Har man alltid haft det varmt inomhus så är den elförbrukningen normaltillståndet tycker jag. Då är det inbakat i elförsörjningen som ska finnas till hands utan att allt brakar ihop.

Men nu när det är som det är så får man hjälpas åt så mycket det går.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är väl en stor skillnad på ett rum som har 18°C luft temperatur eller 18°C operativ temperatur?
Förklara gärna den stora skillnaden för mig som inte förstår den. Är inte speciellt bekant med begreppet operativ temperatur men borde inte den operativa temperaturen bli rätt nära 18 grader i ett normalt rum med lufttemperatur på 18 grader under en längre tid? Med normalt menar jag i första hand normalt isolerat och utan extrema glaspartier.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Förstår inte vad du menar? Är väl en stor skillnad på ett rum som har 18°C luft temperatur eller 18°C operativ temperatur?
Det behöver inte vara någon skillnad alls. Men det kan skilja några grader.
 
Ja nej det behöver inte vara en skillnad. Ett innerum utan ytterväggar,yttergolv mm lär ju inte diffa.
Men annars kan det ju behövas t.ex. 20 grader lufttemp för att komma upp i 18 grader operativ temp.
Så att säga att 18 grader är ok sen inte ta hänsyn om man menar vanlig lufttemp eller operativ temp är ju skillnad.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna den stora skillnaden för mig som inte förstår den. Är inte speciellt bekant med begreppet operativ temperatur men borde inte den operativa temperaturen bli rätt nära 18 grader i ett normalt rum med lufttemperatur på 18 grader under en längre tid? Med normalt menar jag i första hand normalt isolerat och utan extrema glaspartier.
Copy paste från nätet:

"Lufttemperaturen kan ligga på såväl 18, 19 som 20 grader utan att den operativa temperaturen når upp till +18 grader. Det beror på att strålningsförlusterna till omkringliggande ytor kan vara stora."
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det beror på att strålningsförlusterna till omkringliggande ytor kan vara stora."
Jag tänkte att omgivande ytor som väggar i ett normalisolerat hus blir i princip 18 grader när allt har stabiliserat sig. Sitter man när ett stort fönster håller naturligtvis inte detta resonemang, det inser jag.
 
  • Gilla
JesperKn och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Dvs om du har dåligt isolerade väggar & fönster med mycket kallras så känns det kallare än vad termometern visar.
Absolut. Min ansats var dock normalisolerat utan stora glaspartier.
 
BirgitS
Jag såg en gång en upplysningsfilm från 50-talet med lille Fridolf och Selma som berättade att 20 grader var alldeles för varmt att ha inne och att det räckte utmärkt med 18 grader dagtid och 16 grader nattetid. Men så var de förstås klädda för det genom att han hade kostym i tjockt ylletyg och hon något motsvarande. Så de som fryser har lämpligen på sig undertröja, långkalsonger, yllesockor och tjocka yllekläder ovanpå ;)

När det gäller att få ont av kyla så kommer jag ihåg en släkting som sa att hen alltid får ont i nacken dagen efter att ha utsatts för drag, men det berodde ju på att när hen kände att det drog spände nackmusklerna, utan att tänka på det, och då fick träningsvärk dagen efter.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
På 50-talet fanns inte den känsliga gruppen äldre, de hade dött redan vid 71-74-årsåldern ;)

Tur att utvecklingen har gått framåt.
 
  • Gilla
McHolm och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nåja, de flesta i arbetsför ålder verkar ju numera tycka att lite över 20 grader är lagom men så går de också omkring med tunna byxor och tunn tröja även vintertid.
 
Nej som man i arbetsför ålder så vill jag påstå att det skall vara minst 20c om man inte vill frysa.
Just nu efter matlagning med spis och airfryer så har vi typ 23 grader inne och det ör bekvämt att sitta i långbyxor och tröja.

Vi håller ca 22 inomhus hela vintern, toan kör vi golvvärmen lite högre så vi har 24 ungefär där inne vilket är skönt efter att ha duschat.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
När jag jobbade i Japan så hade man 26 grader på kontoret i Osaka men den kvinnliga personalen tyckte det var för kallt så de hade element under sina skrivbord för att värma sig!
 
Man kan ju också vända på det. Man undrar varför jag ska bry mig. Inte mitt fel att Europa har valt att förlita sig på rysk gas, att det inte funnits något att rösta på de senaste … ja alla valen, och att man valt att göra som man gjort med elmarknaden.

Elen är en vara som alla andra. Har man gjort sig beroende av stora mängder av den så är det ju ens eget val. Vi har bergvärme, och det visste vi ju när vi köpte huset. Inte någon annans fel att det kostar mer att värma i vinter.

Ska jag vara "solidarisk" när priset på mattor, böcker, soffkuddar eller toapapper går upp? Kan inte minnas om "solidaritet" när virkespriserna gick upp. "Ska du bygga altan NU? Var solidarisk!"
 
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
På 50-talet fanns inte den känsliga gruppen äldre, de hade dött redan vid 71-74-årsåldern
Hur menar du nu? Medellivslängden var 71-74 år på 50-talet ja, det betyder inte att människor dog vid den åldern.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.