Jag vill gjuta en bojsten i betong på c:a 100 kg (vikt på land), dels för att förtöja en roddbåt men även för ett par andra syften. P-ring eller järnskrot är inte ett alternativ. Den behöver inte vara försäkringsmässig, däremot vill jag så klart att den ska hålla ett tag. Armera betongen och inte blanda galvat och rostfritt är väl grundläggande där.

Min amatörmässiga plan är att köpa färdig grovbetong och använda en rund 90-liters murarbalja från Bauhaus som gjutform. Om baljan håller för att blanda i så måste den väl hålla även som form, eller tänker jag fel där? Blanda betongen i en separat hink och skopa över lite i taget. Olja formen innan så att det släpper lättare, klippa upp den i värsta fall för att få loss stenen. Vattna och plast medan det härdar.

För förtöjning vill jag gjuta fast en ögla i stenen. Medveten om varianten med att gjuta in en slang och dra en kätting genom den, men det passar inte för mina syften.

Frågor:

1) Givet en dagstemperatur på 10-15 grader, hur lång torktid bör jag räkna med innan jag kan lägga den i vattnet?
2) Vad ska jag armera med? Någon särskild sorts armeringsjärn man bör använda?
3) Kan jag använda en 16 mm öglebult som ögla om jag trär ett par rejäla fyrkantsbrickor (50x50 mm) på den med muttrar emellan? Eller är det ändå stor risk att den dras loss? Vad är i så fall en bättre variant för att göra en ögla?
4) Behöver jag staga upp öglebulten (eller vad det nu blir) på något sätt under torktiden så att den inte sjunker in eller sätter sig? Eller håller den sig på plats, givet att jag inte blandat i för mycket vatten?

Jag har inte jättemycket erfarenhet av att gjuta i betong som ni kanske märker, så alla tips mottages tacksamt.
 
Du kan lägga bojstenen i vattnet efter typ 2-3dygn, betongen efterhärdar på plats i vattenet.
Egentligen behöver du inte armera men ett armeringsjärn kan bockas till och användas som ögla.
Häng öglan i ett snöre och en bit läkt och som vilar på baljans kant och justera till lagon höjd över betongen. 100kg grovbetong ger en volym på c:a 50l så baljan blir drygt halvfull.
Istället för att olja murarbaljan kan du "klä" den med en sopsäck eller liknande plast.
 
  • Gilla
ms2010
  • Laddar…
Insåg just att det finns en svaghet i min ”briljanta” plan. De där murarbaljorna är inte helt cylindriska utan ser ut som en avhuggen kon, det vill säga toppen är bredare än botten. Och då vill man förstås att den bredare delen ska vara nedåt på bojstenen, men det är ju bara i den änden jag kan gjuta in en ögla…

Vad kan man annars använda som gjutform? Jag har varken tid eller hantverkskunnande för att bygga en själv, utan det måste vara något som är enkelt att ordna fram.


E Edlunn skrev:
Du kan lägga bojstenen i vattnet efter typ 2-3dygn, betongen efterhärdar på plats i vattenet.
Egentligen behöver du inte armera men ett armeringsjärn kan bockas till och användas som ögla.
Häng öglan i ett snöre och en bit läkt och som vilar på baljans kant och justera till lagon höjd över betongen. 100kg grovbetong ger en volym på c:a 50l så baljan blir drygt halvfull.
Istället för att olja murarbaljan kan du "klä" den med en sopsäck eller liknande plast.
 
Du kan ju montera öglan i botten och gjuta som du tänkt. Du får offra formen efteråt bara. Försök få några armeringsbyglar som bildar ett rutnät i botten och vars ändar bockas upp efter väggarna. Sedan tar du och bockar några runda järn som en ring som binder i ihop dom tidigare järnen. 50mm täckskikt mellan armering och kanten på betongen så kan du använda vanlig armering.
 
M ms2010 skrev:
Insåg just att det finns en svaghet i min ”briljanta” plan. De där murarbaljorna är inte helt cylindriska utan ser ut som en avhuggen kon, det vill säga toppen är bredare än botten. Och då vill man förstås att den bredare delen ska vara nedåt på bojstenen, men det är ju bara i den änden jag kan gjuta in en ögla…

Vad kan man annars använda som gjutform? Jag har varken tid eller hantverkskunnande för att bygga en själv, utan det måste vara något som är enkelt att ordna fram.
Vad hindrar dig att sätta öglan neråt om du gillar formen på baljan?
 
