Hej!

Jag och min fru har sedan en tid tillbaka kikat på att köpa ett fritidshus att kunna nyttja året runt, främst på förlängda helger som ett andra boende utöver vår lägenhet strax utanför stan. Det är pga vissa omständigheter bara ett specifikt fritidshusområde som är intressant för oss och det ligger ca 1h från Stockholm. Än så länge har det varit dåligt med intressanta objekt ute på marknaden som passar oss.

Vi har båda stabila jobb och bra ekonomi med goda marginaler för de höjda levnadskostnader som detta skulle innebära.

Nu har det dykt upp ett för oss väldigt intressant objekt som vi kikar på men jag kan inte låta bli att bli lite nervös eftersom mycket talar MOT att köpa just nu med stigande räntor, elpriser, ev lågkonjunktur. Å andra sidan tänker jag att samma faktorer gör att det kan vara köpläge då många andra avvaktar pga dessa faktorer. Dessutom bör det vara lågt intresse för fritidshus nu på hösten vilket talar för färre spekulanter att buda mot. Kanske läge att dra nytta av att det är köparens marknad och kunna köpa ett för oss intressant objekt till ett bra pris?

Hjälp mig gärna resonera kring ev. köp i dessa tider. Är det helt hål i huvudet eller kan det tvärtom finnas en uppsida med att kliva in på fritidshusmarknaden nu?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att du kan resonera som så att om du tänker äga det på lång sikt så är det inga problem, för på lång sikt stiger huspriserna och nu är det i alla fall inte som högst. Är du orolig för att ni inte klarar ev. stigande boräntor på ett par års sikt så kan ni ju binda räntan.

Här ser du utvecklingen för fastighetspriser sedan 1981, SCB:

Linjediagram över fastighetsprisindex för småhus, fritidshus, hyreshus och konsumentpriser från 1981 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.scb.se/hitta-statistik/...l-och-diagram/fastighetsprisindex-ar-1981100/
 
  • Gilla
hippiebyggarn och 5 till
  • Laddar…
Köp bara om ni har råd med stigande kostnader...
Räkna inte med en uppsida på fritidshus i närtid.

Men precis som ni skriver så är antalet spekulanter färre nu. Och då är det mindre konkurrens.

Här jag bor är det fortfarande liten budgivning på endel hus utanför stan.

Men det verkar ta längre tid att sälja...
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Som du nämner är det mindre intresse nu och därmed läge att köpa. Givet att ni har marginalerna som krävs.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Köper man ett litet fritidshus sparar men en hel del underhålls och driftkostnader. Ofta är man ute på tomten på landet så behovet av yta inomhus är mindre än man kanske tror.

Vi lyckas bo sommarhalvåret på 35 + 10 kvm och 3 personer. Med kompakt living tänk har vi tryckt in dusch, tvättmaskin, diskmaskin, mikro, spishäll, kyl/frys, förbränningstoa, TV, Hemmabio med duk på rulle och en liten kamin :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Eva Gerhardsson och 5 till
  • Laddar…
Två saker tänker jag på sådär direkt.
- Dels är jag övertygad om att vi inte sett botten på nuvarande kris än, det är lång fallhöjd kvar, vilket ni måste ta med i er tidshorisont. Ska ni ha huset länge kanske det inte spelar så stor roll.
- Energipriserna vi väntar framöver är inte att "leka med". Ta höjd för att underhållsvärmen kommer att kosta.
 
  • Gilla
yalazy och 7 till
  • Laddar…
Angående prisutveckling framöver så säger den historiska prisutvecklingen sedan 1980-talet närmast att priser på fastigheter är uppblåsta i Sverige.
I förhållande till konsumentprisindex har fastigheter ökat 4 ggr.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
D
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att du kan resonera som så att om du tänker äga det på lång sikt så är det inga problem, för på lång sikt stiger huspriserna och nu är det i alla fall inte som högst. Är du orolig för att ni inte klarar ev. stigande boräntor på ett par års sikt så kan ni ju binda räntan.

Här ser du utvecklingen för fastighetspriser sedan 1981, SCB:

[bild]
[länk]
Vad är lång sikt undrar jag.
 
D Bubblebubb skrev:
Vad är lång sikt undrar jag.
hur långt är ett snöre, skulle säga tillräckligt långt när man fått godtycklig vinst (indviduellt) för det förbannade snöret så man själv är nöjd.

säg 10 år så har snöret med lite tur växt sig till ett rep, och detta rep kan man sedan förvalta vidare.

jaja, ta det med en nypa salt, mycket prat om snören
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att du kan resonera som så att om du tänker äga det på lång sikt så är det inga problem, för på lång sikt stiger huspriserna och nu är det i alla fall inte som högst. Är du orolig för att ni inte klarar ev. stigande boräntor på ett par års sikt så kan ni ju binda räntan.

