Har i 15 år värmt mitt äldre stenhus med en CTC EcoAir-anläggning enligt de råd jag fick av CTC. Då jag har en öppen planlösning i två våningar, så att all luft kan cirkulera i hela huset, var rådet att ställa in en önskad innertemp på pannan och sedan låta alla termostat på elementen stå på full värme. Har funkat jättebra och inte genererat större elräkningar än jag kunna acceptera. Men nu finns ju anledning att dra ner på förbrukningen minst sagt. Aug kostade t.ex. drygt 3 ggr än tidigare. Funderar på alternativ och vore tacksam att få någon reflektion från någon insatt. Jag har ju som sagt inte behövt fundera och bara kört på i alla år.

Min fundering gäller vad som sparar mest om man relaterar att sänka den generella innertempen från pannans display och låta de element som ska gå fortsätta göra det med termostatet fullt öppet. ELLER om det är bättre att dra ner på termostaten i valda rum? Stänger redan sedan tidigare av två rum som inte används mycket på övervåningen.

Kan tillägga att vintertid kör jag med lite komplementvärme via min kamin, centalt placerad på bottenvåningen, samt har även en fungerande Husqvarna vedspis. Dock inte mer än vissa kyliga dagar och kvällar så jag har inte tillgång till mer än de 3 kubik bokved jag har som årsförbrukning.

Funderar nu på olika sätt att kanske dra ner på värme i andra rum. Dock hindrar den öppna planlösningen mig att stänga ner fler rum helt.

Så frågan gäller väl då egentligen vad som mest påverkar själva elförbrukningen för uppvärmningen av huset? Eftersom jag fick rådet att köra alla element på fullt, men reglera vad som räknas som 'fullt' via pannans innertemp, får jag i alla fall intrycket att pannan kommer jobba tills tempen uppnåtts i huset oavsett vad termostaten på elementen står på? Förutom om de då står på 0 i de stängda rummen förstås, så sparar man väl inget alls på att dra ner elementtermostaten? Har dessvärre väldigt svårt att visualisera hur pannan 'vet' vilken temp som uppnåtts uppe i huset. Men antar att det har med rådet att öppna alla termostat på elementen till fullt, men hänvisning till att jag har 'öppen planlösning'.

Vet inte om det finns något mer intelligent att säga kring detta, men har jag dragit rätt slutsats angående inställning på pannan? Utifrån det får jag sedan fundera på hur jag kan spara. En tanke var nämligen att dra ner på alla element på nedervåningen, elda med lite ved och bara ha full värme på element i sovrummet. Men får inte ihop det med det andra kring 'öppen planlösning och alla termostat på max'.
 
Sänk värmekurvan på din EcoEl som borde stå i källaren. Då blir det lite svalare i hela huset. Man sparar ca 5% av uppvärmningskostnaden för varje grad man sänker inomhustemperaturen. Sätt inte termostater på 0 pga frysrisken utan på t.ex. på 10°.
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Sänk värmekurvan på din EcoEl som borde stå i källaren. Då blir det lite svalare i hela huset. Man sparar ca 5% av uppvärmningskostnaden för varje grad man sänker inomhustemperaturen. Sätt inte termostater på 0 pga frysrisken utan på t.ex. på 10°.
Låter som bra råd. Har det normalt rätt svalt (minns inte vad den står på) vintertid, men stödeldar ju ibland. Så kanske man kan ta ner det lite till, men vill inte ha det svinkallt i sovrummet (som inte nås av eldningen på nedvåningen).

Är lite ute efter hur pannan anpassar sin förbrukning mot hur man laborerar med element-termostaten i olika rum. har lite kunskapsluckor i hur pannan reglerar sin förbrukning. Är det termostaten på elementen som 'signalerar' till pannan att 'nu räcker det med värme och effekt/nu behöver jag värme och effekt' ?

Om man t.ex har pannan ställd 18 grader innertemp och alla element står på fullt utgår jag från att det är något i den vägen som sker. Gör rådet jag fick p.g.a. min öppna planlösning logiskt. Men om jag då vill ha minst den tempen bara i sovrummet (stängd dörr förstås) men kan tänka mig att dra ner rejält i nederdelen i huset (som jag ibland stödeldar)? Kommer då pannan, trots inställningen 18 grader, kunna dra ner på effekt för att elementen som ställt ner 'nöjer sig' med mindre än 18? Lite lekmannamässigt uttryckt men hoppas andemeningen förstås?

För i så fall är det enkelt för mig. 1. Behålla nuvarande inställning på pannan. 2.Dra ner elementtermostaten rätt rejält på nedervåningen (och stödelda ibland). 3. Behålla den temp jag har nu i sovrummet genom att ha det termostatet på fullt. Är det ett alternativ till att spara el eller kommer pannan dra mer då än om jag skruvar ner inställd innertemp enbart på den?

PS. Bor i Södra Skåne och det är sällan djupa minusgrader här. Är det riskabelt att ställa dem till 0 ändå? Har ju gjort så i två rum i flera år. Minns dock att ett av termostaten hängde sig och mjukas upp lite, men det var nog inte kyla.
 