Nu kanske jag är korkad, men jag förstår inte hur jag ska kunna sätta en ögla i nedre delen av gjutformen. Det är ju en botten i vägen så att säga. Förklara gärna hur ni menar.
 
Insjö, Östersjön eller västkusten?

Sten eller dybotten?
 
Östersjön. Dybotten.

A atomlab skrev:
Insjö, Östersjön eller västkusten?

Sten eller dybotten?
 
M ms2010 skrev:
Nu kanske jag är korkad, men jag förstår inte hur jag ska kunna sätta en ögla i nedre delen av gjutformen. Det är ju en botten i vägen så att säga. Förklara gärna hur ni menar.

Bara borra ett hål och trä igenom den..formen får du sedan klippa sönder.

Om du inte skall sätta dit något tyngre än en roddbåt/styrpulpet så suger betongen fast sig i botten oavsätt form. Armering är inte nödvändig då den inte kommer utsättas för några laster men öglan kan vara i rostfritt för att förlänga livstiden på stenen några år.

Det kommer ej att botterfrysas?
 
  • Rostfri öglebult M12x85 mm för byggprojekt relaterat till fastsättning av roddbåtar eller styrpulpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är dybotten så är det nästan bara positivt med konform då den då sjunker mer kontrollerat ned i botten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Köp ett stort rör för plintar annars och gjut i. Armera lite och i med något att kroka i. Armeringen bör inte vara för nära kanten, säg 5cm in.
 
Formen på stenen spelar ingen roll, det är tyngden som gör jobbet.
 
Tittade närmare på baljan, den är nästan cylindrisk så bör funka fint trots allt (men bra poäng topmount).

Borra genom 20-25 cm betong hade jag ej tänkt, har inte verktyg för det och var hittar man ens en så lång öglebult? Baljan är 52 cm bred i botten (diameter) och en 100 kg betongklump blir då mellan 20 och 25 cm hög/tjock om jag räknar rätt.

Så jag vill gjuta in något i betongen, antingen en öglebult som inte går hela vägen igenom (med fyrkantsbrickor på för att sitta bättre) eller ett armeringsjärn med en tillbockad ögla. Armeringsjärnet måste väl ge bättre draghållfasthet men rostar kanske bort mycket snabbare? Omvänt klarar sig rostfritt längst mot rosten (duh) men är det någon skillnad på en galvad öglebult och ett galvat armeringsjärn där?
 
Gjut fast öglan upptill genom att fästa den i något spretigt (t ex armeringsjärnsnystan) och trycka ner den blöt betong. Sänk sedan ner hela hinken i vattnet med en tamp i handtaget. Klumpen kommer suga fast i dyn med öglan rimligt uppåt. Hinkens kant skaver mindre än betongen om klumpen skulle hamna på sidan så det finns ingen anledning att ta bort den.

Jag har dykt och fixat rätt många bojstenar i både salt och bräckt vatten och vet att det som oftast är fel när tampen släppt är att man använt armeringsjärn som ögla. Den både rostar och skavs sönder mycket snabbare än en rostfri eller rostskyddad riktig ögla. Snåla inte på den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok, tack för rådet. Jag har en rejäl galvad öglebult för marint bruk och den borde jag kunna fästa i något spretigt ja…

Hep Hep skrev:
Gjut fast öglan upptill genom att fästa den i något spretigt (t ex armeringsjärnsnystan) och trycka ner den blöt betong. Sänk sedan ner hela hinken i vattnet med en tamp i handtaget. Klumpen kommer suga fast i dyn med öglan rimligt uppåt. Hinkens kant skaver mindre än betongen om klumpen skulle hamna på sidan så det finns ingen anledning att ta bort den.

Jag har dykt och fixat rätt många bojstenar i både salt och bräckt vatten och vet att det som oftast är fel när tampen släppt är att man använt armeringsjärn som ögla. Den både rostar och skavs sönder mycket snabbare än en rostfri eller rostskyddad riktig ögla. Snåla inte på den.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.