Här ser du utvecklingen för fastighetspriser sedan 1981, SCB:

[bild]
[länk]
Sedan finanskrisen från 1991 och dess fallande priser i ett par år så har vi haft nästan 30 års oavbruten uppgång i priserna på fastigheter.

Kan vara mer än hög tid för en korrigering av de höga priserna.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 4 till
  • Laddar…
Om ni får kalla fötter nu så har ni kanske inte tänkt igenom saker ordentligt, alternativt har för snäva ekonomiska marginaler.
Ett fritidshus är inget impulsköp, det är en del av ens liv i många år.
Ev lån kommer ju inte att bli billigare inom överskådlig tid. Tvärtom.
Elpriset kanske går ner lite framöver, men förbrukningen i fritidshus gäller sällan värme dvs ingen jättekostnad.
Det enda som kan tänkas bli billigare är själva objekten.
Räkna på ett kostnadsmässigt värsta-scenario, dubbla det och fundera på vad det är värt att gå ut barfota i gräset direkt från sovrummet?


S Sumpmarken skrev:
Hej!

Jag och min fru har sedan en tid tillbaka kikat på att köpa ett fritidshus att kunna nyttja året runt, främst på förlängda helger som ett andra boende utöver vår lägenhet strax utanför stan. Det är pga vissa omständigheter bara ett specifikt fritidshusområde som är intressant för oss och det ligger ca 1h från Stockholm. Än så länge har det varit dåligt med intressanta objekt ute på marknaden som passar oss.

Vi har båda stabila jobb och bra ekonomi med goda marginaler för de höjda levnadskostnader som detta skulle innebära.

Nu har det dykt upp ett för oss väldigt intressant objekt som vi kikar på men jag kan inte låta bli att bli lite nervös eftersom mycket talar MOT att köpa just nu med stigande räntor, elpriser, ev lågkonjunktur. Å andra sidan tänker jag att samma faktorer gör att det kan vara köpläge då många andra avvaktar pga dessa faktorer. Dessutom bör det vara lågt intresse för fritidshus nu på hösten vilket talar för färre spekulanter att buda mot. Kanske läge att dra nytta av att det är köparens marknad och kunna köpa ett för oss intressant objekt till ett bra pris?

Hjälp mig gärna resonera kring ev. köp i dessa tider. Är det helt hål i huvudet eller kan det tvärtom finnas en uppsida med att kliva in på fritidshusmarknaden nu?

Tack på förhand!
 
Köp om ni gillar det och har råd. Tror ni att det dyker upp liknande objekt senare kan ni ju vänta och hoppas på lägre pris.
 
Det är svårt och riskabelt att fånga fallande knivar. Att tro att man på det viset kan pricka botten på marknaden är svårt. Lättare då att vänta ut ett stabiliserat nytt läge. Å andra sidan, är det bara ett enda område ni söker i och det nu finns ett attraktivt objekt där kan ju platsen slå prisosäkerheten.

Det finns ett koppel motfrågor man kan ställa, varav flera redan ställts, men en av de viktigare tycker jag är: Hur viktigt är det att göra en bra affär kontra att kunna köpa ett hus ni har råd med i just det aktuella området?
 
  • Gilla
yalazy och 4 till
  • Laddar…
Naturligtvis är det läskigt att köpa hus i en fallande marknad, speciellt om marginalerna inte är så höga. Men å andra sidan växer inte "favorithusen" på träd heller. Så har ni rejäla marginaler kan ni gott slå till, på köpet lär det vara färre som lägger bud, men räkna med att det fortsätter ned så länge räntan ligger kvar eller stiger. Se bara till att ni klarar höjda räntor och dalande priser. Men blrja budgivningen lågt
 
  • Gilla
Sumpmarken
  • Laddar…
Ett litet hus för eget bruk och långvarigt ägande. Köp det om ni vill ha det och har råd. Men inte för att göra business på det, då skulle jag nog avvakta. En bil köper man för att man vill ha och behöver den, inte för att man tror det ska bli en bra affär, känner du på samma sätt för huset så strunta i business.

Fjällstuga som kräver uthyrning för att gå runt ekonomiskt… då skulle jag hålla mig lång borta i dagens läge. Fjällkrashen lär inte vänta på sig när ingen har råd att åka dit och köpa svindyra liftkort.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.