A
antingen så hjälper du till med att elda så brasan blir tillräcklig eller går du till kommunens miljöinspektör
 
  • Gilla
Ingells och 6 till
  • Laddar…
Generellt skall eldning utföras så det inte uppstår olägenhet för grannar. Blött virke blandat med grillkol är inte vad man normalt eldar. Om du inte är rädd om grannsämjan så kontakta kommunen.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
M
Tror detta kommer bli ett vanligt inslag i många villaområden kommande 10 vintrar. Dock inte specifikt eldning med sura pinnar i en grill, men att det ryker av sur ved och annan skit som lägger hela villakvarter i Lutzern-dimma.
 
  • Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tror detta kommer bli ett vanligt inslag i många villaområden kommande 10 vintrar. Dock inte specifikt eldning med sura pinnar i en grill, men att det ryker av sur ved och annan skit som lägger hela villakvarter i Lutzern-dimma.
Du kan ha rätt, jag för min del tror att folk lär sej beställa (kapa/klyva) torka och förvara och elda veden de kommer att behöva till sin uppvärmning på bara 2-3år, många verkar inse redan nu att till och med pellets och drift av luft/luft pumpar sannolikt blir för dyrbart.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Du anar inte vad folk får för sig att elda.
Barndomshemmet till min mor brann ned då dåvarande ägare tyckte att det var en bra ide att ha en öppen eld på köksbordet som han brände bort plast från koppartråd.

Läs det där igen.

Han eldade inne i köket för att bränna bort plast...
bränna bort plast innomhus ...

Men han ville ju att ingen skulle se att han stulit en massa koppartråd som skulle säljas... då borde det väl gå bra....

Det enda du kan göra är att filma skiten och hoppas då att du får med då de stoppar in plast el annat som man inte får och sen anmäla till polisen.
otillåten eldening , brott mot miljöbalkens 29 kap 1§.

[länk] vad är egentligen okej,impregnerat virke, spånskivor med mera.
"Men det är inte tillåtet att elda annat avfall som till exempel hushållsavfall, plast, gummi, träpallar, målat eller impregnerat virke, spånskivor med mera"
Jobbigt läge för 50% av blockets annonser som just nu inkluderar olika typer av....."ved"
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Dokumentera dag och tid när eldandet pågår och ring miljöförvaltningen i din kommun. Det där är absolut inte ok.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Det här känns ju verkligen som Vinslöv.
Säg att det är Vinslöv. Please
:rofl:

Heter husägaren eller sonen grill-anders?
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 13 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Jobbigt läge för 50% av blockets annonser som just nu inkluderar olika typer av....."ved"
"Honda Fit....Jazz säljes. Kan innehålla ved. har dock inte proveldat själv"
 
  • Haha
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, mycket förpackningsplast idag är PE och PP. Plast som är ”rena naturprodukter” som bara avger CO2 och vatten vid (fullständig) förbränning. Jämförbart med tändvätska? Olja?
Hur farligt kan det vara att elda?
Vad blir det för ämnen om förbränningen inte är fullständig? Kväveoxider sot och rök?
[länk]
Det var en märklig definition av ren naturprodukt som företaget har. På samma sätt kan man då säga att precis allt som kommer från vårt kända kosmos är rena naturprodukter, inklusive asbest, råolja, uran.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det här känns ju verkligen som Vinslöv.
Säg att det är Vinslöv. Please
:rofl:

Heter husägaren eller sonen grill-anders?
Grill Anders blev vräkt och flydde Vinslöv efter nidprogrammet kom ut. Han bor tydligen där igen. Men han lär inte grilla i en lägenhet igen.
 
Sådana störningar ska man dokumentera så fort de händer med dagbok och helst bilder, gärna både före en anmälan och definitivt efter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Den dagen vinden blåser mot grannen tänder du upp en rejäl brasa ute och eldar upp sånt du länge tänkt köra till återvinningen. Gärna ett par bildäck på toppen. Frigolit ryker rätt bra det med. Då får grannen smaka sin egen medicin. ;)
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Man får väl inte elda överhuvudtaget innan 1 oktober?
 
E Exige88 skrev:
Med reservation för eventuellt fel underkategori.

En person väldigt nära vårt hus eldar otroligt mycket, och personen använder elden att laga mat. När jag har påpekat att det ryker in över hela vår tomt och det luktar rök i stora delar av huset går personen därifrån. Vi bor bland villor utanför detaljplanerat område, men man får ändå inte elda med vad som helst om jag förstått rätt? När jag frågar vad dom eldar säger dom att det är pinnar från tomten, men det låter som att de slår sönder lastpallar flera gånger i veckan.

Människan är omöjlig att prata med, dom går ifrån och låtsas som det regnar skickar ibland ut sin son som är 30 år som säger att virket är blött och blandat med grillkol.
Jag är genuint orolig att elden går över styr och sprider sig, lågorna är ibland över 1 meter höga i en Biltema grill. 9 fall av 10 luktar det som något syrligt nästan plastigt giftig som leder till huvudvärk, men det absolut värsta är röken som drar in över hus, bilar trädgård m.m.

uppskattar er input.
Det är ett ärende för miljö. Meddela då att ni redan har försökt prata med grannen utan att det hjälper. Miljökontoret kan förelägga din granne med vite att upphöra med eldandet. De bör också göra en åtalsanmälan.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/mars/miljobrottsgruppen-tank-pa-vad-du-eldar/

Lycka till hoppas ni får rätt på det.
 
MrHandyman1 MrHandyman1 skrev:
Den dagen vinden blåser mot grannen tänder du upp en rejäl brasa ute och eldar upp sånt du länge tänkt köra till återvinningen. Gärna ett par bildäck på toppen. Frigolit ryker rätt bra det med. Då får grannen smaka sin egen medicin. ;)
Han kanske bor i en sån kommun som min. Vi får ju inte slänga däcken på tippen längre så elda kan väl gå :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.