Hej,

Jag håller på att kalibrera in huset inför vintern och skulle vilja se om jag ligger ”rätt”

Vore därför kul med en ny tråd likt den om årsförbrukning, men där man kan jämföra månadsförbrukning från nuvarande månads första datum till dagens datum.

Så här ser det ut för mig:
1 September - 14 September
Villa
160 kvadrat
Mälardalen
200kwh
 
D Domusnovus skrev:
Hej,

Jag håller på att kalibrera in huset inför vintern och skulle vilja se om jag ligger ”rätt”

Vore därför kul med en ny tråd likt den om årsförbrukning, men där man kan jämföra månadsförbrukning från nuvarande månads första datum till dagens datum.

Så här ser det ut för mig:
1 September - 14 September
Villa
160 kvadrat
Mälardalen
200kwh
1 sept - 14 Sept
villa
90 kvm + 90 kvm uppvärmd källare
Östergötland
254kWh
( men då håller jag 23.5 C innomhus och 20C i källaren )
 
  • Gilla
Domusnovus
  • Laddar…
1 sept - 14 Sept
villa
201 kvm + 34 kvm uppvärmd källare+ 12 kvm isolerad och uppvärmd friggebod
Göteborg
207 kWh

Solen värmer fortfarande upp huset på dagen, på kvällen är det uppemot 25 grader inne. Har alla el-element avstängda och luftluftvärmepumpar inställda på uppvärmning till 20 grader. Pumparna har dock ännu inte behövt värma.
 
Eller så tar man sig i kragen, köper gymkortet och börjar träna 4 dagar i veckan och duschar de dagar man tränat ;)
Två flugor i en smäll!
 
Düsseldorff
1-15 september. 220 kvm villa från förra sekelskiftet. 100 kvm källare utan värme. 100 kvm kallvind. Bromma.

435 kWh.
 
Villa 144kvm
1- 16 september 516kwh
Golvvärme med nibe f370 som är inte på idagsläget
Staffanstorp
 
  • App för elanvändning visar förbrukning på 516 kWh för september, jämförelse och kostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mitchel skrev:
Villa 144kvm
1- 16 september 516kwh
Golvvärme med nibe f370 som är inte på idagsläget
Staffanstorp
:surprised:

Hur många är ni och hur mycket badar ni ? Eller har du en fet 3-fas server i Garaget? Eller går golvvärmen på el?

Jag tror jag landar på ca 530 på hela september med 22-23C inne (ca 18-19 i källaren) ... och ni har gjort av med det redan efter hälften.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 1 till
  • Laddar…
harry73
1 till 15 sep 2022: 268 kWh
1 till 15 sep 2021: 570 kWh
Villa 200kvm i Skåne. Ingen värme än
Förra året körde vi elpannedrift på flvp och badade bastu en gång i veckan.
 
M MrDizzy skrev:
:surprised:

Hur många är ni och hur mycket badar ni ? Eller har du en fet 3-fas server i Garaget? Eller går golvvärmen på el?

Jag tror jag landar på ca 530 på hela september med 22-23C inne (ca 18-19 i källaren) ... och ni har gjort av med det redan efter hälften.
Ingen 3-fas i garaget. Det måste vara något fel med vår nibe installation jag misstänker..vi är 2 vuxna och 2 barn...vi duschar en gång per dag... barnen brukar båda på helgerna. Och idagsläget är golvvärme stängd. Vattenvarme är på 63-64 ,°c
 
Düsseldorff
M Mitchel skrev:
Ingen 3-fas i garaget. Det måste vara något fel med vår nibe installation jag misstänker..vi är 2 vuxna och 2 barn...vi duschar en gång per dag... barnen brukar båda på helgerna. Och idagsläget är golvvärme stängd. Vattenvarme är på 63-64 ,°c
63-64 kontinuerligt? Varför det? Blir ju svindyrt.
 
Vi hade problem med golvvärme förra året så en installatör från Nibe kom och justerade det. Vi vet ej hur man sänka under sommaren
 
M Mitchel skrev:
Vi hade problem med golvvärme förra året så en installatör från Nibe kom och justerade det. Vi vet ej hur man sänka under sommaren
Helt klart värt att låta någon komma o kolla på ert system och även lära er hur man hanterar det.
Gärna så fort dey går... elen kan bli dyr i vinter
 
  • Älska
Mitchel
  • Laddar…
Kanske inte helt jämförbart, då vi har solceller.
 
  • Skärmdump visar elanvändningsstatistik jämfört med andra, med -76% förbrukning och solceller nämnda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
150kvm, 1 plans hus, Barsebäck, IVT490 flvp ftx, 2 vuxna 2 barn
210kWh 1-16 september.
 
Redigerat:
1/9 - 16/9
Villa (2004, FLVP + Kamin), SE4
2 vuxna, inga barn
126 kvm
317 kWh (inkl. 65 kWh elbilsladdning och 50 kWh avfuktning av krypgrund)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.