
Nej, titta på börvärdeskurvan för -20c eller liknande. Det är väldigt stor skillnad på hur stor radiator man behöver om den matas med 60 eller 45C på årets kallaste dag.
 
B BSOD skrev:
Nej, titta på börvärdeskurvan för -20c eller liknande. Det är väldigt stor skillnad på hur stor radiator man behöver om den matas med 60 eller 45C på årets kallaste dag.
Är det efter denna kurva? Jag har inställt 1.2 och det är ca 10 grader ute.
Diagram med värmekurvor som visar inställning mot utomhustemperatur i en instruktionsmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med den kurvan så blir det då ca 65-70 grader antar jag? Eller är det fel kurva?
 
Gjutjärnsradiatorer är efterfrågade.
Är verkligen sektionsradiatorer sämre?
 
D Daniel 109 skrev:
Gjutjärnsradiatorer är efterfrågade.
Är verkligen sektionsradiatorer sämre?
Det är även en kostnadsfråga då ett sådant verkar gå på över 6000kr medans en panel eller annat går att köpa för 1500-2500kr. Så nej jag kommer inte välja sektionsradiator igen.

Men frågan är ju om det där är rätt tabell jag kollar i, eller hur får jag fram börvärdet annars på min fjärrvärme?
 
Ska jag då kolla efter "Watt vid DT 50°C" för att få rätt? Jag behöver mellan 1000-1100W då rummet är ca 15m2. Eller tänker jag fel där?
 
Eller är det här jag ser? Övre blåa är ju trycket ut i systemet och antar då att det röda under är vilken värme? 30°C kan det stämma?
Isåfall skulle jag ju behöva ha en horribelt stor radiator under fönstret?

Det finns ingen som har bra koll som kan hjälpa mig få ut vilken temp jag ska kolla efter på radiatorerna?

Rummet är som sagt ca 14m2 stort, 2.4m takhöjd. Så borde landa mellan 800-1100W i effekt beroende på vilken info man läser.
Men frågan är ju vid vilken Effekt(W) vid DT 50 eller 30°C jag ska gå på när jag läser ut W på radiatorerna
 
  • Manometer med tryck i bar och temperatur i °C, visaren pekar på ca 1,5 bar och 30°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggd radiatoranslutning med ny termostat och kopparledningar vid en vit elementradiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en som ge rätt effekt och bygga om som jag gjorde
 
L lostinsweden skrev:
[bild] Köp en som ge rätt effekt och bygga om som jag gjorde
Ja, det är ju ett alternativ jag funderar på. Men jag försöker ju få reda på vilken effekt jag ska kolla efter på radiatorn då dom ger olika W beroende vilken temp som går ut till radiatorn antar jag.

Det skiljer ju avsevärt i storlek om jag ska gå efter 60°C , 50°C, 30°C t ex..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.