Igår fyllde jag på diskmaskinen med salt eftersom att salt symbolen på diskmaskinen började lysa samt att detta tydligen skulle göra ett under för diskmaskinen. Efter varje disk så blir blir det en vit beläggning på disken (se bild). Jag har läst alla manualer och pillat med alla inställningarna på diskmaskinen utan att det blir bättre. Jag har rengjort alla spolararmar och filter.
Kan tillägga att innan jag tillsatte saltet så fungerade diskmaskinen hur bra som helst.
Vad f*n är problemet med skiten, snälla hjälp mig innan den åker på tippen!!!!
 
  • Kokkärl och glas på köksbänk med kakelvägg och kryddkvarnar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
densomkanvet densomkanvet skrev:
Igår fyllde jag på diskmaskinen med salt eftersom att salt symbolen på diskmaskinen började lysa samt att detta tydligen skulle göra ett under för diskmaskinen. Efter varje disk så blir blir det en vit beläggning på disken (se bild). Jag har läst alla manualer och pillat med alla inställningarna på diskmaskinen utan att det blir bättre. Jag har rengjort alla spolararmar och filter.
Kan tillägga att innan jag tillsatte saltet så fungerade diskmaskinen hur bra som helst.
Vad f*n är problemet med skiten, snälla hjälp mig innan den åker på tippen!!!!
Om du har kommunalt vatten ska salt inte behövas...
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Du får naturligtvis tömma ut allt salt du fyllt maskinen med.
Smakar du på den vita beläggningen så gissar jag på att den smakar salt.
 
  • Gilla
densomkanvet och 1 till
  • Laddar…
Sluta med Finish* och börja med Yes istället!

*det finns många andra dåliga maskindiskmedel också.

(Det här inlägget är tyvärr inte sponsrat.)
 
GoC GoC skrev:
Du får naturligtvis tömma ut allt salt du fyllt maskinen med.
Smakar du på den vita beläggningen så gissar jag på att den smakar salt.
Jag har faktiskt slickat på det för att se om det är salt men det smakar inte salt..
 
Hur får jag ut saltet ur behållaren? Det är fortfarande saltkorn i behållaren och den går inte att skruva loss.
 
Vad använde du för salt då?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad använde du för salt då?
Finish diskmaskinsalt
 
A
Vad som hänr är att avhärdaren för första gången fungerat iom att du fyllde på salt

Saltet har renegerat avjonmassan och sköljt bort kalkjonerna dessa pumpas normalt sett ut direkt under reningen men du har haft så mycket lagrat att det inte räckte att pumpa ut det en gång och kalken fastnar i stället på diskgodset. Detta kommer reda ut sig ned tiden och du återfår full funktion så länge du har salt i. Din omedelbara åtgärd är att starta en snabbdisk och när d e n tagit in vattnet slänger du i 1/2dl ättika, låt den vita disken vara kvar i så blir den som ny.
Uppsala med flera kommuner har väldigt hårt vatten och där är det mycket viktigt att avhärdaren fungerar, annars bräns elementet ut.
 
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Vad som hänr är att avhärdaren för första gången fungerat iom att du fyllde på salt

Saltet har renegerat avjonmassan och sköljt bort kalkjonerna dessa pumpas normalt sett ut direkt under reningen men du har haft så mycket lagrat att det inte räckte att pumpa ut det en gång och kalken fastnar i stället på diskgodset. Detta kommer reda ut sig ned tiden och du återfår full funktion så länge du har salt i. Din omedelbara åtgärd är att starta en snabbdisk och när d e n tagit in vattnet slänger du i 1/2dl ättika, låt den vita disken vara kvar i så blir den som ny.
Uppsala med flera kommuner har väldigt hårt vatten och där är det mycket viktigt att avhärdaren fungerar, annars bräns elementet ut.
Men hur många gånger ska man behöva köra disken för att det ska bli bra? Blir ingen skillnad än...
Tror nu att jag får säga upp saltet ur behållaren.
 
A
densomkanvet densomkanvet skrev:
Men hur många gånger ska man behöva köra disken för att det ska bli bra? Blir ingen skillnad än...
Tror nu att jag får säga upp saltet ur behållaren.
Beror på hur länge den gått ytan salt
Tror inre att det hjälper att ta bort saltet nu
 
densomkanvet densomkanvet skrev:
Men hur många gånger ska man behöva köra disken för att det ska bli bra? Blir ingen skillnad än...
Tror nu att jag får säga upp saltet ur behållaren.
Hej! Jag har exakt samma problem. Hur gick det sedan, fick du ordning på diskmaskinen och isf hur?
 
A
M MILEMI skrev:
Hej! Jag har exakt samma problem. Hur gick det sedan, fick du ordning på diskmaskinen och isf hur?
exakt samma maskin oxå?
slängt i en matsked med citronsyra?
smakar beläggningen salt?
 
  • Gilla
MILEMI och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, i med syra t ex en massa citronsyra och kör ett långt hetvattenprogram. Det löser kalken.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, i med syra t ex en massa citronsyra och kör ett långt hetvattenprogram. Det löser kalken.
skulle våga påstå att man fyller diskmedelsfacket (30g) och kör en snabbdisk 60C
 
  • Gilla
MILEMI och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.