Hej
Har en Nibe fighter 1125 som är kopplad till en extern Vpa 200/70. Vid tillbygge för ett tag sedan lades DT golvvärme i tillbyggnaden och detta koppades på de rör som går till varmvattenladdningen. under sommaren har värmen varit avstängd och jag har stängt kranarna till värmegolv, dvs bara kört varmvatten. Nu när jag sätter på värme, öppnar kranar så laddar den varmvatten väldigt länge, flera timmar. Varmvattenladdningen går ju på temperatur i underdel av beredare och den verkar ta tid på sig att komma upp i temperatur, beror det på värmegolvet som är kopplat på samma slinga, dvs varmvattenproduktionen. Känns inte helt optimalt.

Bör man inte koppla golvvärmen (uponor) på radiatorsidan??
 
Låter rätt.

du får börja med att leta upp vad det är för delar du har i ditt system.

Nibe VPA är en ackumulatortank med mantlad tappvattentank.

ditt system är säkerligen inte dimensionerat för den tillbyggnad med annorlunda uppvärmning du gjort och är så ledes inte optimal för behovet.
Låter som montören har gjort rätt i installationen i den mån utrustningen medger.
 
Tack för svar.
När bergvärmepumpen installerades dimensionerades den för en framtida tillbyggnad och fick höra vid servicebesök att den var lite för stor för behovet men gick bra ändå, detta åren innan tillbygge. Vi hade 100kvm yta fr början och byggde till ca 60 kvm. Installerade en Nibe fighter 1125-8 med tillsatsvärme 9kw.

min förhoppning nu med dagens elpriser hade varit att försöka styra värmen lite med en ngenic tune. Dock kommer jag ju då bara kunna styra delar av värmen då en del går på vpa-sidan.

Var vpa:n en del i överdimensioneringen tro? Hade elpatron behövt gå in i större utsträckning om allt lagts på radiatorsidan. Förmodligen men bara när kallast, i Göteborg blir det sällan tvåradigt minus under längre perioder.

kopplade man så här för säkerhetsskull, är det värt att lägga en slinga från golvvärmen till radiatorsidan för att testa då med möjlighet att växla över till så som det är idag.
 
B
Tycker det låter felkopplat. Du får sämre cop när du gör varmvatten än kör mot radiatorkretsen, så förmodligen tappar du en del energi på att köra så här.

Enda fördelen är att man kan köra golvvärme t.ex. sommartid utan att ha radiatorkretsen igång. Det kan man lösa på lite olika sätt om man vill det.
 
Tack, jag får helt enkelt ringa hit en installatör som ser över det. Vill ju inte riskera att överbelasta håll mm. Kan man styra det lite med tex en ngenic tänker jag att man kan tillåta tillsatsvärme om den nu brassar på lite extra nattetid samt avlastar hålet.

Har inget behov av ljumna golv på varmare delen av året, speciellt nu med dagens priser så kan man stå ut med kallare golv.

Har för övrigt tänkt att sänka temperaturen inne ett par grader. Det är jag nog inte ensam om.
 
Var för övrigt inte bergvärmeinstallatören (Nibe)som kopplade på golvet vid tillbygget. Säger väll kanske inte något iofs då det finns mer eller mindre duktigt folk i alla branscher.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.