Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Det är väldigt enkelt för dig, du ringer till ditt nätbolag och säger att de har blandat ihop din anläggning med grannens. Mer behöver du inte göra.
Nätägaren har däremot en grannlaga uppgift framför sig. De måste nämligen reda ut att det är som du påstår. Sedan måste de göra en utredning hur mycket el du har förbrukat jämfört med grannen, och eventuellt kreditera dig eller grannen för det som är fel på nätfakturan. Därefter kommer nätbolaget att skicka de uppgifterna till din och din grannes elhandlare, som i sin tur behöver komma överens om hur fakturering ska hanteras.
Hej och stort tack till alla som engagerat sig
Nu har jag varit i kontakt med nätägare och fått ett ärendenummer så nu är det väl bara lite gammalt hederligt uppföljningsarbete som återstår... förhoppningsvis!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
När det gäller elmätare så är effektfaktorn sannolikt en faktor som i princip alla mätare klarar av. Men det faktum att strömmen sällan är sinusformad till elektroniska laster tycks glömmas bort. Det benämns ofta crestfaktor.
Det lurar många billiga energimätare även om de uppges klara av att ta hänsyn till effektfaktorn.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
det är en bra fråga, men svaret är ”många bäckar små”. Takfläkt. Cirkulationspump. Kyl/frys. Avfuktare i källaren. Router. Etc.
Dubbla trafos till golvvärmen hittade jag efter 6 års boende i detta hus. Bortkopplade fysiskt men fortfarande inkopplade i trafon. Det har blivit en hel del på 6 år. Bra läge att hitta dom å andra sidan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Dubbla trafos till golvvärmen hittade jag efter 6 års boende i detta hus. Bortkopplade fysiskt men fortfarande inkopplade i trafon. Det har blivit en hel del på 6 år. Bra läge att hitta dom å andra sidan.
Transformator till golvvärme. Det var ett tag sen! *nostalgisk*
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Dubbla trafos till golvvärmen hittade jag efter 6 års boende i detta hus. Bortkopplade fysiskt men fortfarande inkopplade i trafon. Det har blivit en hel del på 6 år. Bra läge att hitta dom å andra sidan.
Har blivit en del på 6 år?
Var de inte urkopplade?
 
K karlmb skrev:
Har blivit en del på 6 år?
Var de inte urkopplade?
Gissar att golvvärmen var urkopplad men trafon fortfarande låg och brummade?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Gissar att golvvärmen var urkopplad men trafon fortfarande låg och brummade?
Nej, inte urkopplade. De var avtagna där de satt men kabeln satt ju fortsatt i dom, knuten till trafon. Det är lugnt, jag räknade på bara 4-5000 kr för de år vi bott här :)
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Nej, inte urkopplade. De var avtagna där de satt men kabeln satt ju fortsatt i dom, knuten till trafon. Det är lugnt, jag räknade på bara 4-5000 kr för de år vi bott här :)
Jag är nog trög, men hur menar du egentligen?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte heller - det är verkligen otydligt...:dizzy:

/Fumble
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
Inte jag heller, kanske en enkel skiss från henlin431 skulle förklara?
 
F frasen_36 skrev:
Inte jag heller, kanske en enkel skiss från henlin431 skulle förklara?
Kan inte annat än att instämma. Om 3 i rad inte förstår mig måste jag onekligen utelämnat någon detalj. Samtliga motorer på bilden var i drift, eftersom de fortsatt var inkopplade i trafon och trafon fortfarande var strömsatt. Bilden visar situationen i 1 av mina totalt 2 skåp. Båda ställen var alltså inkopplade och har varit det.

"Nej, inte urkopplade. De var avtagna där de satt men kabeln satt ju fortsatt i dom, knuten till trafon"

Jag missade att skriva "ställdon". Det är nog där det gick tokigt.

Läckagen på bilderna är hanterade sen många år tillbaka.

Elektriska komponenter och kopplingsschema på vägg ovanför rörsystem med märkta ventiler och ställdon, spåren av tidigare läckage synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Kan inte annat än att instämma. Om 3 i rad inte förstår mig måste jag onekligen utelämnat någon detalj. Samtliga motorer på bilden var i drift, eftersom de fortsatt var inkopplade i trafon och trafon fortfarande var strömsatt. Bilden visar situationen i 1 av mina totalt 2 skåp. Båda ställen var alltså inkopplade och har varit det.

"Nej, inte urkopplade. De var avtagna där de satt men kabeln satt ju fortsatt i dom, knuten till trafon"

Jag missade att skriva "ställdon". Det är nog där det gick tokigt.

Läckagen på bilderna är hanterade sen många år tillbaka.

[bild]
Haha, ja alla trodde väl att det var el-golvvärme det gällde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Haha, ja alla trodde väl att det var el-golvvärme det gällde.
Det var nog lite det som var problemet i mitt fall med. Jag tänkte aldrig på att det satt något i de där skåpen som drog nån el. Med tanke på vad det kostar att ha de där igång skulle jag nog ändå vilja kalla systemet el-golvvärme. Men det är nu helt konverterat till vattenburet, eftersom elen till ställdonen nu är helt avslagen. Jag låtsas däremot inte om cirkulationspump och lite annat som behövs.....

:)
 
H henlin431 skrev:
Det var nog lite det som var problemet i mitt fall med. Jag tänkte aldrig på att det satt något i de där skåpen som drog nån el. Med tanke på vad det kostar att ha de där igång skulle jag nog ändå vilja kalla systemet el-golvvärme. Men det är nu helt konverterat till vattenburet, eftersom elen till ställdonen nu är helt avslagen. Jag låtsas däremot inte om cirkulationspump och lite annat som behövs.....

:)
Du menar att trafon till ställdonen kostar mkt? Kan väl vara max nån kwh/vecka?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
H henlin431 skrev:
Det var nog lite det som var problemet i mitt fall med. Jag tänkte aldrig på att det satt något i de där skåpen som drog nån el. Med tanke på vad det kostar att ha de där igång skulle jag nog ändå vilja kalla systemet el-golvvärme. Men det är nu helt konverterat till vattenburet, eftersom elen till ställdonen nu är helt avslagen. Jag låtsas däremot inte om cirkulationspump och lite annat som behövs.....

:)
Vilken effektåtgång var det för ställdonen/trafon?
(Har liknande system.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.