L
Hej,

Har gjutit grindstolpar där jag hade en form gjort av slät formplywood.
Nu har jag tagit av formen och betongytan är väldigt slät.

Nästa kapitel i projektet är att få dessa pelare putsade, men jag förundras över hur jag ska få putsen att fastna på den släta betongytan....

Har Ni några tips? Tror ni det funkar med typ Finjas "Grundningsbruk A", för att sedan fortsätta med Putsbruk B?
Kommer ens Grundningsbruk A att fastna om jag inte ruggar upp ytan först?

Hur isf ska man rugga upp ytan på slät betong?
Jag är helt novis på detta område så alla tips uppskattas!
 
A
Jag ska börja med att säga att jag inte kan putsa och hatar att putsa, men med det sagt, så hade jag satt putsnät och putsat. Det finns någon produkt som heter vidhäftare och ska hjälpa puts att fästa på betong…
 
Har gjort samma sak. Eftersom ytan var så liten valde jag att såga tunna skär ca 3-5 mm djupt med vinkelslip med diamantskiva med ca 5-10 mm mellanrum och sedan likadana skär "på tvärsen". Allt för att få en större och ruggig yta. Sedan skölja rent med vatten och blöta upp betongen. Nästa steg primer och därefter grunda/slamma med cementbruk A i vällingkonsistens med borstad yta. Dagen efter ett andra påslag, också med cementbruk A. Min erfarenhet säger också att det är viktigt att betongen man ska putsa på inte är torr utan den ska vara rejält uppblött och mättad med vatten. Självklart inte heller göra detta i varmt väder och sol. Eftervattna slamningen och andra påslaget också.
 
N
L LillaNorrviken skrev:
Hej,

Har gjutit grindstolpar där jag hade en form gjort av slät formplywood.
Nu har jag tagit av formen och betongytan är väldigt slät.

Nästa kapitel i projektet är att få dessa pelare putsade, men jag förundras över hur jag ska få putsen att fastna på den släta betongytan....

Har Ni några tips? Tror ni det funkar med typ Finjas "Grundningsbruk A", för att sedan fortsätta med Putsbruk B?
Kommer ens Grundningsbruk A att fastna om jag inte ruggar upp ytan först?

Hur isf ska man rugga upp ytan på slät betong?
Jag är helt novis på detta område så alla tips uppskattas!
Bilder är inte fel.
 
L
N neo11 skrev:
Bilder är inte fel.
Här har vi ytan :)

Repbunden betongpelare med ojämn yta och skadad betong, omgivet av grön växtlighet och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonpelare med synlig yta utomhus, närbild med träd och en del av ett fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en grå betongyta med några små sprickor och hål, utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongyta med spår av bruk och ett hål, detalj av byggprojekt med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Ja, SLÅ på finjas grundnings bruk A, alltså löst bruk utan att förvattna.
Men så pass löst att bruket "nästan" börjar glida/rinna.
Och sen a eller b bruk. Ska du göra hörnorna på fri hand är tanken?
 
L
N neo11 skrev:
Ja, SLÅ på finjas grundnings bruk A, alltså löst bruk utan att förvattna.
Men så pass löst att bruket "nästan" börjar glida/rinna.
Och sen a eller b bruk. Ska du göra hörnorna på fri hand är tanken?
Jag köpte Finjas Vidhäftare idag (https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/vidhaftare?id=5960501) som jag blev rekommenderad av XL Bygg.

De sa att man skulle spä ut den med lite vatten och pensla på betongen först.
På Finjas hemsida står det däremot att man ska blanda ner det i själva bruket som man ska applicera.
Har Ni någon erfarenhet kring detta och vad som egentligen är rätt?w

Tanken är att göra hörnorna på frihand....men det kanske blir ett omöjligt jobb för en nybörjare som mig....
 
N
Jag skulle faktiskt inte använt vidhäftaren alls, är nåt plastik som inte riktigt hör hemma här.
Slår man på en bra grundning så ser jag inget behov. Och dom på XL bygg kan oftast inget om puts produkter.
Har använt en del vidhäftare i bruket, och bruket blir konstigt och mer svårarbetat.
Va då webers cementbruk A.
Hörnorna blir kanske inte helt enkelt, men du löser det nog.
Men hur är planen, sätta upp hörnkäppar att åka på när du putsar?
Har du slev kanitz rivbräda elementpensel 70 mm, putshakar för käppen.
Du måste borra hål i pelaren a 8/10mm får att slå in putshaken.
Sen när ytorna är putsade kanske sätta spetskäppar mot dina specialhörnor.
Kan vara ide med 1mm bruk för att få ihop skarvar på slutet.
Ska dom målas, i såna fall med vad?
 
neo11 föreslår alltså att inte förvattna och inte heller använda primer, på betong gjuten mot form. Lycka till.
 
N
S synpunkter skrev:
neo11 föreslår alltså att inte förvattna och inte heller använda primer, på betong gjuten mot form. Lycka till.
Du får gärna utveckla dina åsikter.
Man kan förvattna lite, men förvattnar du mikroskopiskt för mycket så rinner grundningen.
Men nyfiken på dina råd.
 
N
S synpunkter skrev:
neo11 föreslår alltså att inte förvattna och inte heller använda primer, på betong gjuten mot form. Lycka till.
Har du ingen fakta eller personlig yrkeserfarenhet att komma med så gissar jag att dina kunskaper är
lika med dom som jobbar på XL bygg, nada!
Tror du dom hade primer på betongpelarna för 100 år sen, eller 50 år ens.
Och livslängden har ju varit helt outstanding!
Primer är bra i vissa avseenden, men inte i detta i mina ögon.
 
Redigerat:
L
Jag körde med Finjas vidhäftade idag ändå som jag blandade in i grundningsbruk A. Följde med andra ord finjas instruktioner som fanns på deras hemsida.

Tycker det gick över förväntan ändå. Bruket fäste mkt lättare än vad jag trodde. Putsar med Finjas putsbruk B imorgon. Återkommer med resultat.

här är bild från idag:
Nyputsad pelare i betong med grundningsbruk i en trädgård, arbetsmaterial synligt på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
N
Ok, men det där ser ju nästan ut som du kan borsta bort med handen.
Du får slå på en riktig grundning.
 
L
N neo11 skrev:
Ok, men det där ser ju nästan ut som du kan borsta bort med handen.
Du får slå på en riktig grundning.
nej, det sitter som berget. :)
 
N
Toppen, du får utveckla efter nästa påslag.
Bör förvattnas lite.
 
  • Gilla
LillaNorrviken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.