Vi sitter med starka funderingar på att skaffa en pelletskamin med tanke på dagens elpriser. Funderar på en lilla frö, någon med erfarenhet av den? Hittar mest massa gammalt..
Får/kan man installera den själv? Om inte vad betalde ni för installation? Och vad ska mer tänkas på vid köp?
 
Kamin och skorsten kan man installera själv oavsett om det handlar om ved eller pellets eldning.

Jag undrar om du har någon koll på pelletspriserna och den bristande tillgången på pellets?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vad jag har läst mig till så kommer det löna sig oavsett högre pris på pellets, har just nu rörligt elavtal, bor i elområde 3 med direktverkande el och en luftvärmepump..
Bristen vet jag inte vad jag tror, då det står olika saker lite överallt.
Garantier och liknande gäller även om man gör allting själv? Tanken är en "skorstensfri" med ett såkallat drag installation.
 
E Enordsten skrev:
Vad jag har läst mig till så kommer det löna sig oavsett högre pris på pellets, har just nu rörligt elavtal, bor i elområde 3 med direktverkande el och en luftvärmepump..
Bristen vet jag inte vad jag tror, då det står olika saker lite överallt.
.
Jag tror att du får svårt att nå lönsamhet med en eldstad du inte kan skaffa bränsle till...
 
Absolut om så var fallet, hittar dock många ställen som fortfarande har pallar med pellets att sälja och tänker att en pall borde väl räcka under vinter halvåret?
 
E Enordsten skrev:
Absolut om så var fallet, hittar dock många ställen som fortfarande har pallar med pellets att sälja och tänker att en pall borde väl räcka under vinter halvåret?
Det beror ju på husets energibehov, jag tror att det är vanligare att använda 7 pall
 
F fribygg skrev:
Det beror ju på husets energibehov, jag tror att det är vanligare att använda 7 pall
Jag har elgolvvärme som i princip bara körs i badrum. 2 pallar räcker för mitt lilla hus på 106 kvm.
 
yonna yonna skrev:
Jag har elgolvvärme som i princip bara körs i badrum. 2 pallar räcker för mitt lilla hus på 106 kvm.
Du har lyckats och har en rimlig (eller låg energiförbrukning) , tror du det är vanligt med förbrukning så låg förbrukning som din i 70 tals hus som TS?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Okej, 2 pallar borde nog räcka till oss också isf, vi har 139kvm 1.5 plan men vi har ju även luftvärmepumpen som kompenserar något. Kanske tänker hel fel, men det återstår väl att se ‍
 
E Enordsten skrev:
Okej, 2 pallar borde nog räcka till oss också isf, vi har 139kvm 1.5 plan men vi har ju även luftvärmepumpen som kompenserar något. Kanske tänker hel fel, men det återstår väl att se ‍♀️
Hur mycket energi förbrukade huset förra året?
 
Vi snittar 20.000-22.000 men då har vi pool med värme och AC igång på sommaren. Plus att vi bytte till 3 glas fönster i våras så väldigt svårt att säga exakt
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Jag har en KMP lilla frö + drag, köpt och installerad i våras. Tycker den fungerar klockrent, och väldigt lätt att använda. I vårt fall kombinerad med FLVP så vi får (väldigt) lite av värmen från kaminen ut i elementen oxo.

Lilla frö är en relativt liten kamin (5kW på "high") - en säck pellets räcker till 12-13 timmar på full effekt, så 7 pallar som rekommenderas ovan skulle ge dig non-stop full effekt i 182 dager. Det hoppas jag verkligen inte behövs, men har inte en eldningssäsong av erfarenhet än.

EDIT: Jag betalde 5000 för installationen. Kunde säkert fått det billigare om jag hade frågat flera, men han som gjorde det är lokal, och kom med varma rekommendationer.
 
Redigerat:
Hej,

Jag har beställt lilla frö med drag. Skall komma början av November.
Jag beställde pellets först; när jag hade erhållit pellets leverans, beställde ja kaminen.

Vi har luft-luft värmepump som primär uppvärmning. När det blir kalt och snittar under minus sträcket, sticker vår elförbrukning iväg, pga värmepumpen inte orkar med och direktel elementen används.

Tanken med pelletskamin är att köra den istället för värmepumpen, när det är kalt.

Köpte pellets för ca 80 öre kWh. Så om elen ligger på 320 öre all in (COP 4:1) börja pellets lönar sig, eller om det är bra kalt och COPen är lågt, redan vid uppskattningsvis 120 öre. (tänker på sämre värmedistribution i huset jämfört med elementen)

Satte elmätare på värmepumpen, då vet man bättre, när det är dags att använda pelletskaminen.

Ved köpte jag för ca 50 öre kWh, men man hinner ju bara elda kvälla och helgen.

Tror att pellets kaminen kommer användas tre månader per år och gissar på en livslängd av 10 år. Så den måste tjänar tillbaka sina dryga 40.000 sek incl installation med ~1.500 SEK per månad.

För mig var det viktigt att göra något som blir klart innan denna vintern. Jag var tvungen att ändra uppvärmningen, annars hamnar vi på elfakturur 12-15.000 sek/månad på det tre kallar månader December, January och February.

Skärmdump av en elanvändningsapp som visar aktuellt effektuttag på 7,298W för en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
E Enordsten skrev:
Jag har beställt lilla frö med drag.Tror att pellets kaminen kommer användas tre månader per år och gissar på en livslängd av 10 år.,
Räkna med att den håller betydligt längre. Det blev marginellt avdrag från FB när jag ersattes med ny efter 14 år (troligen åska som förstörde elektroniken). Du kommer antagligen köra pellets betydligt mer än LLVP'n när du märker hur beghaglig värmen är och när du till våren/sommaren hittar billigare pellets.

Men dra ur kontakten vid åskväder ;).
 
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Lilla frö är en relativt liten kamin (5kW på "high") - en säck pellets räcker till 12-13 timmar på full effekt, så 7 pallar som rekommenderas ovan skulle ge dig non-stop full effekt i 182 dager. Det hoppas jag verkligen inte behövs, men har inte en eldningssäsong av erfarenhet än.
Jag har inte rekommenderat 7 pallar pellets utan bara talat om att det är vanligare än 1 pall, energimängden som huset förbrukade föregående år ger ju iallafall en fingervisning om hur mycket bränsle man måste ta hem tänker jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.