Redigerat:
Följ det råd du fick. Alltid fullt öppna termostater och justera med värmekurvan tills du når önskad innetemperatur. I Rum du vill ha svalare i sänker du termostaterna.
Något som kan spara energi, genom att Värmepumpen kan jobba med lägre framledningstemperatur, är att installera fläktkonvektor. Då kan du kanske sänka värmekurvan än mer, det ger en högre verkningsgrad i värmepumpen och du spar ström.
Försöker du reglera på elementen så kommer du förbruka mer ström
 
  • Gilla
DanMicke
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Följ det råd du fick. Alltid fullt öppna termostater och justera med värmekurvan tills du når önskad innetemperatur. I Rum du vill ha svalare i sänker du termostaterna.
Något som kan spara energi, genom att Värmepumpen kan jobba med lägre framledningstemperatur, är att installera fläktkonvektor. Då kan du kanske sänka värmekurvan än mer, det ger en högre verkningsgrad i värmepumpen och du spar ström.
Försöker du reglera på elementen så kommer du förbruka mer ström
Ok. Var inne och redigerade i föregående inlägg då du svarade så såg detta i efterhand. Så mitt exempel ovan skulle funka med fullt termostat i sovrum och lågt ställa på nedervåningen. Men sparar då relativt mindre el på det om jag förstår dig rätt än att ha en lägre inställning direkt på pannan. I så fall kanske tom ett försiktigt ställt konvektorelement i sovrummet skulle dra mindre totalt än min idé i 3 punkter ovan?
 
J Josth skrev:
Sänk värmekurvan på din EcoEl som borde stå i källaren. Då blir det lite svalare i hela huset. Man sparar ca 5% av uppvärmningskostnaden för varje grad man sänker inomhustemperaturen. Sätt inte termostater på 0 pga frysrisken utan på t.ex. på 10°.
Är det skillnad här på att ändra värmekurvan eller ändra önskad rums-temperatur? Finns ju 2 inställningar i EcoEl:en.
 
K kuse skrev:
Är det skillnad här på att ändra värmekurvan eller ändra önskad rums-temperatur? Finns ju 2 inställningar i EcoEl:en.
Ja det är en stor skillnad.
Värmekurvan avgör ”lutningen” på börvärdet på framledningen. Lägre kurva ger en flackare kurva, dvs krav på lägre framlednibgstemperatur vid vid kallare ute.
Sänka innetemperaturen så parallellförskjuts bara kurvan.
Målet är att kunna ha så låg framledningstemperatur som möjligt och få en stabil önskad innetemperatur, oavsett utetemperaturen. Därför man skall ha termostaterna helt öppna så att elementen får en maximal värmeavledande yta. Därför kan en fläktkonvektor kopplad på radiatorsystemet hjälpa dig att sänka elförbrukningen.
 
  • Gilla
DanMicke och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja det är en stor skillnad.
Målet är att kunna ha så låg framledningstemperatur som möjligt och få en stabil önskad innetemperatur, oavsett utetemperaturen. Därför man skall ha termostaterna helt öppna så att elementen får en maximal värmeavledande yta. Därför kan en fläktkonvektor kopplad på radiatorsystemet hjälpa dig att sänka elförbrukningen.
Har studerat en del i manualen och har en del noteringar jag fick av leverantören. Måste dock först kolla om mitt expansionskärl funkar som det ska så jag kan lufta elementen innan jag börjar testa inställningar. Kanske återkommer med frågor om det senare om ni som vet inte misstycker :).

Men vad är en 'fläktkonvektor kopplad på radiatorsystemet' ? Googlar jag hittar jag bara sådana som separata strömdrivna enheter. Menar du att det finns varianter som på något sätt kan anslutas på vattenburna element? Ser i alla fall inga liknande lösningar i sökresultaten.
 
D
D DanMicke skrev:
Har studerat en del i manualen och har en del noteringar jag fick av leverantören. Måste dock först kolla om mitt expansionskärl funkar som det ska så jag kan lufta elementen innan jag börjar testa inställningar. Kanske återkommer med frågor om det senare om ni som vet inte misstycker :).

Men vad är en 'fläktkonvektor kopplad på radiatorsystemet' ? Googlar jag hittar jag bara sådana som separata strömdrivna enheter. Menar du att det finns varianter som på något sätt kan anslutas på vattenburna element? Ser i alla fall inga liknande lösningar i sökresultaten.
Då måste du ha sökt väldigt dåligt
https://www.rinkabyror.se/artikel/ul-11-flaktkonvektor/
 
D DanMicke skrev:
Men vad är en 'fläktkonvektor kopplad på radiatorsystemet' ?
Tänk "elementfläkt". Bidrar till att avleda mer värme från dina radiatorer så att det kommer rummet tillgodo. Leder till lägre returtemp och bättre nyttjande av din värmempump.

SP publicerade en övertygande rapport 2012.
Kan också rekommendera denna avhandling från Lunds universitet. Sida 147: IMPROVED TEMPERATURE PERFORMANCE OF RADIATOR HEATING SYSTEM CONNECTED TO DISTRICT HEATING BY USING ADD-ON-FAN BLOWERS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.