har ni golvbrunn under bubbel badkaret eller har ni ett rör som karet är kopplat till?
 
Det ska vara golvbrunn.
 
Nu blir jag nyfiken. Varför då? Vatten har ju en tendens att rinna ut över hela golvet när man tömmer badkaret. Har alltid tyckt att det vore mycket smartare att göra som med handfatet, d v s en fast koppling till avloppsröret.
 
Man kan ju t.ex glömma att stänga av kranen när man fyller badkaret.......
 
jag ska gjuta på onsdag nästa vecka. jag har monterat en brunn men det kanske skulle vara bättre med en pipa bara. om det skulle rinna över spelar ingen roll för duschen har en brunn, 1,8m bort.
 
ossie_k skrev:
det kanske skulle vara bättre med en pipa bara
Du bör nog ordna ett vattenlås i alla fall. Annars kommer det att lukta.
 
mango skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför då? Vatten har ju en tendens att rinna ut över hela golvet när man tömmer badkaret. Har alltid tyckt att det vore mycket smartare att göra som med handfatet, d v s en fast koppling till avloppsröret.
Om om inte golvbrunnen sväljer vattnet från badkaret kan det bero på två saker.
1 - Avloppsröret från badkaret är för kort och räcker inte ner i brunnen tillräckligt. Röret ska sluta i vattennivån.
2 - Du har stopp i avloppet.
 
Faidros skrev:
Man kan ju t.ex glömma att stänga av kranen när man fyller badkaret.......
Stämmer inte det för handfat också? ;) Ett handfat kan ju också svämma över, menar jag. Sedan har väl de flesta badkar en sådan där översvämningsventil nära ovankanten på badkaret. Har alltid irriterat mig på att inte kunna fylla badkaret till brädden... Hm, ett större badkar så knäna slipper frysa är nog lösningen. :)

Är det en branschregel att man måste ansluta badkaret till golvbrunn? Eller räcker det om badrummet har en golvbrunn, så kan man om man vill ha en sluten anslutning från badkaret till avloppet?
 
lordi skrev:
1 - Avloppsröret från badkaret är för kort och räcker inte ner i brunnen tillräckligt. Röret ska sluta i vattennivån.
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag :) Avloppsröret slutar några centimeter ovan golvbrunnen, men så har det alltid varit. Tack för förklaringen!
 
Tätskiktsanslutningen till avloppsrör upp ur golv är inte i närheten av så säker som den blir när man har brunnsduk och klämring. När genomföringen dessutom då sitter på ett så blött ställe som under badkar så skulle jag undvika vanliga avloppsrör. Dessutom behöver du ju ha ett vattenlås ändå, som Faidros påpekar. Vet inte hur man skulle lösa det, det blir nog svårt att få plats med under karet.

Och jag kan inte se fördelarna med att inte ha brunn, om den rinner över så behöver den antingen rensas eller så är det fel dimensioner på rören (eller det som Lordi skriver, det visste jag faktiskt inte). Dessutom blir det ju alltid spillvatten (mycket mer i badkar än vid handfat, man kan ju lätt skvalpa ut tio liter i ett svep), och det känns kanske lite onödigt att det ska behöva rinna ett par meter över golvet.
 
Golvbrunn med öppning för rör i mitten har man ju förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.